وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Thursday, June 07, 2007

حاده چالوس حتي با احداث بزرگراه هم بدون مطالعه و اقدامات ويژه ايمني مشكل خواهد داشت

در اين آخر هفته كه در بلده نور هستيم با گذر از تقاطع جاده چالوس با جاده ديزين به اولين زمين لغزش - سقوط واريزه به دورن جاده - مواجه شديم. فرمانده پليس راه كشور ابراز داشتند كه جاده چالوس همچنان مشكل دارد و ديگر به عنوان محور ارتباطي اصلي كارآئي ندارد و بسيار پرخطراست. ايشان يك راه رفع مشكل را تسريع در ساخت آزادراه تهران - شمال - در محور چالوس - دانسته اند.
به باور من اگر آنطور كه متاسفانه تاكنون در پروژه هاي راه سازي رسم بوده و در مورد راهها و آزادراهها مطالعات ويژه خطرات زمين شناختي و يافتن راه حل علمي و به روز براي ايمن سازي مناطق پرخطر و اصولا عبور دادن مسير ها از نواحي كم خطر تر سنجيده نمي شده، در مورد آزاد راه مذكور هم عمل شود در آينده هم همين مسائل چاده چالوس كنوني در ابعاد بزرگتر در آزاد راه تهران - چالوس مشاهده خواهد شد. بر اساس بازديد هائي كه شخصا و تا اين مرحله از بعضي قسمتهاي مسير هاي آزاد راه در سوي چالوس به سمت مرزن آباد و مسير هاي انتخابي و در حال ساخت در محور كن به شهرستانك (در سوي تهران) داشته ام، مشخص شد كه همچنان روال، روال سابق است و از هم اكنون سيلخيزي و خطر زمين لغزش بعضي از قسمتهاي مسير انتخابي در طول آزاد راه در حال احداث در جنوب چالوس و ناپايداري هاي مشاهده شده و قابل انتظار (احتمال بالاي خطر زمين لغزش و سقوط بهمن) در محور كن به شهرستانك آسيب پذيري بالاي اين محور را نشان مي دهد.
علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد. همان كاري كه پس از زلزله هشتم خرداد هشتاد و سه در محور چالوس بايدمي شد - مطالعه ويژه و همه جانبه و ايمن سازي در منطق خطر خيز بر اساس نتايج آن مطالعه جامع- و انجام نشد، و متاسفانه مساله به دليل ضرورت بازگشائي سريع جاده، با انجام يك بررسي اوليه از سوي سازمان زمين شناسي كشور در مورد ايمني محور، با خوشبيني - در واقع نهايت بي احتياطي- جمع شد، اكنون بايد در اين محور جديد انجام شود. ضمنا بايد انتظار مشكلاتي نظير آنچه نمونه وار در محلهاي مختلف محور چالوس در بهار امسال رخ داده است.،در آزاد راه تهران شمال در آينده باشيم. هشدار كه از هم اكنون مسير آزاد راه تهران شمال را بايد با دقت خاص تحت بررسي قرار داد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home