وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Tuesday, September 20, 2005

ساخت و ساز خطرناک در ناحیه لواسان تا میگون در شمال تهران

ساخت و ساز در ارتفاع در حال حاضر در کوهپایه های اطراف تهران دنبال می شود. این عکس مربوط به شهر ییلاقی و توریستی میگون در حدود سی کیلومتری شمال تهران است. جذب سرمایه گزاری به این مناطق با رشد بی رویه ساخت و ساز و در شیبهای تند - نظیر شکل فوق - انجامیده است . این موضوع با وجود جاده ای بسیار باریک که کشش تردد معمولی در هنگام تعطیلات آخر هفته را نیز ندارد و معمولا در جمعه ها عصر بند می آید! و همچنین قرارگیری در ناحیه ای بسیار لرزه خیز - میگون دقیقا در فرادیواره گسل فعال مشا با طول حدود صد و هفتاد کیلومتر قرارگرفته است - موجب شده تا دره لواسان تا اوشان، فشم، میگون و شمشک به یکی از پر خطر ترین نواحی شمال تهران تبدیل شود. با هر نوع بلای طبیعی - از جمله زلزله - که پی آمد آن می تواند وقوع لغزش های پی در پی، فروریزش زمین و حتی سیل باشد، فاجعه انسانی و زیست محیطی در چنین منطقه ای قابل انتظار خواهد بود. البته فاجعه زیست محیطی همین حالا درحال وقوع است! چرا که به حریم مراتع طبیعی تجاوز شده و شیب دامنه های طبیعی به دلیل ساخت و ساز مداوم تحریک و ناپایدار می شود و البته حجم عظیم زباله نیز به آلودگی وسیع منابع آب و خاک و در نهایت بیماری های محیطی خواهد انجامید. در این مورد قبلا صحبت کرده بودم، بعدا نیز بحث را ادامه خواهم داد.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

سلام خدمت جناب آقاي دكتر زارع
تصور ميكنم جنس سنگهاي اين ناحيه درصد زيادي مارن و مارن و ماسه وسيلت و رس ماسه اي كه استحكام نسبي انها كم تا متوسط مي باشد به كار رفته باشد،درسته؟ و با توجه به شيب تند مشاهده شده در اين ناحيه و ميزان بارندگي و عوامل انساني، اين شيبها با رويداد زمين لرزه دچار زمين لغزش مي شوند 2 سؤال دارم 1) حداقل با چه بزرگي وشدتي از زمين لرزه در اين نواحي زمين لغزش رخ مي دهد؟ 2) آيا چنين مناطقي در ايران بر اساس ميزان خطر زمين لغزش نظير زلزله تقسيم بندي شده اند؟
با احترام
ج.ف

4:49 PM  
Blogger Mehdi ZARE said...

نه جنس سنگها توف و آذرین و عمدتا سخت است. ولی شیب زیاد است. ضمنا از حدود شدت 6 به بالا انتظار لغرش می رود. یعنی از شتاب حدود 0.15 جی انتظار لغر می رود. بدیهی است که از بزرگا نمی توان صحبت کرد چرا که فقط بزرگا همه نیست و فاصله هم مطرح است. ضمنا هنوز پهنه بندی سراری لغزش برای ایران منتشر نشده - یا حداقل من ندیده ام.

7:40 PM  

Post a Comment

<< Home