وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Monday, January 22, 2007

چگونه سطح مقالات علمي را در ايران ارتقا دهيم؟-2

در روز دو شنبه گذشته بحثي در مورد ارتقا سطح مقالات علمي در ايران مطرح كردم و وعده دادم كه آن را در همين صفحه دنبال خواهم كرد.
در آنجا به عنوان اولين نكته آوردم كه:
{هرچه كيفيت كارهاي انجام شده بالاتر باشد، طلبيعتا كيفيت مقالات تهيه شده نيز بالاتر خواهد بود. زبان نوشتاري، ساختار، ساماندهي مطلب و نحوه بيان يك نكته علمي نيز هر چه شفافتر باشد و به استاندارهاي بين المللي انتشار مقالات نزديكتر باشد، امكان چاپ ان در نشريات معتبر علمي (داخل يا خارج از كشور) بيشتر خواهد بود}
تمرين در نوشتن و راحت نوشتن از مسائل مهمي است كه مشكل در آن هميشه از نقاط ضعف عمومي آمزش در ايران بوده است. نكات فرهنگي - فرهنگ بيشتر شفاهي و علاقه بيشتر به گفتن و شنيدن تا نوشتن و خواندن - و نيز عدم آموزش ساماندهي شدن تهيه مقاله و گزارش در سطوح مختلف - حتي دانشگاهي- موجب مي شود كه حتي دانشجويان دكتري ما در نوشتن و تشريح منظم نظرات خود و بيان شفاف حاصل كار و بحث مكتوب در غالب مقاله، گزارش، پروپوزال پروژه پژوهشي و رساله مشكل داشته باشند. اين موضوع در ادامه كار نيز فارغ التحصيلان را در منتشر كردن مقالات خود دچار مساله مي كند.
از طرف ديگر وقتي مقاله علمي را مي خواهيم در يك نشريه بين المللي معتبر منتشر كنيم، دانستن زبان انگليسي در حد نوشتن مقاله علمي و همچنين بيان شفاف و تشريح كافي مطالب به صورت سامان يافته لازم است. ابهام در نحوه بيان مطلب و بيش از حد نوشتن و يا بسيار كوتاه نوشتن مقاله و از سوي ديگر زبان انگليسي ضعيف - به ويژه براي ما كه غير انگليسي زبان هستيم- هميشه نكته اي بازدارنده در تهيه و انتشار مقاله علمي است. خواندن هرچه بيشتر مقالات منتشر شده در نشريات علمي بين المللي نمايه شده مي تواند به تهيه مقاله علمي با كيفيت بالا كمك كند. ضمن اينكه مطالب علمي كه بر اساس پژوهش با روش علمي تهيه شده است لازم است تا با توجه به مباني مقاله نويسي و روش تحقيق تنظيم شود وگرنه مجموعه اي اطلاعات از مطالعات انجام شده قبلي و حجم متنابهي از داده ها در كنار هم قرار مي گيرد كه نه هدف نويسنده (گان) را از تهيه مطلب نشان مي دهد و نه معلوم مي كند كه به چه نتايج و جمع بندي ختم شده است.
اين بحث را باز ادامه خواهم داد
.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home