وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Thursday, December 06, 2007

اهميت شاخص ايمني در گزارش توسعه انساني

در گزارش هاي توسعه انساني كه به صورت سالانه از سوي سازمان ملل متحدد منتشر مي شود، شاخص هاي مختلفي براي رده بندي كشورها در نظر مي گيرند. بر اساس اين شاخص ها كه از وضع اقتصادي، آموزش، بهداشت و محيط زيست تا اميد به زندگي در آن وجود دارد، امسال ايسلند به عنوان كشور اول در اين رده بندي جاي گرفته است و نروژ كه چند سال كشور اول بوده امسال به جاي دوم رفته است. كشور ما هم امسال در رتبه ۹۴ و پائين تر از لبنان و تونس و بالاتر از گرجستان و الجزائر - به عنوان مثال- جاي گرفته است. البته اين رتبه بندي ها فقط بر اساس يك سري شاخص صورت مي گيرد و ارزشگذاري خاص انساني و ملي نمي توان به آن داد و البته در سالهاي اخير مرتب مطرح شده است كه به دليل ناقص ارائه شدن يا در دسترس نبودن داده هاي مربوط به كشور ما، جايگاهي كه هر سال در چنين گزارشي كسب مي كند، الزاما ممكن است دقيق نباشد. به هر حال اين مساله براي بسياري ديگر از كشورها احتمالا وجود دارد و طبيعي است كه يك عدم قطيت چند رتبه اي را مي توان در مورد جايگاه كشوري مثل كشور ما در آن در نظر گرفت. ولي به هر حال يك شاخص براي مقايسه است.
به هر حال از نظر ما كه كارمان به بلاياي طبيعي و پژوهش و توسعه در اين زمينه وابسته است، اهميت شاخص ايمني به صورت خاص مطرح است. از گزارش سال ۱۹۹۴ شاخص امنيت به عنوان
امنيت مردم و از طريق توسعه وارد اين گزارش شده است. اين نوع نگاه به امنيت از مجراي توسعه پايدار برقرار مي شود و راهكار افزايش آن از طريق: تلاش براي توسعه انساني، توجه تصميم گيران به توسعه صلح، وظيفه دادن به سازمان ملل براي تلاش در راه توسعه پايدار، بيشتر كردن همكاري هاي توسعه اي از همه راهها و نه تنها از طريق كمك رساني، اختصاص بيست درصد از بودجه ملي و بيست درصد از بودجه هاي كمك خارجي به مساله توسعه انساني و ايجاد يك شورا براي امنيت اقتصادي، پيشنهاد شده است.
در مورد آنچه كه به بلاياي طبيعي مربوط است، هنوز نيز در بسياري از كشورهاي در حال توسعه، امدادرساني فقط- يا بيشتر- از طريق كمك رساني پس از وقوع سانحه رخ مي دهد و هنوز راهي طولاني براي پيشرفت در اين زمينه بايد طي شود.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home