وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Friday, March 13, 2009

تغييرات آب و هوايي در پايان زمستان

مساله تغييرات شديد و نوسان دما در آخر فصل زمستان ، از ديدگاه تغيير فصل قابل توجيه است. ولي حقيقت آن است كه تغييرات دما و ميزان و حدود آن به نحوي است كه غير عادي مي نمايد. در روزهاي يكشنبه و دوشنبه هفته اي كه گذشت، دماي هوا در بسياري از نواحي ايران به شدت افزايش يافت به نحوي كه دماي هوا در ساري مركز استان مازندران به حدود سي درجه سانتي گراد رسيد. همين حالت با حدود 4 تا پنج درجه كمتر در تهران رخ داد. اين وضع به معني هم دما شدن بندرعباس، و ساري در شمال و جنوب كشور شد!. از سوي ديگر يك جبهه از غبار شديد و طوفان شن منطقه وسيعي از استان خوزستان در جنوب غرب كشور تا شبهه جزيره عربستان را در بر گرفت. اين موضوع موجب تاخير و ابطال برنامه پروازها و همچنين تغيير زمان بازي صبا باطري قم و الهلال عربستان به مدت يك روز شد، بازي كه از سري مسابقات جام باشگاههاي آسيا قرار بود در شامگاه روز سه شنبه برگزار شود.
غير از تغييرات برنامه ها در زندگي روزمره و مسائل گوناگوني كه در اثر تغييرات آب و هوايي شديد حاصل مي شود، اهميت اين موضوع در تغييرات مرتبط با لرزه خيري و رخداد زلزله هاي شديد يا بزرگتر از نكته هاي جالبي است كه به لحاط تخصصي براي پيش بيني زلزله اهميت زيادي دارد.
خوشحال مي شوم كه اگر دانشجوي تحصيلات تكميلي - فوق ليسانس يا دكتري - علاقمند به كار در زمينه پيش بيني زلزله باشد، موضوع تحقيق تز خود را ، روي چنين سوژه اي متمركز كند. در اين صورت مي توان از يك پژوهشگر آب و هوا شناسي نيز براي كمك به بررسي موضوع كمك گرفت.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home