وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Sunday, November 22, 2009

مدلهاي آماري

با خبرگزاري مهر در ماه گذشته گفتگويي داشتم كه در سايت اين خبرگزاري آمده و در زير آن را با ويرايش اندكي مي آورم :

معاون پژوهشي پژوهشگاه زلزله با اشاره به بخشي از طرحهاي پژوهشي كه در زمينه هاي زلزله شناسي در اين پژوهشگاه مطرح است گفت: طرح توسعه مدل هاي كاهندگي امواج زلزله توسط محققان كشورمان در حال انجام است.
دكتر مهدي زارع در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: پژوهش هايي كه در پژوهشگاه زلزله انجام مي شود در زمينه هاي متعددي از جمله پژوهش هاي زمين شناسي، زلزله شناسي و ژئوپليتيك است و در اين راه هر كدام از 40 عضو هيئت علمي در موضوعات متعدد كار مي كنند.

وي با اشاره به اين نكته كه ممكن است نتيجه همه پژوهش هايي كه در زمينه زلزله شناسي صورت مي گيرد به طور مستقيم قابل بيان نباشد، اضافه كرد: پروژه هاي تحقيقاتي متعدد در زمينه زلزله شناسي مي تواند به دقت در پروژه هاي اقتصادي كمك كند.

زارع با اشاره به يكي از جديدترين تحقيقات پژوهشگاه زلزله يادآور شد: توسعه مدل هاي كاهندگي امواج زلزله در ايران يكي از جديدترين تحقيقات در اين زمينه است كه براي اين كار مدل هاي جديدي درست كرده ايم با اين هدف كه بتوانيم به سرعت به كانون اصلي زلزله برسيم.

وي اضافه كرد: وقتي از كانون زلزله دور مي شويم شدت زلزله كم مي شود، اين موضوع تابع يك قانون فيزيكي است و اين مدلها در پيدا كردن سريع كانون زلزله مهم است.

معاون پژوهشگاه زلزله يادآور شد: اين مدل ها به ويژه براي طراحي و مهندسي زلزله اهميت دارند تا پارامترهاي دقيق تري در زمان زلزله گزارش شوند.

وي گفت: در زمينه پيش بيني زلزله هم در تهيه مدل هاي لرزه خيزي كارهايي انجام شده است كه با اين كار مي توان مدل هاي احتمالي لرزه خيزي را تشريح كرد.

زارع خاطرنشان كرد: همچنين توانسته ايم مدل هاي آماري زلزله را تهيه كنيم كه البته اين كار نيازمند اطلاعات بيشتر و دقيق تر است. در گامهاي اوليه تطبيق اطلاعات موجود با زلزله هايي كه رخ داده صورت گرفته است و در مرحله بعدي اين مدلهاي آماري را با داده هاي زمين شناسي تطبيق مي دهيم.

وي تاكيد كرد: زمينه هاي متعدد كارهاي پژوهشي نيازمند سرمايه گذاري اوليه است و در اين راه به طور مثال وقتي نقشه گسلها تهيه مي شود بايد اين نقشه را با ديگر بخش هايي زمين شناسي و طرح هاي زلزله شناسي تطبيق داد به همين علت اگر بخواهيم مطالعات دقيقي در زمينه زلزله شناسي انجام دهيم بايد انواع آزمايشها را با تحقيقات جديد هماهنگ كنيم

0 Comments:

Post a Comment

<< Home