وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Friday, January 15, 2010

گزارش رصد خورشيدگرفتگي امروز در تهران - رصد با تلسكوپ به همراه عكس






امروز خانوادگی به محل مرکز علوم و ستاره شناسی تهران - وابسته به شهرداری منطقه یک، واقع در دزاشیب تهران رفتیم، برای رصد خورشیدگرفتگی که امروز صبح به طور نسبی در ایران قابل رویت بود. از ساعت حدود ۹ و بیست دقیقه صبح در محل بام این مرکز مستقر شدیم. این خورشید گرفتگی در بخشهایی آفریقا، جنوب آیران - حداکثر بیست درصد - تا چین قابل مشاهده بود. زمان گرفتگی هم از حدود ۹:۲۰ ردقیقه تا ۱۱:۳۰ صبح امروز بود.

گروهی از کودکان و نوجوانان از کانون زیتون در منطقه ۱۴ تهران به همراه مربی شان در این ساعت در محل مرکز حاضر شده بودند. ما با این گروه از بچه ها و تعداد دیگری از علاقه مندان جمعی حدود ۳۰ نفره را شکل دادیم (که البته با توجه به جمعیت بیش از سه و نیم میلیون دانشجو در کشور و حدود نیم میلیون دانشجو در استان تهران جمعیت بسیار کوچکی به نظر میآمد! یعنی علم و پدیده های طبیعی با این اهمیت علمی بالا اینقدر مورد کم توجهی نزد دانش پژوهان ماست!؟). سه نفر از مربیان مرکز که جوانانی در سن حدود ۱۶ تا ۲۲ سال بودند به راهنمایی و دادن اطلاعات مفید مشغول شدند.

برای من این اولین تجربه رصد خورشیدگرفتگی با تلسکوپ و با عینک مخصوص فوق العاده هیجان انگیز بود. برای بچه های من- ایران و محمد ایمان - نیز که در سنین دبستانی - به ترتیب سوم و اول دبستان هستند، مشاهده ای هیجان انگیز بود. از هردو خواستم از مشاهداتشان گزارشی هم بنویسند که هر دو چند جمله در دفترچه یادداشتشان نوشتند و نقاشی نیز از آنچه از منظره خورشید گرفتگی در تلسکوپ دیده بودند ترسیم کردند.

خوشبختانه موفق به گرفتن چند عکس از این پدیده جالب و خودمان در حال رصد بگیرم که در صفحه فتوبلاگم و همچنین همینجا می آورم.
http://www.photoblog.com/mehdizare/2010/01/15/
ضمنا مطلع نشدم که آیا انجمن نجوم و یا شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران برنامه خاصی برای خورشیدگرفتگی امروز داشت یا نه.

در پایان برنامه نیز ما به سالن آسمان نما هدایت شدیم که در آن گزارش ضبط شده و جالبی از مهندس احمد دالکی در مورد منظومه شمسی، کهکشان ها و صور فلکی و شگفتی های کیهان ارائه شد.

تجربه خوبی بود که امیدوارم امکان تکرارش در مناسبتهای دیگر نیز فراهم شود. ضمنا برنامه های مفصل به صورت گردهم آیی دانش پژوهشان و علاقه مندان علم در چنین زمانهایی در بخشهای مختلف شهرهای کشور به ویژه از طریق شهرداری ها و شوراهای شهر و روستاها تدارک دیده شود.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home