وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Friday, November 06, 2009

تهران: سنگ مفت، زمين گران!: پايتخت را بايد تغيير داد

در ضمیمه روزنامه اعتماد روز پنج شنبه ۱۴/۸/۸۸ مطلبی با عنوان سنگ مفت، زمین مفت

http://www.etemaad.ir/Released/88-08-14/260.htm#164613
به قلم آقای محمد سرابی منتشر شده، که اشاره به نحوه گسترش بی قاعده تهران دارد و اینکه تصمیم برای پایتخت جدید نیز بی موقع بوده و بدون محاسبه گرفته شده است.

به دلیل حساسیتی که به این موضوع دارم تصمیم گرفتن یادداشتی بنویسم و یادآور شوم که :

اولا خوب است که این موضوع همچنان مورد بحث واقع شود. نقد موضوع، اطلاعات و نظرهای کارشناسی را بیشتر در دسترس عموم قرار می دهد و این تصمیم ملی - تغییر پایتخت - را با درک همگانی همراه می کند.

دوم آنکه در مورد تهران اگر در آغاز بتوان گسترش بی قاعده شهر را با عبارتی نظیر سنگ مفت، زمین مفت - به طنز - توصیف کرد، ولی واقعیت آن است که الان اگر سنگ مفتی هم باشد، ولی زمین به شدت گران است! اصولا هر نوع تصمیم در مورد تهران با اهمیت اقتصادی زمین و مسکن و سرمایه گذاری انجام شده در آن گره می خورد. از سوی دیگر تمرکز امکانات در شهر تهران باعث شده همه سازمانها و وزارتخانه ها و پرسنل آنها تمایل شدیدی بر تجمع در تهران داشته باشند. اطراف و حومه تهران - نظیر کرج، هشتگرد، پردیس و پرند - نیز خود مزید بر علت مشکلات کلانشهر تهران شده که حتما باید مورد توجه دربرنامه ریزی آینده برای تهران قرار گیرد.

سوم آنکه اصل تصمیم خوب و به جا است، لازم است تا برنامه ریزی دقیق برای آن انجام شود. پیچیدگی و هزینه بر بودن آن نباید مانع از اجرای یک برنامه مهم شود. اگر این کار انجام نشود، بیست سال بعد اولا در همین جا که هستیم، خواهیم بود و صد البته مشکلات شهر تهران بیشتر خواهد شد. ادامه وضع آن به عنوان پایتخت ، به مشکلاتش با سرعت بیشتری خواهد افزود. ولی اگر این برنامه تغییر پایتخت و ایجاد یک پایتخت جدید به درستی دنبال شود، بیست سال بعد امید است که علاوه بر شهر تهران ، یک شهر مدرن جدید، با امکانات نوین و قرن بیست و یکمی داشته باشیم که قبل از هر چیز به عنوان زیر ساخت اساسی و مهم برای آینده کشور به چنین پایتخت روزآمدی نیاز داریم که ریسک های مختلف در آن حداق بوده و ایمنی بالا داشته باشد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home