وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Friday, July 02, 2010

استفاده از فناوری اینترفرومتری-رادار برای پیش بینی زلزله - ناسا


بر اساس آخرین گزارش ناسا از فعالیت های آزمایشگاه جی.پی.ال. در ناسا، استفاده از فناوری تصویر برداری اینترفرومری-رادار می تواند به پیش بینی زلزله در آینده کمک کند. آندرا دونلان پژوهشگر این لابوراتوار در ناسا اعلام کرد که این فناوری می تواند در سالهای آینده به پیش بینی کمک کند. در دهه شصت میلادی توسعه فناوری های تصویر برداری در آب و هوا شناسی آغاز شد و امروزه - پس از حدود چهل سال - امکان پیش بینی هاریکین ها -طوفانهای دریایی- امکان پذیر شده است. بنابراین با توسعه این فناوری نوین نیز میتوان به امکان پیش بینی زلزله از طریق سنجش دقیق تغییر در راستای گسلها در سطح و مدلسازی جنبش گسل در ژرفا امید داشت.

در حال حاضر پیش بینی کوتاه مدت به این طزیق غیر ممکن است ولی این پژوهشگر باور دارد که امکان خواهد داشت به پیش بینی میان مدت و داز مدت - در حد ده سال - از این طریق کمک شود. به این شیوه چه بسا بتوان روی برنامه های کاهش ریسک و مقاوم سازی در مناطقی که پیش بینی دراز مدت در آن ها صورت می گیرد تمرکز بهتری نمود.

یاد آوری می کنم که استفاده از این فناوری در ایران نیز آغاز شده (البته نه هنوز به طور ممستقیم برای پیش بینی زلزله) و اخیرا یکی از دانشجویان دکتری زلزله شناسی پژوهشگاه - خانم دکتر مهاسا روستایی - از رساله دکتری خود که بر مبنای استفاده از همین فناوری در سنجش تغییرات در سطح زمین در منطقه بندرعباس بود- دفاع نمود.
http://www.jpl.nasa.gov/news/features.cfm?feature=2190
http://edition.cnn.com/2010/TECH/space/06/30/nasa.earthquakes/index.html

0 Comments:

Post a Comment

<< Home