وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Sunday, March 20, 2005

تحویل سال نو و نوروز 1384 از راه می رسد، عید شما مبارک

امروز دقایقی بعد از چهاربعد ازظهر به وقت ایران حلول سال نو رخ می دهد. تا آنجا که من می دانم ما تنها ملتی در دنیا هستیم که حلول سال نورا- با زمان دقیق- در میانه روز آخر سال کهنه یا اول سال نو جشن می گیریم. این یعنی آغازسال بر اساس محاسبات دقیق نجومی. ازسوی دیگر تقویم ما – تقویم جلالی- تنها تقویمی است که بر اساس گردش فصلها و بر اساس طبیعت تنظیم میشود.باز تا آنجا که من می دانم حدود دویست سال قبل انقلابیون فرانسه پس از پیروزی انقلاب کبیرفرانسه تا مدتی تقویمی شبیه تقویم ما بر قرار کردند که آغازش با آغاز بهار بود.امروزه نیز در فرانسه هنگام اعلام تقویم و اعلام وضع هوا، چنین روزی را به نام "بهار" گرامی می دارند، البته بدون نام بردن از سال نو ایرانی.
به هر حال سال نو را پای سفره هفت سین و با
آرامش و دعا و یاد رفتگان و امید برای سلامتی خود و خانواده و سعادت میهن و بهروزی مردم ایران گرامی میداریم. این دعای تحویل
سال نیز گرچه به عربی است ولی از بس برای ما خاطره انگیز است ما آن را ایرانی می دانیم و مذمون آن را از خداوند متعال تمنا می کنیم:
یا مقلب القلوب و الابصار
یا مدبر اللیل و نهار
یا محول الحول و الحوال
حول حالنا الی احسن الحال
بعد ار تحویل سال نیز که دید و بازدید ها شروع می شود و البته اول به دیدن بزرگان فامیل می رویم. و من به همراه خانواده به منزل مادربزرگ می روم.
پیشاپیش نوروز عزیز را یه شما تبریک عرض می نمایم و بهترین ها را برای شما درسالی که می آید آرزو می کنم. همین صفحه وب لاگ را هم می توانید محل عیددیدنی و دید و بازدید تلقی کنید.
عید شما مبارک

6 Comments:

Blogger Majid said...

This comment has been removed by a blog administrator.

11:33 PM  
Blogger Majid said...

salam ostade gerami
sale no mobarak

11:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

salam ostade aziz eyd bar shoma va khanavdeye mohatarametan mobarak bad . sale khoob va khooshi ra baraye shoma arezoo mandam

11:21 AM  
Anonymous Anonymous said...

بنام خالق بي همتا
سلام استاد گرامي
همراه با شميم حسيني (ع)و عطر محمدي (ص) بهار زيباي طبيعت فرا رسيد و به فرمان خداوند ،جان جهان با خرمي و طراوت به پذيرايي انسان درآمد. چه زيباست درس آموختن از طبيعت ، بهاري شدن و باز كردن دريچه دل به شادابي معنويت ، اخلاق و مهرباني .
نوروز باستاني بر شما و خانواده گرامي فرخنده و فضاي زندگيتان همواره بهاري باد.

8:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

با سلام و شادباش های نوروزی! فرمایش شما صحیح است چنانچه منظورتان از کلمه ی "ما» شامل کل پارسی گویان شود. چه کردها و تاجیک هاو مردم آسیای میانه نیز نوروز را چشن می گیرند.

2:37 AM  
Blogger Mehdi ZARE said...

سلام وعید شما مبارک
به نظرم نوروزمتعلق به همه آنهائی است که آن را از خود می دانند و گرامی می دارند. آذری ، تاجیک ، کرد لر، سیستانی و فارس در این موضوع از نظر من فرغی با هم ندارند، حتی مهم نیست که مذمون و نحوه جشن گرفتن نوروز نزد مردم مختلف حتی یکی از اقوام ایرانی (مثلا کردها) بسته به اینکه امروزه در کدام کشورزندگی می کنند، ایران، ترکیه یا عراق یا جای دیگر، با هم فرق دارد. نوروز بر همگانی که در هرکجای این کره خاکی زندگانی زندگی میکنند مبارک باد.
با احترام ، مهدی زارع

7:56 AM  

Post a Comment

<< Home