وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Wednesday, May 06, 2009

یازدهمین جایزه ترویج علم ایران

ديروز عصر در فرهنگسراي ابن سينا مراسم اهداي يازدهمين جايزه ترويج علم ايران از سوي انجمن ترويج علم برگزار شد. برنامه انجمن ترويج علم براي ارائه اين جايزه به كوشندگان در راه ترويج علم در كشور ما، مهمترين نمود فعاليت اين انجمن است. هدف انجمن ترويج علم، حمايت از ترويج دهندگان علم، گسترش مقهوم علم و توسعه گسترش اشتياق در تلاشگران در راه ترویج علم در كشور است. برنامه امسال در فضاي محدود فرهنگسراي ابن سينا به نظرم به شكل محدودتري نسبت به سالهاي قبل - از حدود ۵ سال قبل كه من در انجمن ترويج علم عضويت داشته ام و در برنامه هاي اهداي جايزه هم بوده ام - داشت. در برنامه امسال ابتدا خانم رستگار رئيس انجمن ترويج به فعاليتهاي انجمن در سال گذشته اشاره كرد و حضار را به پيوستن هرچه بيشتر به اين انجمن تشویق كرد.
سپس آقاي دكتر سياوش شهشهاني استاد رياضي دانشگاه صنعتي شريف سخنراني جالبي در مورد ترويج علم، با نگاه ويژه به ترويج رياضي داشت كه در آن به لزوم حذف فضاي اجباري و تحكمي در آموزش علوم در مدارس پرداخت و به ويژه حذف آموزش اجباري علوم در سالهاي تا قبل از مقطع دبيرستان و پرداختن به زبان خارجي، انشا و كمي رياضي در اين سالها توصيه نمود. در سخنراني ايشان نكته جالب اهميت توجه به مساله يادگيري از طريق بازي در رياضي و لزوم مشتاق كردن دانش آموزان براي يادگيري علوم و رياضي بود. ايشان متعقدند كه هرنوع اجبار در انتقال ديكته وار مطالب مباني علمي به دانش آموزان، آنها را از خلاقيت و علاقه به علم دور خواهد كرد.
دكتر شهشهاني معتقد است كه براي ترويج علم لازم است تا : ۱- فضاي طوري فراهم كنيم كه در آينده از دانش آموزان كنوني دانشمند بوجود بيايد. ۲-آگاهي عمومي را نسبت به علم، جريان علم و ماهيت و مسير علم بالا بريم. و ۳- افراد مروج علم تربيت كنيم و با اين روش نهضت ترويج علم را ادامه دهيم. ایشان افزود مروجين علم معمولا خود راه خود را مي يابند.
در پي اين سخنراني اعضاي هيئت داوران جايزه ترويج علم، آقاي دكتر باقري، استاد معمتدي، خانم دكتر توران ميرهادي، و خانم رستگار و آقاي روحاني فراخوانده شدند تا جايزه هاي امسال را اعطا كنند.
برندگان جايزه ترويج علم امسال عبارت بودند از خانم سرلك صفايي (كه خود به روي سن نيامندند و توضيح هم داده نشد كه دليل جايزه به ایشان چه بوده!)، انجمن علمي-پژوهشي نجم شمال از استان گيلان به دليل فعاليت در زمينه توسعه علم نجوم ، آقاي محمد بهمن بيگي به دليل بيش از سي سال تلاش در راه توسعه آموزش عشايري، آقاي سايه بان رئيس خانه رياضيات انزلي به دليل ترويج علم رياضيات در ميان جوانان استان گيلان به ويژه بندر انزلي ، آقاي شفقي ، به دليل فعاليت هاي علمي و ايجاد مدارس مختلف به صور مجتمع آموزشي شبانه روزي در روستاي آفريد شهر قائن در خراسان جنوبي و آقاي علي اضعر رحيم زاده بناب از شهر بناب به دليل گسترش علوم در ميان دانش آموزان استان آذر بايجان شرقي.
به هر حال تداوم اين فعاليت از نبود آن خيلي بهتر است، حتي اگر برگزاري امسال مراسم جايزه ترويج علم به رونق سالهاي قبل نباشد. ولي بهتر است تا ميزان فعاليتهاي اين انجمن از آنچه كه به صورت ارائه جايزه سالانه انجام مي شود بسيار بيشتر گسترده شود. ضمنا دبير انجمن در حين برگزاري برنامه مدام به دليل كمبود وقت به سخنرانان - به ويژه برندگان جايزه- تذكر مي دادند، و اين در حالي است كه اگر اين افراد در همين يك فرصت كه براي بيان فعاليتشان فرصت بيان مناسب - البته كوتاه - فعاليتشان را نيابند، عملا امكان ديگري در سطح كشور ممكن است براي نشان دادن مسير موفقيتشان در چنین جمعی نباشد.
در بيرون سالن هم نمايشگاه مختصري از كتابهاي انجمن ترويج علم و بعضي از انتشارات انجمن نجوم برقرار بود. مراسم جالبي بود كه به برگزار كنندگان آن خسته نباشيد مي گويم و براي اعضاي هيئت مديره انجمن نيز آرزوي موفقيت دارم.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home