وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Friday, November 28, 2008

دهمين مانور سراسري زلزله و ايمني فردا برگزار مي‌شود

رييس گروه آموزش‌هاي همگاني پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله ،گفت: در برخي موارد بيشترين تلفات جاني زلزله‌ها ، به دليل نا آگاهي افراد در نحوه برخورد با اين بلاي طبيعي است. دكتر محمدرضا مهدوي فر روز جمعه در آستانه برگزاري دهمين مانور سراسري زلزله و ايمني در كشور در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: ايران كشوري زلزله خيز است و طي سالهاي اخير خسارات جاني و مالي زيادي را متحمل شده است.
وي اظهار داشت: يكي از دلايل مهم بروز تلفات جاني ، ناآگاهي مردم از نحوه برخورد با زلزله و رفتار غلطي است كه در زمان بروز زلزله از خود نشان مي دهند.
وي ادامه داد: طي سال‌هاي گذشته شاهد بروز زلزله‌هايي در كشور بوده ايم كه هيچ گونه ساختماني تخريب نشد، اما افراد زيادي مجروح شدند كه دليل اصلي آن آشنا نبودن با نحوه برخورد با زلزله بود.
مهدوي فر افزود: در زمان وقوع زلزله افراد با هجوم به سمت درها و ايجاد ازدحام در ورودي‌ها باعث ايجاد تلفات جاني مي‌شوند، در حالي كه اگر هر كس سعي كند در جايي كه قرار دارد پناه بگيرد بدون شك ميزان خسارات تا حدودي كاهش خواهد يافت.
وي با اشاره به برگزاري مانور زلزله در كشور گفت: دراين مانور سعي مي‌شود به دانش آموزان آموزش داده شود كه در زمان وقوع زلزله در جاي امني مثل زير ميزها پناه بگيرند و از نقاط حساس بدنشان محافظت كنند و اين روش را تا پايان زلزله ادامه دهند، بعد از پايان زلزله هم با آرامش خارج شوند و به سمت درها هجوم نبرند.
رييس گروه آموزش‌هاي همگاني پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله تاكيد كرد: اگر اين فرهنگ در جامعه جا بيفتد بدون شك شاهد كاهش تلفات جاني در زمان وقوع زلزله خواهيم بود.
وي ادامه داد: دهمين مانور سراسري زلزله و ايمني امسال ‪ ۹‬آذرماه با نواختن زنگ زلزله به طور هم زمان در مدارس سراسر كشور برگزار مي‌شود.
به گفته وي بيش از ‪ ۱۴۰‬هزار مدرسه و ‪ ۱۴‬ميليون دانش آموز در مقاطع مختلف در سراسر كشور در مانور زلزله شركت مي‌كنند.
مهدوي فر افزود: افزايش سطح آگاهي دانش آموزان در مورد زلزله و ايجاد آمادگي براي انجام واكنش‌هاي صحيح و سريع در برابر آن ، آشنايي دانش آموزان با حوادث طبيعي و چگونگي مقابله با آن جهت ايجاد آرامش رواني و برانگيختن حس كنجكاوي دانش آموزان نسبت به پديده‌هاي طبيعي از اهداف برگزاري مانور زلزله است.
مانور زلزله از سال ‪ ۱۳۷۵‬به پيشنهاد پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله در مهد كودك‌ها و مدارس ابتدايي شهر تهران به اجرا در آمد و از سال ‪ ۱۳۷۸‬در سراسر كشور اجرا شد. همچنين، به منظور هر چه بهتر برگزاري شدن مانور ، تفاهم نامه‌اي در سال ‪ ۱۳۸۱‬بين وزارتخانه‌هاي علوم ، تحقيقات و فناوري ، آموزش و پرورش ، جمعيت هلال احمر و سازمان صدا و سيما به امضا رسيد كه در آن بر استمرار گسترس فعاليت‌هاي مانور سراسري زلزله و ايمني تاكيد شد.
اين مانور همه ساله در روز هشت آذر برگزار مي‌شد كه امسال به دليل مقارن شدن آن با روز جمعه، به نهم آذر ماه موكول شد.
مانور سراسري زلزله با تلاش پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله و با همكاري ستاد حوادث غير مترقبه و سوانح غيرمترقبه وزارت كشور، آموزش و پرورش ، صدا و سيما و جمعيت هلال احمر برگزار مي‌شود.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home