وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Wednesday, June 27, 2007

مردم بازمانده از طوفان گونو را فراموش نكنيم

امروز دقيقا سه هفته از فاجعه طبيعي طوفان گونو مي گذرد كه در آن مردم مظلوم جنوب شرقي كشور ما دچار تلفات و صدمات جبران ناپذير شدند. امروز يادداشتي در اين مورد در روزنامه شرق آمده كه هم جاي تقدير دارد كه مساله را فراموش نكرده اند و هم اينكه گزارش نسبتا مفصلي سه هفته پس از رخداد و منتقدانه داده اند.
همان موقع نوشتم كه معمولا ما به پديده هاي طبيعي در هنگام رخداد فكر ميكنيم ولي درست پس از رخداد - كه معمولا اول مصيبت و گرفتاري مردم منطقه فاجعه ديده است - موضوع به فراموشي يا سكوت ويا حداكثر بزرگداشتهاي ساليانه - آن هم در صورتي كه مثل زلزله بم تلفات گسترده بدهد - در يكي دو سال اول پس از رخداد آن برگزار مي شود. هفته گذشته هفدهمين سالروز فاجعه زلزله منجيل بود و كمتر اشاره اي به آن رويداد نه در رسانه ها و نه در مجامع تخصصي در سطح كشور نشد و اين در حالي است كه هنوز بسياري مردم منطقه از تبعات آن رويداد رنج مي برند، زواياي رويداد زلزله منجيل ناگفته مانده و درسهائي كه مي توانستيم و مي بايست مي آموختيم، هنوز نياموخته ايم. اين كندي و تنبلي را اگر به رسانه هاي عمومي نتوان خرده گرفت - كه البته بايد گرفت!- ولي نمي توان به نهادهاي تخصصي، انجمنهاي علمي، سازمانهاي غير دولتي و همچنين ستادهاي حوادث غيرمترقبه بخشيد.
مستند كردن طوفان گونو و تبعات آن اولين كاري است كه بايد انجام دهيم و همه نيروهاي تخصصي علاقه مند در اين موضوع را بايد بسيج كرد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home