وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Friday, September 16, 2005

به احترام جانباختگان زلزله طبس

ابرازاحساسات وبیان خاطرات از سوی دوستان طبسی مرابسیار متاثر کرد. پیشنهاد می کنم دراین شب که درست بیست و هفت سال از آن شب هولناک درطبس میگذرد همه آنها که این صفحه را می بینند یک دقیقه سکوت کرده و فاتحه ای قرائت کنیم. یاد تمام جان باختگان زمینلرزه 1357 طبس گرامی باد و به روان همه آنها که جان باختند دورد می فرستم.

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

با سلام خدمت آقای دکتر زارع استاد محترم دانشگاه
من از طرف جمعی از اقوام و خویشان که در منزل ما مشغول خواندن سایت شما هستیم به شما درود و سلام می فرستیم ، ما به سفارش شما نه تنها برای رفتگان خودمان بلکه برای از دست رفته گان همه زلزله های ایران و هدیه به روح اموات شما هم قرائت فاتحه داشتیم ، از درگاه پروردگار یکتا برای آن دانشمند عزیز و بزرگ آرزوی موفقیت روز افزون می نمائیم – از آقای دکتر آریامنش تشکر می شود. مشتاق هستیم که روزی پای سخنان گرم شما در شهر کویر طبس نزد مردم گرمش باشیم
خانواده های – سجادی – مرادی – حسین زاده و جهانی
طبس گلشن

11:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

من در تهران زندگی ميکنم . او در بم زندگی ميکرد . من جمعه شب در تهران خوابيدم . او جمعه شب در بم خوابيد . من جمعه صبح در تهران از خواب بيدار شدم . او جمعه صبح در بم از خواب بيدار نشد . او جمعه صبح در بم خوابيد برای همیشه . اويی که ميتوانست سالها زندگی کند و صبح های جمعه زيادی را ببيند . اگر که خانه اش از خشت نبود .اگر که به او گفته بودند خانه ات سست است . سقف بالای سرت سست است . او ديگر در بم زندگی نميکند . او رفته است ...
من در تهران زندگی ميکنم . او در منجيل زندگی ميکرد . شبی خوابيد و صبحش برنخواست زيرا که او نمی دانست خانه اش سست است . زيرا که او نمی دانست زلزله ای خواهد آمد . حالا او نيست ...
من در تهران زندگی می کنم . او در طبس زندگی ميکرد . او هم اکنون رفته است . زيرا او هم نميدانست و به او گفته نشده بود که خانه ات ، پناهگاهت امن نيست ...
من در تهران زندگی ميکنم . جايی که ميدانم پايه اش سست است . جايی که ميدانم زلزله ای در راه است و از امنيت خانه ام مطمئن نيستم . چند شبی است که قبل از خواب و با ديدن عکسهای هموطنانم ميگريم و وقت خواب با اضطراب سر به بالين ميگزارم. زيرا که ميدانم شايد فردا روز، من نيز نباشم يا زير آوار گرفتار باشم يا ...
من در تهران با ترس زندگی ميکنم . او در ژاپن زندگی ميکند . جايی که ارزش انسان نه به اندوخته او برای آخرتش ، بلکه به بهای انسان بودن اوست . پس انديشيده اند برای ارزش انسانی او و خانه ای برايش ساخته اند که با زلزله ای هموزن آنچه که در بم تا کنون ۲۵۰۰۰ نفر از هموطنان مرا به خاک و خون کشيده ، فقط ۲ نفر ميميرند .
تا کی مصيبتها را حواله به قضا و قدر و امتحان الهی دهيم . مگر فقط ماييم که امتحان ميشويم . اگر اين امتحان است که ما سالهاست مردوديم و آنها که از امتحان و شکست گذشته عبرت گرفته اند پيروز . ما که با لرزشی ۲۵۰۰۰ يا ۳۵۰۰۰ هزار کشته ميدهيم از امتحان الهی سربلند بيرون آمده ايم يا آن که با سخت ترش ۲ کشته .
خداوند حال هيچ قومی را نميگرداند مگر آنکه خود بخواهند .
نیما- تهران

11:41 PM  
Blogger Mehdi ZARE said...

سلام
به روان تمام جانباختگان زمینلرزها و بلایای طبیعی ایران درود باد
بحث بار روی طبس را انشاالله ادامه خواهم داد

8:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

با سلامي گرم و درودي پاك خدمت عزيزان طبسي
با خواندن كامنتهاي شما هموطنان عزيزم در وبلاگ جناب آقاي دكتر زارع بسيار متاثر شدم.روح رفتگان زلزله طبس شاد
مطالبي را در مورد زلزله طبس و آمار تلفات آن از منابع مختلف بدست اوردم شايد براي دوستان مفيد واقع گردد
منطقه طبس در قسمت غربي رشته كوههاي شتري قرار دارد كه سلسله جبال شرقي ايران اين رشته كوهها را در بر مي گيردو داراي امتدادي در حدود شمال-جنوب مي باشد. راندگي طبس گسلي زمين لرزه اي با راستاي خم دار شمال شمال باختري - جنوب جنوب خاوري است كه به واسطه 85 كيلومتر گسلش سطحي نا پيوسته شناخته شده است (بربريان 1979).زمين لرزه ويرانگر 16 سپتامبر سال 1978 (شنبه بيست وپنج شهريور 1357 )طبس گلشن با بزرگي
Ms=7.7
در ناحيه اي كه حدود 11 سده بدون لرزه بود به وقوع پيوست و نشان داد كه داده هاي پراكنده زمين لرزه هاي تاريخي يك ناحيه نمي توانند به تنهائي پايه مناسبي براي ارزيابي خطر زمين لرزه به حساب آيند
تعداد تلفات زلزله طبس بنا به گزارش منابع مختلف در روزنامه كيهان تاريخ دوشنبه 27 شهريور 57
خبرگزاري پارس: 11 هزار نفر در شهر طبس
مردم محلي: 15 هزار نفر
راديو لندن: 15 هزار نفر
خبرگزاري فرانسه: 15 هزار نفر
نسبت درصد تلفات طبس: 77 درصد دهشك:71 درصد كريت:57 درصد و خسرو آباد :53 درصد و...در اثر اين زلزله روستا هاي زيادي ويران گرديد. در شهر طبس جز درختهاي نخل و چند منبع آب با ساختمانهاي گنبدي شكل و دو سه عدد ساختمتانهاي نوساز هيچ چيز ديگري بر جاي نماند. طبق گزارش روزنامه خراسان دوشنبه 27 شهريور 1357 زلزله طبس در تهران-مشهد-گناباد-تربت حيدريه-بيرجند-كاشمر-نيشابور-باخرز-ابركوه و... نيز حس شده است

با احترام
ج.ف

9:20 AM  
Anonymous Anonymous said...

سلام ،
با تشکر از آقای دکتر زارع
برای من تازگی داشت و جالب بود چون از زلزله فقط شنیده بودم و لی بصورت فنی مطلبی را نخوانده بودم
خیلی خوشم آمد – ثریا-طبس

1:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

سلام به آقای دکتر زارع و آقای دکتر آریا منش،
خیلی عالی بود این اولین بار است که بعد از زلزله طبس روی زلزله طبس بحث میشود ، خیلی خوب بود ، تشکر میکنم به سهم خودم- یعقوبی طبس

2:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

آیا پیش بینی زلزله ممکن است؟ آیا دانشمندان ایرانی هم در این زمینه فعالیت دترند یا خیر؟
حسین ملکی- بشرویه

4:04 PM  
Blogger Mehdi ZARE said...

پاسخ سوالات را به صورت یادداشت داده ام به صفحه اصلی مراجعه فرمائید
با احترام

6:50 PM  

Post a Comment

<< Home