وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Saturday, April 02, 2005

معنویت نمرده است، درگذشت پاپ ژان پل دوم

الان که این یادداشت را می نویسم پاپ ژان پل دوم رهبر 84 ساله کاتولیکهای جهان در حال احتزار است و احتمالا در دقایق آینده درگذشت او رسما اعلام می شود او در 26 مهرماه 1357 به این مقام رسید وتا الان بیش از26 سال است که او رهبری واتیکان و مسیحیان کاتولیک جهان را برعهده داشته است. او اولین پاپی بوده که برقرآن مجید کتاب مقدس ما مسلمانان بوسه زده و کلا در جهت نزدیکی ادیان قدم های برزگی برداشت (برای عبادت هم به مسجد مسلمانان رفته و هم به کنار دیوار ندبه کلیمیان در بیت المقدس). حتی به ادیان غیر ابراهیمی مثل بودائی ها ادای احترام کرده است. به طور کلی او رهبری بود که بسیار به گسترش دین در میان جوانان اهمیت می داد و در"روزهای جوانان" که به ویژه در طی دهه 90 میلادی در سراسر جهان مسیحی برگزار کرد در کنار برگزاری مراسم دعا و نیایش ترتیب برگزاری کنسرت موسیقی هم برای جوانان از سوی واتیکان داده می شد که به نظرم خیلی به جذب شدن جوانان کمک می کرد. این ابتکارات برای جهانی که روز به روز حداقل از دید رسانه ها و آموزش دهنده های رسمی از فرهنگ دینی دور می شود، و دین داری کاری آئینی برای پیران ممکن است تلقی شود کار بسیار بزرگی بوده است. مردمی که در شب گذشته در میدان سن پیتر رم جمع شده و برای سلامت پاپ اعظم دعا کردند نمایشی از زنده بودن ایمان و معنویت در جهان به ظاهر بی دین غرب دادند و نشان داده اند که دین داری در دنیای جدید نیز مورد نیاز انسان بوده و زنده است. شخصا در کشورهای مختلف غربی در کلیساهای مختلف دیده ام که چگونه مومنان در آرامش معنوی و در سکوت عارفانه خاصی به درگاه خداوند متعال نیایش میکنند و از دیدن چنین صحنه هائی بسیار خوشحال شده و احساس آرامش کرده ام. برخلاف ظاهر غیردینی غربی ها معتقدم که رفتار معنوی و اخلاق دیندارانه عمیقا در فرهنگ رفتاری روزمره مردم کشورهای غربی وجود دارد حتی اگر علنا اظهار بی دینی کنند. به هر حال درگذشت پاپ اعظم را به هموطنان مسیحی پیرو مذهب کاتولیک و تمام مومنان جهان تسلیت میگویم. البته می دانم که بیشتر هموطنان مسیحی –ارمنی- پیروان مذهب ارتدکس هستند. به هر حال معنویت و دینداری در هر شکل و لباسش زیبا دوست داشتنی است و هیچگاه نمی میرد

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

با سلام دکتر زارع عزیز
از اطلاعات شما خیلی استفاده کردم و اکنون که پاپ به دنیای باقی شتافته است برای او و تمام اموات آرامش روح و بخشایش الهی را آرزو دارم. در اخبار تلویزیون ایران (در روزهای نخست در اشتباهی فاحش از واژه اسقف بجای کاردینال استفاده می کرد) خبر جالبی شنیدم که جانشین پاپ باید به 5 زبان اصلی (دنیا)اروپا تسلط داشته باشد. بنظر من چنین توانایی قطعاً در ارتباط با توانمندی های پاپ بعنوان رهبر کاتولیکهای جهان بسیار موثر و در مقایسه با بسیاری از علمای دین ما عبرت آموز است.
بحث در خصوص کاتولیکها ، پاپها و نقشی که در تحول تاریخ و آغاز رنسانس در تاریخ بشری داشته اند و تفاوتهای دیدگاههای کاتولیکها با پروتستانها و ... بسیار جالب و جذاب است که می تواند دستمایه بحث خوبی باشد و جامعه ما را بیشتر با تاریخ تحول نگرش دینی دیگران آشنا کند.
با احترام

10:10 AM  
Blogger Amir said...

ای بس که نباشیم و جهان خواهد بود
نی نام ز ما و نی نشان خواهد بود
زین پیش نبودیم و نبود هیچ خلل
زین پس چو نباشیم همان خواهد بود

1:54 PM  

Post a Comment

<< Home