وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Sunday, January 17, 2010

زلزله هاي ديشب و امروز در نزديكي انديمشك و دزفول

بر اساس رخداد زلزله هاي ديشب ساعت ۲۳:۵۳ با بزرگاي ۴.۹، ساعت ۰۰:۵۶ بامداد امروز با بزرگاي ۳.۹ و ساعت ۱۳:۰۴ امروز با بزرگاي ۴.۰ كه ديشب و امروز در نزديكي انديمشك و دزفول رخ داد، سرويس علمي ايسنا مصاحبه اي با من داشت كه با كمي ويرايش در زير مي آورم:

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي



معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله تاكيد كرد: رخداد زمين‌لرزه هاي «فوج‌گونه» در منطقه زاگرس از جمله استان خوزستان كاملا طبيعي بوده و با خروج تدريجي انرژي زمين احتمال رخداد زمين‌لرزه هاي شديد در اين منطقه را كاهش مي دهد.

دكتر مهدي زارع كه متعاقب زمين‌لرزه‌هاي شامگاه شنبه و بامداد يكشنبه در حوالي انديمشك و حسينيه خوزستان با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سخن مي‌گفت، در خصوص گسل مسبب زلزله 9/4 در مقياس امواج دروني زمين انديشمك گفت: مشخص كردن گسل مسبب زلزله‌هاي با بزرگاي كم و متوسط بسيار مشكل است و براي پيدا كردن آن بايد بررسي‌هاي بسيار دقيق و طولاني مدت صورت گيرد.

وي در عين حال به وجود دو گسل مهم در منطقه اشاره و تصريح كرد: وجود دو روند لرزه‌يي، يكي در انديشمك و ديگري در دزفول باعث شده زلزله‌هاي زيادي در اين منطقه رخ دهد. ضمنا اين دو روند - روند لرزه اي دزفول و روند لرزه اي انديمشك - در فروبار دزفول از لرزه خيز ترين روندهاي منطقه جنوب غرب زاگرس هستند.

زارع خاطرنشان كرد: زمين‌لرزه‌هاي شب گذشته و بامداد امروز در خوزستان از نوع فوج‌هاي زمين لرزه است كه هر از چند گاهي در يك منطقه از زاگرس به ويژه در جنوب آن از جمله استانهاي خوزستان، هرمزگان و بوشهر به وقوع مي پيوندد و بزرگاي زمين لرزه‌هاي آن متوسط و كم است و عملا باعث مي‌شود كه انرژي به صورت مجموعه‌اي از زمين لرزه ها آزاد شده و احتمال رخداد زمين لرزه هاي بزرگ در منطقه كاهش يابد.

وي در پاسخ به اين سوال ايسنا كه با توجه به رخداد زمين لرزه‌هاي فوج گونه در منطقه انديمشك آيا ساكنان اين مناطق بايد احتياط بيشتري داشته باشند گفت: وقوع زمين لرزه‌هاي فوج گونه در منطقه زاگرس كه از لحاظ تكتونيكي همواره فعال است، امري كاملا عادي است و ممكن است تا ساعاتي ديگر نيز پس لرزه‌ها ادامه داشته باشد؛ البته تعبير كردن افزايش ميزان لرزه‌ها به فعالتر شدن گسل‌ها در يك مقطع زماني خاص، با توجه به پيچيدگي رفتار زمين، و لرزه خيزي بالاي منطقه كاملا بي معني است و ساكنان مناطق لرزه‌خيز كشور هميشه بايد براي مواجهه با زلزله آماده باشند.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

سلام من آرش هستم از اندیمشک
می خواستم از اظهار نظرتون تشکر کنم چون تا حد زیادی ذهنم رو روشن کرد. واقعا اینجا وضعیت پر استرسی داریم. به خاطر اتفاقات هایتی و همچنین امتحانات ،استرس آزار میده ما و خانواده هامون رو . کاش بیشتر در مورد اندیمشک بگین ممنون.

11:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

salam
man arash hastam az andimeshk.
mikhastam be khatere ezhare nazare elmiton va inke zehne ma ro nesbat be in roydad ta hade ziady roshan kardin tashakor konam
to estress bodan chize khobi nist
va sohbataye shoma kheili be ma komak kard
agar emkan dare bishtar dar morede andimeshk o etefaghaye saate ayande begin .
mamnoon

11:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

arash hastam az andimeshk
tashakor mikonam be pase ezhare nazare elmiton va inke ma ro ta hade ziadi az nigarany va stress biron ovordin.
agar bishtar raje be saate ayande dar andimeshk sohbat konin ke che etefaghaee momkene biofte mamnoon misham

11:16 PM  

Post a Comment

<< Home