وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Friday, November 14, 2008

ثبت و بررسي نانولرزه‌ها با هدف پيش‌يابي زلزله

پيش‌بيني رفتار زمين با نانولرزه‌ها!
معاون پژوهشگاه زلزله شناسي خبر داد:
تلاش پژوهشگران ايراني براي ثبت و بررسي نانولرزه‌ها با هدف پيش‌يابي زلزله
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: علمي
معاون پژوهش و فن‌آوري پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله از پيگيري طرحي براي ثبت و بررسي نانوزمين لرزه‌ها با هدف پيش‌يابي زلزله در پژوهشگاه خبر داد.
دكتر مهدي زارع ــ معاون پژوهشي فن‌آوري پژوهشگاه زلزله شناسي و مهندسي زلزله ــ در گفت‌وگو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: در اين طرح با طراحي سنسورهاي ويژه‌اي ارتعاشات زمين در مقياس‌هاي بسيار كوچك اندازه گيري شده و از اين اطلاعات براي طراحي مدل‌هايي براي بررسي رفتار زمين و پيش‌بيني زمين‌لرزه‌هاي بزرگتر احتمالي استفاده مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: بسياري از اطلاعاتي كه از زلزله‌هاي بسيار كوچك قبل از به وقوع پيوستن زلزله‌هاي بزرگ ثبت مي‌شوند، مورد توجه قرار نمي گيرند و هنگام ثبت زمين لرزه‌ها عمدتا به رخدادهايي كه از اندازه‌اي مشخص بزرگتر باشند، توجه مي‌شود.
زارع خاطر نشان كرد: ايده اين طرح اين است كه اطلاعات زلزله‌هاي بسيار كوچك مورد توجه قرار بگيرد كه شرط آن نيز در دسترس بودن سنسورهاي نانو است كه بتوانند اين زمين لرزه‌هاي خفيف را ثبت كنند. اگر اطلاعات اين زلزله‌ها را به طور مستمر و پيوسته ثبت و بررسي كنيم مي‌توانيم تغييرات رفتار زمين را با توجه به داده‌هاي اطلاعات اين نانوزمين‌لرزه‌ها قبل از رخداد زلزله‌هاي كوچك شناسايي كرده و با الگوبرداري از آن به مدلي براي پيش‌يابي زلزله دست يابيم.
عضو هيات علمي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله تاكيد كرد: اين روش مستلزم استفاده از سنسورهاي فوق‌العاده دقيقي است كه بتوانند لرزش‌هاي خفيف نانوزمين‌لرزه‌ها را ثبت كنند كه تهيه چنين سنسورهايي نيازمند حمايت و اختصاص بودجه كافي است.
دكتر زارع تصريح كرد: اين طرح براي اجرا به معاونت علمي و فن‌آوري رياست جمهوري و در ادامه براي بررسي‌هاي بيشتر به معاونت پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري ارائه شده است.
وي در ادامه با اشاره به اين كه چنين طرح‌هايي در زمينه پيش‌يابي زلزله بايد به صورت مستمر و وسيع طي چند سال ادامه داشته و نبايد انتظار نتيجه سريع از آنها داشت به ايسنا گفت: پيش‌بيني مي‌شود برنامه‌اي حداقل 10 ساله براي به سرانجام رسيدن استفاده از اين تكنيك نياز است كما اين كه براي فاز اول طرح، برنامه‌اي دو ساله را پيشنهاد‌ كرده‌ بوديم و با بررسي‌هاي بيشتر در نظر داريم آن را طي دو برنامه پنج ساله اجرايي كنيم.
انتهاي پيام
كد خبر: 8708-07298

0 Comments:

Post a Comment

<< Home