وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Tuesday, November 25, 2008

حریم گسل یک واقعیت است

این مساله که در نزدیکی گسل شهرک سازی و زندگی آیا منطقی و ایمن است و یا نه، هنوز بحث محافل تخصصی است. این گفتار که بسیاری از ساختمانها در نزدیکی گسلهای زمینلرزه ای بوده اند که پس از زلزله های مهم - نظیر منجیل، ایزمیت، نورت ریج و ... - و رخداد گسل زمینلرزه ای سالم مانده اند، و یا این مساله که در نزدیکی گسل نوع حرکت های شدید زمین با مناطق دور از گسل متفاوت است و بنابراین با طراحی های متفاوت می توان ساختمان مقاوم ساخت و همچنین این نکته که اساسا جای گسلهای مهم خیلی واضح و مشخص نیست و بین خود متخصصان علوم زمین بحث زیادی در مورد اثر سطحی گسل وجود دارد و... از مواردی هستند که در مورد لزوم حفظ حربم ساخت و ساز نسبت به محل گسلهای فعال مطرح می شود و در ان تشکیک می کند.
البته تمام این نوع بحث های تخصصی وجود دارند و قابل طرح هم هستند ولی این نوع بحث ها را نمی توان برای لزوم و مجوز دادن به ساخت و ساز بر روی گسلهای فعال حجت گرفت. به هر حال در محدوده گسلهای فعال احتمال در معرض بودن حرکتهای شدید زمین بیشتر است، و علاوه بر آن احتمال گسیختگی مستقیم در اثر گسلش وجود دارد، و همچنین تجربه زمینلرزه بم که در بخش شرقی شهر بم و در محدوده نزدیکتر به گسل، تلفات و خسارت شدید تر بود، لازم است اصل قضیه را زیر سوال نبریم. حریم گسل یک واقعیت است و مساله به نحوی جدی است که در ایالات متحده
قانونی به نام ای-پی اکت (به نام یک سناتور امریکایی، آلکوئیست پریولو، که متخصص زمین شناس بود و قانون حریم گسل را از سنای آمریکا گذراند) برای همین مساله حریم گسل- در ایالت کالیفرنیا- وجود دارد.
هرقدر مساله اقتصادی و قیمت زمین در شمال شهرهای تهران و تبریز توجیه گر ادامه ساخت و سازهای خطرناک در حریم گسلهای فعال در این نواحی باشد، ولی از نظر علمی نمیتوان در قبال این موضوع کوتاه آمد. باید اهمیت حیاتی این مساله همواره گوشزد شود.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home