وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Tuesday, September 07, 2010

زمینلرزه 16شهریور 89 بستک - با بزرگای گشتاوری 5.3


بامداد امروز ۱۶-۶-۸۹ در ساعت ۶:۴۱، زمینلرزه ای با بزرگای گشتاوری ۵.۳ در نزدیکی بستک - در حوالی کانون زمینلرزه ۳۰ تیرماه ۸۹ با بزرگای ۵.۸ - رخ داد. در یک ماه و ۱۷ روز گذشته این پنجمین زمینلرزه با بزرگای بیش از ۴.۵ است که در همین منطقه بستک رخ می دهد. این منطقه در جنوب زاگرس و در حد فاصل استانهای هرمزگان و فارس واقع است و کانون زمینلرزه های ۳۰ تیر تا امروز ۱۶ شهریور در راستای روندهای ساختاری شرقی-غربی قرار داشته: منطقه ای که دیاپیر ها - گنبدهای نمکی - یکی از شاخص های ویژه زمین شناختی هستند. معمولا چنین زمینلرزه هایی بدون گسیختگی سطحی هستند - به دلیل اندازه بزرگای متوسط زمینلرزه -که ابعاد صفحه گسیختگی در حدی بزرگ نیست که تظاهر سطحی پیدا کند- و همچنین وجود دیاپیرها که به صورت واحد های زمین شناختی با ویژگیهای پلاستیک - از نظر ژئو مکانیکی - عمل کرده و مانع رسیدن گسیحتگی در گسلهای پوسته به سطح زمین می شوند. معمولا سازو کار زمینلرزه های این منطقه بیشتر فشاری با مولفه امتداد لغز است. براورد های اولیه نشان از ژرفای بین ۲۵ تا ۳۰ کیلومتری این زمینلرزه دارد، به همین دلیل این زلزله در گستره جنوب استان های هرمزگان و فارس باید در شهر ها و روستاهای زیادی احساس شده باشد.

وقوع زمینلرزه ۱۶-۶-۸۹ را به عنوان زمینلرزه ای با بزرگای متوسط، نشان از توالی رخداد زمینلرزه های فوج گونه در منطقه بستک دارد و می توان انتظار داشت که این نوع زمینلرزه ها به صوزت پسلرزه های متعدد و با بزرگای کمتر در همین منطقه ادامه یابد.

ضمنا زمینلرزه امروز بستک با بزرگای ۵.۳، پس از زمینلرزه ۳۰ تیر ۸۹ بستک با بزرگای ۵.۸، زمینلرزه ۸ مرداد ۸۹ تربت حیدریه با بزرگای ۵.۵، زمینلرزه ۹ مرداد ۸۹ با بزرگای ۵.۴ لاله زار کرمان و زمینلرزه ۵ شهریور ۸۹ ترود دامغان با بزرگای ۵.۸، پنجمین زمینلرزه مهم تابستان امسال با بزرگای بیش از ۵ در فلات ایران است و البته دومین لرزه اصلی در منطقه بستک استان هرمزگان (با بزرگای بیش از ۵).

1 Comments:

Anonymous Mohammad Saleh Mahdizadeh said...

با توجه به تعدد زلزله های این ماه، برای این گفته ی قدیمی ها که می گویند شهریور، ماه زلزله است توجیه علمی وجود دارد؟ اصلا این گفته صحیح است؟

3:27 AM  

Post a Comment

<< Home