وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Wednesday, October 13, 2010

گفتگو با خبرگزاري ها در مورد پيش بيني زلزله

امروز در پژوهشگاه مديران پژوهشگاه يك كنفرانس خبري با حضور خبرگزاري هاي مختلف داشتند. آنچه كه از گفته هاي من در سايت خبرگزاري ها تا كنون منعكس شده در زير مي آورم:

همكاري بين‌المللي پژوهشگاه زلزله در خصوص فناوري‌هاي نوين مناسب است
خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۲۱/۰۷/۸۹‬
علمي آموزشي. زلزله. پژوهش
تهران - معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله گفت: فعاليت‌هاي مدون مشتركي با كشورهاي ژاپن ، تركيه ، ايتاليا ، فرانسه ، كشورهاي مختلف اتحاديه اروپا انجام شده و همچنان ادامه دارد.

به گزارش ايرنا ، مهدي زارع روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: حدود چهار دهه در دنيا تجربه پيشرفته در خصوص زلزله وجود دارد و ايران هم جايگاه خوبي دراين زمينه دارد.

وي اظهارداشت: در پژوهشگاه زلزله شناسي سعي كرديم در مسير علمي شناخته شده جهاني حركت كنيم و استانداردهاي دنيا را دنبال كنيم.

وي با اشاره به برخي ادعاها در زمينه‌هاي مختلف زلزله گفت: روزانه ادعاهاي زياد علمي مطرح مي‌شود اما هر ادعايي براي اثبات بايد مسير مشخصي را طي كند.

زارع افزود: در خصوص پيش بيني زلزله بحث‌هاي زيادي در كشور مطرح است اما هر ادعايي بايد مورد نقد ، بررسي و داوري علمي قرار گيرد تا به اثبات برسد.

وي اظهارداشت: چيزي علم است كه قابل تفهيم و داوري باشد يعني بتوان آن ادعا را از زواياي مختلف تعريف كرد و يا اينكه قابل ابطال باشد ، همچنين اگر از داوري پيروز بيرون آمد مي‌تواند درست باشد.

معاون پژوهشي پژوهشگاه زلزله شناسي گفت: در خصوص زلزله نيز همينطور است جزئيات هر ادعايي بايد قابل توضيح باشد و در ژورنال‌هاي بين‌المللي ثبت شده باشد زيرا شرط ثبت در ژورنال‌هاي بين‌المللي گذشتن از سد داوري‌هاي دقيق و منظم است.

به گفته وي بنابراين اگر هرنوع ادعايي مطرح شود اگر از مسير نقد به موفقيت عبور كند موفق و قابل قبول خواهد بود.

-------------------

مدير مركز پيش بيني زلزله پژوهشگاه زلزله شناسي:
ادعاي پيش‌بيني زلزله بايد از مجراي علمي عبور كند
خبرگزاري فارس: مدير مركز پيش بيني زلزله پژوهشگاه زلزله شناسي گفت: هر ادعايي در مورد پيش‌بيني زلزله بايد از مجراهاي علمي عبور كند و بعد از تأييد داوران منتشر شود.

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري فارس، مهدي زارع مدير مركز پيش بيني زلزله پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ادعاهاي برخي افراد در خصوص پيش‌بيني زمين‌لرزه گفت: درمورد پيش‌بيني زلزله بحث‌هاي زيادي مطرح بوده و همچنان اين بحث‌ها مطرح است و هر روز ممكن است ادعايي مبني بر پيش بيني زمين لرزه مطرح شود.

وي ادامه داد: در مباحث علمي مسير بررسي ادعا مشخص است و ادعاها بايد مورد نقد و داوري قرار گيرد و به طور معمول چيزي علم است كه قابل تبيين و ابطال باشد.

زارع افزود: ادعاها بايد مورد نقد و بررسي قرار گيرند و زماني كه از اين داوري‌ها پيروزمندانه بيرون بيايند، مي‌توانند در مجلات معتبر علمي داخلي و خارجي منتشر شوند و آن‌گاه است كه مي‌توانيم بگوييم اين ادعا صحيح بوده و يك گام به جلو در زمينه علمي برداشته‌ايم.

وي گفت: تاكنون هيچ ادعايي در مورد پيش‌بيني زلزله به طور قطع مورد تأييد قرار نگرفته است.

مدير مركز پيش بيني زلزله افزود: ما فعاليت‌هاي تحقيقاتي خود را در اين مركز با كمترين پوشش خبري دنبال مي‌كنيم و بيشتر فعاليت‌هاي خود را با استفاده از روش‌هاي آماري و احتمالي و داده‌هاي دريافتي از زمين لرزه‌هاي اتفاق افتاده به دست مي‌آوريم.

وي تصريح كرد: كشورهاي مختلف نيز در اين زمينه فعاليت‌هاي مختلفي را انجام داده‌اند و همچنان تحقيقاتشان در اين زمينه ادامه دارد، در آمريكا از 27 سال قبل پژوهشگران 2 حفره عميق به عمق 9 و 11 كيلومتري در يك گسل ايجاد كرده‌اند تا بتوانند با مطالعه ژرفاي زمين داده‌هايي در رابطه با زلزله بدست آورند.
وي ادامه داد: ما نيز در پژوهشگاه زلزله فعاليت‌هاي مختلفي را با كشورهاي ايتاليا، روسيه و برخي سازمان‌هاي داخلي آغاز كرديم و سعي مي‌كنيم در پژوهش‌هاي خود در مسير درست و تعريف شده علمي گام برداريم.
انتهاي پيام/ع

0 Comments:

Post a Comment

<< Home