وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Thursday, October 13, 2005

به مکان فجایع امروزی و آینده نگاهی بیاندازید


با فروریختن ساختمان 19 طبقه در مجموعه برجهای مارگالا در اسلام آباد در زمان لرزه اصلی زلزله مظفرآباد به یاد تهران افتادم و بناهای عجیب و غریبی که به ویژه در شمال آن ساخته شده است. این تصویر را حدود دو سال پیش از یک ساختمان نیمه کاره از دره گلابدره در ناحیه شمیران گرفته ام. البته حدود شش ماه بعد از گرفتن عکس این بنا تکمیل شد. همانطور که ملاحظه می کنید ساختمانی هفت طبقه در شیبی حدود 50 درجه بر روی زون گسل شمال تهران و در کنار دره گلابدره - که سیل پنج مرداد سال شصت و شش آن را فراموش نکرده ایم- و بر روی ناحیه لغزشی باغ شاطر ساخته شده است. در واقع تصویر نمایشگاههای کامل از بلایای طبیعی را نشان می دهد که با ساختن این بنای عجیب - که همکاران متخصص سازه پس از بازدید از آن کیفیت بسیار ضعیف ساخت ان را تایید کردند- به بلای انسانی نیز آراسته شده است! هیچ فکر کرده ایم که اگر بلائی مثل زلزله مظفر آباد بیاید و چنین بنائی خدای ناکرده فرو ریزد، فقط در اثر بسته شدن دره چه مکافاتی ایجادمی شود. دوستان که تخصص در نجات و امداد داشتند در یک بازدید که باهم داشتیم می گفتند که تنها راهی که برای چنین حالت هائی از فاجعه وجود خواهد داشت پرتاب کردن غذا و وسایل با هلی کوپتر خواهدبود! واقعا دست آنها که اجازه ساخت دادندو بسازو بفروشان محترم درد نکند و آنها که چنین بناهائی که محاسبه و نظارت و اجرا کردند!!! یکی از دانشجویانم پس از بازدیداز محل نکته ای گفت که حکایت داشت از مسئولیت نداشتن مهندس محاسب در قبال محل ساخت بنا - که برای کسی مثل من اولین و اصلی ترین نکته حساسیت زاست - . این نکته رااز یکی ازاعضای هیئت مدیره انجمن مهندسان محاسب سوال کردم که آیا مهندس محاسب درقبال انجام محاسبه برای بنائی که در چنین محلی واقع است مسئولیت دارد یا نه؟ که پاسخ با قاطعیت مثبت بود. خیالم راحت شد. چرا که حتما در مملکت ما مهندسان محاسب با وجدانی نیز وجود دارند که اساسا زیر بار انجام محاسبه برای چنین بنائی در چنین محل خطرناکی نروند. به هر حال من یک مثال نشان می دهم و نام ساختمان و نام محاسب و ناظرراهم نمی آورم. چرا که هدف طرح کلی موضوع و ایجاد زمینه تفکر است و ازسوی دیگر اگر خوب نظر کنیم حتما از این دست فراوان در تهران خواهیم یافت.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

با سلام خدمت استاد بزرگوار در شهر ما ایلام هر چند به حق کیفیت اجرائیش از تهران بهتر است اما در بعضی جا ها مهندسین محاسب با میلگرد AIII طراحی می کنندومجریان بزرگوار با AII اجرا ومی کنند.
تازه تعدای از ساختمان های با کاربری مسکونی بدون بررسی وتغییر بارگزاری به اداری تبدیل می کنند.

9:01 PM  
Anonymous Anonymous said...

در شهر ما ایلام هر چند به حق کیفیت اجرائیش از تهران بهتر است اما در بعضی جا ها مهندسین محاسب با میلگرد AIII طراحی می کنندومجریان بزرگوار با AII اجرا ومی نمایند.
تازه تعدای از ساختمان های با کاربری مسکونی بدون بررسی وتغییر بارگزاری به اداری تبدیل می کنند

9:03 PM  
Blogger Mehdi ZARE said...

آقا یک کم دیگه از ایلام تععریف کنید ما میائیم مقیم ایلام می شویم
ان نکته ای که من خواستم روی آن متمرکز شوم ساخت و ساز بی رویه روی دامنه های شمالی تهران به صورت بناهای بلند مرتبه است.
البته ایلام شده در نزدیکی گسل خمیدگی جبهه کوستان زاگرس و در ناحیهای بسیار لرزه خیز واقع است

9:21 PM  

Post a Comment

<< Home