وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Monday, November 10, 2008

جلسه امروز انجمن نوريها در تهران

امروز عصر به جلسه انجمن نوريهاي مقيم تهران دعوت داشتم. اين جلسه كه نام "گردهمايي بزرگ نوريهاي مقيم تهران" به خود گرفته بود، در تالار فرهنگ، جنب تالار وحدت در خيابان حافظ تهران برگزار شد. براي من ديدن همشهريها از هر صنف و گروه و همچنين ديدن كساني كه نميدانستم نوري هستند – كشف نريهاي جديد!- بسيار جالب بود. مثلا من نمي دانستم كه دكتر علي بهزادي سردبير مجله سپيده و سياه كه سالهاي متمادي در قبل از انقلاب منتشر مي شد، نوري است. از اعضاي هيئت مديره انجمن نوريها مي توانم به آقاي دكتر پيروز مجتهد زاده – رئيس موسسه يوروسويك لندن ، استاد دانشگاه تربيت مدرس و متخصص شناخته شده مسائل ژئوپليتيك، آقاي افشين علا شاعر معاصر كودكان، جناب سرهنگ دكتر اسماعيلي فرمانده راهنمايي و رانندگي كشور، آقاي اباصلت بينائي وكيل پايه يك دادگستري و نويسنده اشاره كنم. دبير انجمن آقاي مهندس ضيا نواب از كارشناسان باسابقه شركت ملي نفت ايران است كه انصافا در برگزاري اين جلسه زحمات بسيار زيادي متحمل گرديد. ضمنا حضور در جلسه با ديدار دوست و پزشك فرهنگي و نويسنده و ناشر ارجمند، آقاي دكتر يزدي نژاد همراه بود (با اين توضيح كه ايشان نوري است و نام فاميل ايشان ربطي به شهر يزد ندارد!)، كه از ديدن ايشان بسيار خوشحال شدم.
جلسه با قرائت قران از سوي آقاي موسوي بلده، قاري بين المللي قران كريم و همشهري ما آغاز شد. سپس آقاي مهندس نواب گزارشي از فعاليتهاي انجمن در سال گذشته ارائه داد. بر اساس گزارش آقاي مهندس نواب، انجمن غير سياسي و بيشتر متمركز بر فعاليتهاي فرهنگي و اجتماعي است. اين انجمن به صورت غير رسمي در بيش از پنجاه سال پيش در تهران به صورت برگزاري جلسات دوره اي در منازل نوريهاي مقيم تهران وجود داشته است ولي در حدود سه ماه قبل رسما از سوي وزارت كشور ثبت شده است. از فعاليت هاي جالي انجمن حمايت از چاپ و توزيع كتابهاي فرهنگي و بهداشتي در منطقه نور، و برگزاري جلسه دوره اي در پنج شهر شهرستان نور – نور، چمستان، بلده، ايزد شهر و رستمرود – در طي سال گذشته بوده است (كه در جلسه 18 مرداد سال گذشته در بلده خودم نيز حضور داشتم و سخنراني هم كردم، گزارش مختصر آن را نيز در همين صفحه همان موقع آوردم).
سپس آقاي شيخ علي اكبر ناطق نوري، رئيس اسبق مجلس شوراي اسلامي به عنوان يكي از همشهريان سخن گقت. ايشان بر اهميت حب وطن و علاقه به خاك و زادگاه و ريشه ديني و ايماني آن و همچنين ضرورت دستگيري و همياري نزد همشهريان تاكيد نمود.
متاسفانه من مجبور بودم – علاقه رغم ميل باطني- به دليل اينكه بايد سركلاس ميرفتم – و اگر نمي رفتم، دانشجويانم در دانشكده فني دانشگاه تهران مي رفتند !- جلسه را نيمه كاره رها كنم.
به برگزار كنندگان جلسه خسته نباشيد ميگويم. جلسه اي بود كه با شركت در آن روحيه ام بسبار بالا رفت. اميدوارم نهادهاي مدني – كه مي تواند از اين نوع و به صورت انجمن هاي قومي و محلي و شهري باشد- در كشور ما هر چه بيشتر گسترش يابد.
ضمنا فردا زادروز نيما يوشيج – پدر شهر نو – است كه اين مناسبت را نيز به همه همشهريان و عاشقان فرهنگ معاصر ايران تبريك و تهنيت مي گويم.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home