وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Thursday, March 02, 2006

تصویر ماهواره ای از تغییرمکان در گسل مظفرآباد- پاکستان



در شماره چهاردهم فوریه خبرنامه انجمن ژئوفیزیک آمریکا یک تصویر حاصل از داده های ماهواره ای پردازش شده- تصویرفوق- از تغییر مکان سطحی حاصل از گسلش در زمینلرزه هشتم اکتبر 2005 بالاکوت پاکستان منتشر شد. در این تصویر که بسیاری از علاقه مندان زلزله شناسی در دنیا منتظرش بودند، مشخص شده است که بیشینه تغییر مکان مربوط به همان گسلی است که ما و بیشتر متخصصان بازدید کننده از دره مظفر آباد به عنوان روند فعال شده در زمینلرزه بالاکوت معرفی کرده بودیم. این گسل البته در سطح زمین تغییر مکان در راستای گسله پیوسته بر جای نگذاشته بود ولی راستای آن با مشاهده گسیختگی های دامنه ای وسیع و زمینلرزه های بزرگ حاصل از گسلش زمینلرزه ای قابل ردیابی بود. جالب آن است که صبح سه شنبه نهم اسفند که من در بیست و چهارمین گردهمائی علوم زمین سازمان زمین شناسی در مورد زمینلرزه بالاکوت سخنرانی کردم مورد سوال واقع شدم که آیا چنین تصویری منتشر شده که پاسخ من منفی بود ولی درست همان روز عصر که به منزل رسیده دیدم که خبرنامه مذبور رسیده و چنین تصویری بالاخره بعد از حدود پنج ماه منتشر شده است. در مقاله انتشار تصویر را به سازمان فضائی اروپا رجوع داده است ولی در وب سایت این سازمان چنین تصویری را نتواستم بیابم! اگر مثل من عضو انجمن یادشده هستید میتوانید آن را از وب سایت خبرنامه مذبور بدست آورید. اصل خبرنامه به کتابخانه بیشتر دانشگاههائی که در ایران رشته ژئوفیزیک دارند و پژوهشگاه ما می رسد. به هر حال این تصویر نمایانگر آن است که بخش شرقی - فرادیواره- گسل مظفرآباد در جریان زمینلرزه شانزده مهرماه هشتادوچهار بالا آمده است و مشاهدات روی زمین ما نشان داد که درست در منطقه بالا آمده که در تصویر فوق بارنگ های نارنجی و قرمز مشخص شده بیشتر زمینلغزشهای بزرگ هم رخ است. یاد آوری می کنم که گسلی که در تصویر مشخص شده است در نقشه یک پنجاه هزارم زمین شناسی منطقه به نام گسل موری نامیده شده است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home