وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Sunday, March 13, 2005

تولید ملی: اهمیت وطن پرستی

در ادامه بحث تولید ملی و چراهای مطرح شده در پایان یادداشت قبلی، در این یادداشت می خواهم به اهمیت وطن پرستی اشاره کنم. اگر این احساس -که پیامبر خاتم آن را از ایمان دانست – نبود، اصلا چه دلیلی دارد انسان خود را درگیر مشکلات و بد بختی های یک سیستم توسعه نیافته کرده و هزار مشکل و گرفتاری را تحمل کند؟ به نظرم یکی از نکات محوری در احساس وطن پرستی است که اگر به درستی به فرزندان یک ملت آموزش داده شد همواره اولویت را به آنچه که بومی و به صلاح وطن است خواهند داد و هیچ گاه مصالح وطن عزیز را با منافع شخصی نخواهند سنجید و اگرپای منافع ملی و مصالح ملی در میان باشد آنگاه سر از پا نخواهند شناخت و حاضر خواهند بود که برای حفظ مصالح ملی همه چیز خود را فدا کنند. همانقدر که یادآوری افتخارات ملی باعث نشاط و غرور ملی است، مشاهده موارد ریز و درشتی که در آن بعضی از ایرانیان به آخرین چیزی که فکر می کنند مصالح ملی است، عذاب آور است. این عذاب هم هنگامی بیشتر میشود که انسان یک جوان را ببیند که چنین حالتی دارد. به باور من احساس وطن پرستی یکی از بنیادی ترین موارد است که میتواند به انسان این نیرو را بدهد که تحت تاثیر جو قرار نگرفته و در هر حال به ایفای وظیفه ملی خویش بپردازد. اینطور نباشد که بگوید" همه دارند میروند" یا " همه دنبال پول هستند" یا همه ... اولا این "همه" قابل شمارش نیست و معلوم نیست که چند نفر یا چند درصد از جمعیت است و از سوی دیگر اگر انسان احساس وطن پرستی قوی داشته باشد حتی اگر به فرض محال همه به رفتاری غیر ملی روی آورند، او به تکلیف خود عمل خواهد کرد. این بحث را بازدنبال خواهم کرد

8 Comments:

Blogger امیر said...

آقاي دكتر زارع
با سلام
كسي از من سوالي كرد :گفت براي من عجيب است اگر در ايران همه چيز مثل منابع و به دنبال آن ثروت هست و مردم علاقه زيادي به تحصيلات وعلم دارند پس چرا پيشرفت اين كشور اينقدر كند است؟ ولي واقعا" چه بر سر ما آمده؟ من يكي از دلايل را همانطور كه فرموديد بستن درها و و قطع تعامل سازنده و منطقي با دنياي خارج ميدانم ولي تا حدودي ميتواند مساله آموزش فرهنگي هم باشد ولي از طرفي فكر ميكنم در جوامعي هم كه منافع ملي بر هر منفعت ديگري غالب است الزاما"مردم آن جامعه دليل اين اولويت را ندانند منظور بنده سيستم حاكم بر چنين جوامعي است سيستمي كه حتي با تغيير مهره هاي حاكم بر آن خللي در مسيرش ايجاد نمي گردد و به نظرم در چنين جوامعي چون فرد عمل به منافع ملي را مفيدترو ايمن تر مييا بد لذا دليلي براي گرايش به سمت منافع شخصي ندارد كه البته اين دليلي براي شانه خالي كردن از زير بار مسووليت نبايد باشد
با احترام
امير عبدي

11:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

سلام دوباره بر دکتر عزيز
دکتر فکر کنم با اين بحث توليد ملی و وطن پرستی داری به ما ميگی که ماشين بعديتون هم سمنده،خودرو ملی.رنگ نوک مدادی سمند خيلی قشنگه!
امضا:يه محافظه کار

12:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

جناب آقای دکتر زارع
با سلام
از نظر من هم یکی از مهمترین ابزارهای توسعه هر ملت وطن پرستی است.ولی میخواستم بگویم چه چیزهایی میتواند وطن پرستی باشد یا نباشد. وطن پرستی میتواند این باشد که به دانشجویان و پژوهشگران بگوییم که در ابتدای قرن بیست و یکم سهم ایران در تولید علم در دنیا به زحمت به کسری از یک درصد می رسد و این در شان ما نیست! و یا میتواند این باشد که بگوییم بعد از بیش از یکصد سال جنبش دموکراسی و آزادیخواهی در ایران مجلس ما بودجه فعالیت یک نهاد(شاید هم تنها نهاد)مربوط به امور فرهنگی زنان را قطع میکند و بودجه یک شورا برای فیلتر کردن کاندیداها را هفت برابرمی کند و این در شان ما نیست!. و البته بد نیست برای تحریک حس وطن پرستی (بیشتر مسولانمان) بگوییم که در ژاپن در حالیکه کل واردات کشاورزی آنها کمتر از پنج میلیارد دلار است ولی بودجه پژوهشهای کشاورزی آنها بیش از بیست میلیارد دلار است چرا که کشور آنها بصورت جزیره است و میخواهند اگر روزی مورد محاصره قرار گرفتند بتوانند روی پای خود بایستند.
ارادتمند
آرش

12:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

سلام آقای دکتر زارع عزیز
وبلاگ شما جالب و جوان است و قطعاً مطالب آن در آینده محتوا و نظم مفید تری خواهد یافت . با احترام خاصی که برای علما و به خصوص شخص شما قائلم بنظر من بهتر است ما دست از جهان سومی بودن برداریم و اینقدر از کلمه (دکتر )استفاده غیر ضروری نکنیم چون تمامی کسانی که وبلاگ شما را می بینند از تخصص و علم شما آگاهند.
باز هم برای بهتر شدن وبلاگ در آینده با شما صحبت خواهم کرد.

3:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

من مطلب شما را برای وبلاگ گفت و شنود سه نسل میبرم در صورت عدم تمایل اعلام فرمائید تا بر دارم .. سپاس

4:14 PM  
Blogger Mehdi ZARE said...

سلام آقای سعیدی
با سلام
بنده مخالفتی با استفاده از مطالبم و وب لاگ و سایر نشریات ندارم فقط با شرط ارائه مرجع به همین وبلاگ با ذکر آدرس

11:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

salam nazanin doctor

in modati ke natooneste boodam biam koli khabar boode engari.
in ghazieh persia chi bood.movafegham iiees be shoma mosso bede,avazesh be ma ham ye matiz.ye matlab raje be predict tavasote pajooheshkade savaneh roo weblog gozashtam.mamnoon age sar bezanid.
inam ye link raje be samand jadid
http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-497828

ba ehteram
Mohammad Shahvar

3:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

سلام بر شما
اميدوارم هميشه سلامت و شاداب باشيد مثل بهار
خيلي خوشحال شدم كه دوباره سمند خريديد. تحسين برانگيزه هيچ وقت قرار نيست دوباره تصادف كنيد .
به اميد خداوند

1:25 AM  

Post a Comment

<< Home