وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Monday, September 19, 2005

پیشنهاد وارده

بحث طبس ادامه خوبی یافته است. دکتر آریامنش باز لطف کرده مجددا یادداشتی ارسال کرده اند که می تواند ایده خوبی برای تشکیل سازمان، وزارتخانه ویا ان.جی.او برای پیگیری مطالعلت زمینلرزه در مناطق لرزه خیز باشد. در زیر نوشته ایشان را با یک ویرایش کوچک می آورم

از فرصتی که پیش آمد تا یاد و خاطره زلزه 1375 بازگو شود خوشحالم نه از این بابت که غم و تاثر عزیزان مصیبت زده را زنده نموده باشیم بلکه از این بابت که اهمیت موضوع زلزله را یاد آوری نموده باشیم ، قبل از هر چیز ازجنابعالی فرصت را فراهم نمودید سپاسگزارم.
امروز که به وبلاگ مراجعه نمودم خودم هم متاثر شدم،شاید دلیلش این باشد که آنچه راکز دل بر آید لاجرم بر دل نشیند....... پیامها نشانگر این است که مردم طبس هنوز واقعا" زلزله را به یاد دارند و سینه ای پر از درد و اندوه ،و دنبال فرصتی هستند تا دلیل آن همه مصیبت را جویا شوند......و بقول شاعر: بشنو از نی چون حکایت می کند از جدائیها شکایت می کند... کز نیستان چون مرا ببریده اند...از نفیرم مردو زن نالیده اند............
شاید هیچ کس به اندازه طبسی ها ، قاینی ها ، بمی ها و بوئین زهرائی ها اهمیت زلزله را درک نکرده باشد ، من اگر جای آقای رئیس جمهور بودم حتما یک وزارتخانه ای تحت عنوان وزارت حوادث غیر طبیعی ایجاد می نمودم و حتما" ستاد آن وزارتخانه را هم در یکی از همین شهرهای زلزله خیز ایجاد می نمودم تا بدرستی مفهوم حادثه غیر مترقبه درک شود... ولی واقعیت همین است که مفهوم زلزله در کشور ما بیشتر در همین اشعار و احساسات گنجیده است و دلمان به همین خوش است .... اگر هم چند نفری در کشور زندگی اشان را صرف تحقیق و مطالعه نمود ه اند علاقه خودشان است و بس . البته طبیعی است که کارهای زیادی با پیگیری همین شیفتگان خدمت انجام شده ولی حمایت مالی دولت در این خصوص بدون شک مهمترین عامل خواهد بود تا بتوان نتیجه مطلوب گرفت .
برای ایران با این همه زلزله و در کنارش در آمدهای نجومی نفتی ، تخصیص بودجه ای بیشتر برای پرداختن به این امور ، واقعا" کار چندان مشکلی نیست ، حقیر مدتی از خدمت کار ی ام را در زمینه های بودجه و امور مالی صرف نموده ام و خیلی خوب میدانم که می شود بودجه ها را بصورت بهینه تری هزینه نمود ، ای کاش گوش شنوایی بود ولی گاهی آدم از غصه به کوه پناه می برد ....تا خودش باشد وخدای خودش.....
ایران برای هر گسلی که در آن وجود دارد باید یک لرزه نگار داشته باشد و یک کارشناس ژئو فیزیک و زلزله شناس ، ولی افسوس که دوستانی را میشناسم که بعد از اخذ مدرک کارشناسی ارشد ژئو فیزیک زمینه کار تخصصی در ایران پهناور زلزله خیز وجود نداشت و ندارد
.
... زمین شناسان اغلب آدم بیابان هستند و نه سیاست .... شاید هم این از ذکاوتشان باشد! و در نتیجه هیچ پایگاه سیاسی ندا شته اند که از آنها دفاع کند ، معمولا رسم بر این است که بودجه به جائی بیشتر تعلق می گیرد که نماینده بیشتری در مجلس و سازمان مدیریت و برنامه ریزی داشته باشد و از این بابت هم تقریبا" این صنف علمی در اقلیت قرار گرفته اند هرچند فارغ التحصیلان قابل توجهی دارند....
ایران در زمینه علم زلزله شناسی باید پیشگام باشد ، متخصصین بسیار با ارزشی در ایران داریم به شرط اینکه حد اقل امکانات در اختیار آنها قرار بگیرد. مراکز علمی ژئو فیزیک ما کمبود ابزار و وسایل آزمایشگاهی دارند و اگر دانشجو مطلبی را یاد میگیرد فقط و فقط از خود گذستگی اساتید محترم است و علاقه دانشجو ،اساتید ما در ایران واقعا" با سواد هستند ، اساتید ما در ایران با بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا برابری میکنند و بسیاری از آنان در ردیف اولین ها در دنیا قرار می گیرند ، دانشجویان ما هم علاقمند هستند ولی افسوس که برنامه ریزان اغلب تخصص کافی در این زمینه را ندارند.
البته باید دنبال راه حل بود .
آقای دکتر، من پیشنهاد میکنم که یک انجمن زلزله شنا سی در ایران متشکل از علاقمندان و متخصصین این رشته ایجاد شود(NGO). و این پایگاه خوبی خواهد بود برای حمایت دانشجویان و علاقمندان و حتی پایگاه خوبی برای متمرکز کردن داده های پراکنده .
اگرچه در ایران انجمن ژئو فیزیک و زمین شناسی داریم ولی همانطور که مستحضرید در آنها مسائل مربوط به زلزله کمتر مورد توجه قرار گرفته ، شاید به لحاظ علمی مباحثی مطرح باشد ولی آنچه زلزله شناسی را عمیقا" از ژئو فیزیک کاربردی و زمین شناسی جدا می نماید ، مباحٍٍث اجتماعی و روانشناسی آن باشد که در انجمن های زمین شناسی و ژئو فیزیک عملا" جای بحث ندارند و آنچه به مباحث علمی زلزله شناسی اهمیت می دهد به نظرحقیر همین مسائل اجتماعی و روانی و اقتصادی آن است .
من حتی پیشنهاد می کنم در گرایش فوق لیسانس زلزله شناسی و دکتری درسهایی از قبیل روانشناسی زلزله، پیامدهای اجتمائی زلزله و مدیریت بحران گنجانده شود. در انجمنی هم که من مد نظرم است ما نیاز به کمیته های اجتماعی و ...... داریم.
یقینا" توجه به جنبه های انسانی و اجتمتعی زلزله حساسیت پیگیری علمی آن را بیشتر از خود واقعیت های علمی اش بر خواهد انگیخت.
اگر طوفان کاترینا در یکی از بیابان ها آمریکا اتفاق می افتاد یقینا" امروزه اینقدر مورد توجه جهانیان و تخصیص بودجه های کلان به آن تعلق نمی گرفت مثل دهها آتش سوزی دیگر در جنگلهای آمریکا. طبیعی است که همین موضوع و تبعات اجتماعی و اقتصادی باعث خواهد شد که از نظر علمی هم مورد مطالع عمیقتر قرار بگیرد.
غرض خدمتی است کز ما باز ماند
و نه نقشی کز ما بر جای ماند .


به امید موفقیت

آریامنش – بنگلور – هند
ساعت 22:05 یکشنبه شب 18 سپتامبر 2005

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

سلام به دوستان
پیشنهاد ات آقای دکتر یعنی تشکیل انجمن زلزله شناسی در ایران عملی است ، و جایش خالی است تا جایی که من سراغ دارم تعداد زیادی از دانشجویان زمین شناسی به بحث زلزله علاقمند هستند حتی میشود شعبه هایی در استانها ایجاد کرد ، میشود سایت اینترنتی ایجاد نمود، میشود نشریه داد من هم علاقمند هستم در این انجمن شرکت داشته باشمف بهترین فرد برای شروع و یک دعوت عمومی آقای دکتر زارع هستند من فکر می کنم اگر این کار بشود استقبال خواهد شد.
فراهانی- تهران

8:43 PM  
Blogger Mehdi ZARE said...

در ایران انجمن ژئوفیزیک و انجمن زمینشناسی و انجمن زمین شناسی مهندسی و انجمن مهندسی زلزله داریم ولی تا انجاکه من می دانم انجمن زلزله شناسی نداریم. به هر حال با سابقه عضویت سه ساله در هیئت مدیره انجمن زمین شناسی مهندسی وعضویت پیوسته در انجمن ترویج علم ایران و اطلاع از وضع سایر انجمن های علمی می دانم که با تاسیس انجمن زلزله شناسی مشکلاتی که دکتر آریامنش می گویند حل نمی شود. گرچه تا تشکیل انجمن زلزله شناسی موافقم. از سوی دیگر نظر شخصی خودم بیشتر روی شکل گیری نهاد های ان.جی.او. در هرمنطقه برای فعالیت در زمینه بلایای طبیعی است. به این ترتیب می توان از توان تخصصی و نیروهای جوان در هر ناحیه، شهر،منطقه در غالب ان . جی. او استفاده نمود.

7:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

سلام
نصرتی هستم از سمنان دانشجوی زمین شناسی ، من تصادفی با سایت شما آشنا شدم هنوز سایت شما ناشناخته است برایم خیلی جالب بود آقای دکتر ان.جی.او چیست من درست متوجه نشدم.
تشک

9:15 AM  
Blogger Mehdi ZARE said...

Non-Governmental organization
یعنی سازمان غیر دولتی

12:22 PM  

Post a Comment

<< Home