وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Thursday, January 04, 2007

پارك ملي لار و جاده گرمابدر به بلده در البرز مركزي


سالهاست كه مردم شهر آبا و اجدادي ما، بلده نور، پيگير ساخته شدن جاده اي هستند كه مستقيما بلده را به تهران از طريق روستاي گرمابدر و سپس فشم وصل ميكند. از آنجا كه در سالهاي اخير جاده بلده به رويان - شهري ساحلي در كنار درياي مازندران و در 5 كيلومتري غرب شهر نور- احداث شده است، بنابراين اگر در فاصله بلده تا گرمابدر جاده اي احداث شود، اين جاده پنجمين جاده تهران به ساحل درياي مازندران خواهد بود و ضمنا كوتاهترين مسير نسبت به چهار جاده ديگر نيز مي تواند باشد. اخيرا در سفر رئيس جمهور به استان مازندران ساخت اين جاده به طور قطعي به مردم نور و بلده قول داده شده است كه البته موجب خوشحالي مردم منطقه نيزشده است، چرا كه با احداث آن به آباداني بيشتر منطقه خويش اميدوار مي شوند. از سوي ديگر ديروز در روزنامه آينده نو نامه 140 نفز از استادان منابع طبيعي و محيط زيست ايران خطاب به رئيس جمهور چاپ شد كه در ان در خواست شده تا ازساخت اين جاده به دليل آسيب به پارك ملي لار - تنها پارك ملي دست نخورده منطقه البرز مركزي- جلوگيري شود.
براي من كه در فصل تابستان تقريبا هر آخر هفته مسير تهران تا بلده را طي مي كنم، طبيعتا احداث جاده اي مستقيم و نزديكتر خبر خوبي خواهد بود. ولي از سوي ديگر احساس نمي كنم كه حتي با ساخته شدن اين جاده استاندارد بالائي را به لحاظ كوهستاني بودن منطقه و وجود ارتفاعات صعب العبور داشته باشد و از سوي ديگر مخالف آسيب به پارك ملي لار هستم. در نهايت فكر مي كنم كه اگر مردم بلده به ساخت آزادراه تهران شمال بيشتر توجه كنند بهتر باشد، چرا كه اگر اين آزاد راه احداث شود، در زماني كمتر از يك ساعت مي توان به پل زنگوله رسيد و از آنجا هم تا بلده حدود يك ساعت جاده آسفالته - از طريق يوش- وجود دارد. شايد از نظر سرعت تردد و ايمني بيشتر، آزادراه تهران شمال - كه البته آن هم مشكلات زيست محيطي خواص خود را دارد!- راه حل بهتري باشد.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

با سلام و احترام
فکر کنم آقای دکتر فراموش کردند که نظرشون رو در مورد اين خبر بنویسند:


خبرگزاري انتخاب : رسانه ی دولتی چین روز پنجشنبه دو روز بعد از دو زمین لرزه ویرانگر در مرز تایوان اعلام کرد که چین به یک سیستم نوین پیشگویی زمین لرزه برمبنای رفتار مارها دست یافته است.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری «انتخاب» به نقل از «چاینا دیلی» ، مرکز زلزله نگاری نانینگ مرکز استان گوانگسی در ناحیه خودگردان جنوب چین، این سیستم را با بهره گیری از ترکیب غرایز طبیعی جانوری و تکنولوژی مدرن توسعه داده است.

کارشناسان این مرکز زلزله نگاری از طریق دوربینهای ویدئویی متصل به خط اینترنت باند وسیع، رفتار مارها را در یک مزرعه پرورش مار محلی تحت نظر قرار دادند. تصاویر ویدئویی در 24 ساعت شبانه روز بطور متوالی دریافت میشدند.

جیانگ وی سونگ رئیس این مرکز در سخنانی اشاره کرد که «در بین مخلوقات کره ی خاکی شاید مارها حساسترین آنها به زمین لرزه باشند.»

جیانگ همچنین گفت که مارهایی که بعنوان غذای محبوب در زمستان در جنوب صرف میشوند میتوانند زمین لرزه ها را از فاصله 120 کیلومتری (70 مایلی) سه تا پنج روز قبل از اتفاق حس کنند. آنها با رفتاری عجیب به وقوع زمین لرزه واکنش نشان میدهند.

وی افزود: وقتی زمین لرزه در شرف وقوع است مارها حتی در سرمای زمستان از لانه خارج میشوند. اگر زمین لرزه از نوع بزرگ باشد مارها حین تلاش برای فرارحتی خود را به دیوارها میکوبند.\"

چین با زمین لرزه های مکرر بخصوص در مناطق دوردست روستایی خسارات زیادی را متحمل میشود.

در زمین لرزه ی روز سه شنبه که جنوب تایوان را لرزاند با تخریب سه ساختمان ، دو نفر کشته و 42 نفر زخمی شدند.

در حالیکه اخطار تسونامی بدون نتیجه پایان یافت، زمین لرزه به کابلهای مخابراتی کف دریا صدمه زد و بر کاربران اینترنت در سرتاسر آسیا تاثیر گذاشت.

مترجم: محمدهادی شاهرخ آبادی

6:52 PM  
Anonymous reza va hameye doostadaran tabi@ said...

shoma khaheshan aval begoo ke kodoum daneshgah dars khoondi ke ma aval be raEse unja tohin konim , 2voman jenabe kolang shoma chi mishod hamoon balade zendegi mikardi ke niaz be taradod nadashte bashi ?
3voman , ma az shoma dar morede ehdase jade soal kardim ? ke shoma ezhare feyz nemoodin ?
pasho , pasho , pasho boro gom sho ba in nazarat .AHMAGH.

4:33 PM  

Post a Comment

<< Home