وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Tuesday, March 15, 2005

شب چهارشنبه سوری

امشب شب چهارشنبه سوری است و مراسم نوروز را می توان از همین امشب آغاز شده در نظر گرفت (چیزی که با زیارت اهل قبور در شب جمعه آخر سال ادامه می یابد و بعد به آماده کردن سفره هفت سین و ... برای روز نوروز می رسد، بر اساس سنت ما ایرانیان، نوروز در 13 فروردین با "سیزده به در" پایان می یابد ). آنچه در رسوم سالهای قبل یا در سده اخیر وجود داشته پریدن از روی آتش، قاشق زنی، فال گوش و خوردن آجیل شب چهارشنبه سوری است. آنها که به سن من هستند حداقل در کودکی خود تمام این رسوم زیبا و کم خطر را به خاطر می آورند. ولی امروزه تقریبا تمام این رسوم منسوخ شده و چیزی که مانده شبی پر خطر است که در آن فقط صدای انفجار مداوم موجب آزار است. امیدوارم که با تلاش ما ایرانیان ، این سنت زیبا دوباره به جایگاه واقعی خود باز گردد و از این حالت وحشتناک خارج شود. من هم خودم از خانه بیرون نمی روم و هم از خارج شده اعضای خانواده ام از خانه در این شب وحشت دارم. دیشب که به دلیل کاری از خانه بیرون رفته بودم یک انفجار ترقه –مثلا به پیشواز از چهارشنبه سوری، لابد- در نزدیکی من بسیار من را آزار داد. امیدوارم راهی پیدا شود که این سنت زیبا اول به درستی به جواناننمان آموزش داده خواهد شد و ضمنا با تمام مراسم زیبایش همانگونه که همیشه بوده اجرا شود و یادآور فرارسیدن نوروز باستانی ما ایرانیان باشد. به هر حال از همین شب نوروز باستانی و عزیز خود را گرامی می داریم. تلیعه نوروز مبارک باد

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

با درود.من هم در آرزوي شما شريكم.با سپاس

http://azizi61.persianblog.com

3:47 AM  

Post a Comment

<< Home