وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Thursday, November 05, 2009

روزنامه نگاري علمي :لزوم حفظ امانت و اجتناب از تقلب علمي

دیروز پس از رخداد زمینلرزه ۱۳ آبان بندرعباس - در ساعت ۲:۵۶ بامداد - یادداشتی در صفحه خود گذاشتم. امروز بعضی از روزنامه ها را دیدم که چگونه اخبار مریوط به این زلزله را منعکس کرده اند.

در روزنامه خبر به تاریخ امروز ۱۴ آبان صفحه ۶ - جامعه - مطلبی با عنوان وضعیت بندر عباس عادی است آمده است. در پاراگاف آخر این مطلب در تشریح تاریخچه لرزه خیزی منطقه بندر عباس آمده است و اشاره به ایکه بندر عباس لرزه خیز ترین شهر ایران است (تا انتهای یادداشت) کلا از یادداشت دیروز من بدون هر نوع ارجاع به منبع مطلب و اشاره به نام من آمده است. متاسفانه این موضوع نشان می دهد که این مطلب که در صفحه جامعه بدون آوردن نام روزنامه نگاری که آن را تهیه کرده آمده است، به صورت تقلب علمی گرد آوری شده است. (متاسفم که این صفت را بیه کار می برم ولی هیچ عبارت دیگری را نمی توان برای این عمل به کارببرم!). کسی که این مطلب را گردآوری کرده می داند که در چه راه غلطی پا گذاشت؟ نمی دانم!.

عین همین کار و متاسفانه بد تر از آن، در روزنامه اسرار، چاپ امروز ۱۴/۸/۸۸ ،انجام شده. در صفحه اول عکسی - ظاهرا از خرابی زلزله دیروز- چاپ شده و زیر عکس و در کنار تیتری با این واژه ها : بندر عباس شهر زلزله (که بر گرفته از همان تعبیری است که من در یادداشت روزانه سایت خود در مورد بندر عباس به عنوان لرزه خیز ترین شهر ایران به کار بردم)، یک پاراگراف مطلب آمده که عینا و کلمه به کلمه بخشی از همان مطلبی است که من دیروز در سایت خود آوردم!. این تقلب آشکار علمی و عدم رعایت امانت متاسفانه به راحتی انجام شده است.

امیدوارم این کار تکرار نشود و جلوی آن گرفته شود

0 Comments:

Post a Comment

<< Home