وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Saturday, May 22, 2010

جشن تتی (شکوفه): آئین های فلکلوریک و فرهنگ عامه مردم مازندران در تهران






دیروز بعد از ظهر در تهران جشن تتی
- teti-
که به زبان طبری - مازندرانی به معنی شکوفه
است - در کنار پردیس سینمایی ملت برگزار شد. این جشن که به نکوداشت آئین ها و فرهنگ عامه مردم مازندران ایران برگزار شد با استقبال نسبتا خوب مازندرانی های مقیم تهران مواجه شد. برنامه با همکاری معاونت فرهنگی هنری شهرداری منطقه 3و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با همکاری انجمن بابلیهای مقیم تهران و انجمن فرهنگی پارپیرار برگزار شد. در این برنامه غرفه های مختلفی برای نمایش لباسها، آئین ها و فروش و توزیع نشریات در موردفرهنگ مازندران برپا شده بود و البته فضایی برای اجرای موسیقی محلی و نمایش کشتی سنتی ؛لوچو؛ و همچنین اجرای مراسم سنتی ؛عروس دنبال؛ در نظر گرفته بودند. اکثر مازندرانی های حاضر هم به زبان مازندرانی حرف می زدند و به دلیل فضای ایجاد شده ما کلی یاد وطن کردیم! آن هم وسط تهران! به خانمم گفتم که خوب است مازندرانی ها فقط در حد نصف کوههای البرز از دیارشان دور شده اند که انقدر دلتنگ زادگاه و ائین های خویشند! آنها که فرسنگ ها دورند یا در کشور دیگری زندگی می کنند حتما به این طور برنامه ها حساس ترند.

خلاصه برنامه بسیار جالبی بود. دست شهرداری تهران - منطقه ۳ و سازمان فرهنگی هنری شهر تهران- درد نکند که امکان چنین برنامه هایی را فراهم می کنند. همشهریان نوری من هم باید از بابلی های پرتلاش و کوشا و با همت بیاموزند که چطور می توان این نوع برنامه ها را در تهران و شهرهای دیگر برپا کرد. البته از دوستان انجمن نوریها و من آقای اباصلت بینایی وکیل محترم دادگستری را در محل جشن دیدم و با هم حال و احول کردیم. چند عکس از این برنامه را اینجا قرار داده ام.

2 Comments:

Anonymous khalatbari said...

با سلام
خدمت آقاي دكتر عرض كنم كه پايه گذار اين جشن از نور و كجور بوده اند و نبايد به آنها خرده گرفت.وانگهي وقتي آقاي بينايي و امثالهم از انجمن نوريها فقط يه سايت خيلي ساده را بنا نهادن و به اطلاع هم نميرسونند و اگه عضو هم بشي اصلا سراغتو نميگيرن از كي بايد انتظار داشت.
من در جشن تتي لباس محلي پوشيدم و پا به پاي دوستان ديگر كار كردم و افتخار هم كردم.
اگه همشهريان خبردار باشند بنده اسفند ماه يه همچين كاري را در يكي از مراكز فرهنگي تهران انجام دادم و از نور و چهارمحال و بوشهر و ... دعوت كردم.
معدود افراد محلي آمدند و دمشان هم گرم.اما ما بقي كجا بودند نميدانم.
بنده توانايي و پتانسيل كارهاي اينچنيني در تهران را دارم(همايش-موسيقي و .... )فرهنگسرا هم برام مقدور هست .مطمئنا دوستان ديگه هم هستند كه قابليتشون از كمن بيشتره اما فكر ميكنم اگه براشون منفعتي نداشته باشه پا پيش نميزارند.
در صورت لزوم حاضر به همكاري با همه همشهريان خودم هستم.
در ضمن ببخشيد خيلي محاوره اي نوشتم
www.soorin.blogfa.com

2:58 PM  
Blogger رامين مهدوي said...

با سلام خدمت جناب اقاي دكتر زارع
از خوندن اين متن يا خبر خيلي خوشحال شدم. من به دنبال جستجوي متني درباره ي "نقشه ي راه علمي " بودم كه وبلاگ شما رو پيدا كردم. بعد از خوندن متن اول و چند متن ديگه در مورد خاطرات با دوستان و همكلاسي ها تون و هم چنين راجع به پيش بيني زلزله، به اين متن در باره ي "جشن تتي" برخوردم .
به هر حال برام جالب بود كه به جز آذري هاي مقيم مركز ! ساير قوميت هاي ايراني هم گرد همايي بر گزار مي كنند. من رامين مهدوي هستم و اهل ساري و مقيم مركز!.
افتخار اينو داشتم كه دانشجوي ارشد اكتشاف معدن دانشكده ي فني دانشگاه تهران بودم و تنها يك بار بعد از زلزله ي بم افتخار حضور در يكي از سخنراني هاي شما در تالار دانشكده رو داشتم.اونجا اولين بار با شما آشناشدم (فقط در حد شنونده سخنراني) ولي چون مجذوب شخصيت شما شدم، هم بعد از اون سخنراني به سايت شما سر زدم و هم بعد از اون هر جا مقاله يا سخنراني از شما ببينم حتما مطالعه مي كنم.

در آخر از اينكه شما رو به عنوان يه هموطن موفق و البته مازندراني هم شناختم لذت مي برم.
به اميد شادي و پيروزي روزافزون براي شما و همه ي استادان و پژوهشگران ايراني ، هر جاي دنيا كه هستند.

رامين مهدوي،
كارشناس مدل سازي مخزن شركت توسعه ي پتروايران و پژوهشگر علوم زمين _انستيتو مهندسي نفت دانشگاه تهران

12:06 PM  

Post a Comment

<< Home