وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Friday, October 14, 2005

آقای شو!- و پیش گوئی زلزله

در این چند روزه از طریق سوالات مطرح شده در وبلاگ و همچنین از سوی بعضی دانشجویانم نظرم را در مورد آقای شو و وب سایتش پرسیده اند. چون تعداد سوالات زیاد شد بهتر دیدم که یک یادداشت در این صفحه در این موردبنویسم. چه بسا سوال برای بقیه نیز مطرح باشد. این آقای شو به طور خلاصه مدعی است که از طریق ابرها و تغییر موقعیت آنها به پیش بینی زلزله می پردازند.در مورد زلزله اخیر پاکستان نیز مدعی است که ازقبل یک ابر را در چین دیده و این زلزله را پیش بینی کرده است.یعنی همانطور که در این صفحه نوشته روز قبل در سایتش نوشته بوده که در چین یا یکی از همسایه های آن زلزله ای با بزرگای بزرگتر یا مساوی پنج یا پنج ونیم می آید . البته اگر مبنا و نحوه پیشبینی چنین باشد که هر نوع تغییر فیزیکی - در این مورد ابرها- را بتوان مبنای رخداد بعدی پدیده ای دیگر-در این مورد، زلزله- قرار داد و بازه ی این پیش بینی را آنقدر بزرگ گرفت که خلاصه هر زلزله ای در چین یا اطراف آن با بزرگای پنج و نیم یا بیشتر رخ داد بعدا بتوان ادعا کرد که این پیش بینی درست بوده است، بنابراین بسیاری از مردم کره زمین را می توان به جمع این پیش گویان محترم افزود!! در چند جواب به کامنت های دوستان نوشتم که اولا این کاری که آقای شو-ظاهرا یک چینی مقیم آمریکا- میکند بر مبنای روش علمی نیست، چرا که اگر به ژورنالهای علمی معتبر در زمینه زلزله شناسی مراجعه کنید حتی یک مورد چنین مطلبی نخواهید دید. مثلا می توانید به قدیمی ترین مجله زلزله شناسی در دنیا - بولتن انجمن زلزله شناسی آمریکا -مراجعه کنید و ببینید که در حدودا یک قرنی که این مجله منتشر می شود آیا حتی یک مورد بوده است که مطلبی باارزش علمی مثل مطالب - یا حتی مطابق موضوع - آقای شو منتشر کند؟! اصلا چنین بولتن هائی که مطالشان در طی سالها به عنوان مطالب کلاسیک و مبنای علم زلزله شناسی در امده است اصولا چنین افراد و مطالبی را جدی نمی گیرند. از سوی دیگر بر اساس آنچه در سایتش می گوید، این بنده خدا اصلا زلزله شناس نیست و ظاهرا به قحط الرجال بودن در عرصه زلزله شناسی پی برده و خودش را انداخته وسط تابالاخره از این نمط کلاهی بدوزد!!! و البته از طریق سایتش جذب کمک مالی هم می کند و این قصه سر دراز دارد... ولی اجمالا عرض کنم که در زمینه پیش بینی - یا پیش یابی - زمینلرزه هم در جهان و هم در کشور - و در پژوهشگاه ما- متخصصان خوبی بر اساس روشهای علمی دارند کارهای جالبی بدون هیاهو انجام می دهند که بهترین کمک به آنها آن است که بگذاریم بر کار خودشان متمرکز باشند و کارشان را بر اساس دستاوردهای علمی بشری با آرامش انجام دهند. مثالی که من در این زمینه همیشه می زنم آن است که اگر برای پیشبینی زلزله مثلا دویست عامل لازم باشد تا براساس شناسائی همه آنهابتوان به یک براورد اولیه - و آن هم با رعایت احتمالی بودن براورد- پرداخت، شایدالان بیست عامل فیزیکی شناخته شده باشد که با تشخیص وقوع تغییر در بعضی از آنها نمی توان سریعا شلوغش کرد و اگر اتفاقی یک یا چند مورد زلزله در محدوده کلی ناحیه مورد براورد یا اطراف آن براورد اتفاق افتاد، مدعی شد که: بله! ما توانستیم پیش بینی کنیم. خلاصه گفتم یک بار برای همیشه این موضوع را اینجا توضیح دهم تا رفع ابهام شده باشد.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

با سلام، معمولا پس از هر زمين لرزه عده اي مدعي ميشوند كه چنين زلزله اي را پيش بيني كرده بودند، حتي درايران پس از زلزله هاي بم و فيروز آباد- كجور ، اينجانب از نزديك با برخي از اين افراد برخورد داشتم كه حاضر بودند شاهد هم بياورند تا اثباتي در مورد پيشگوئي اشان باشد.



همانطور كه ميدانيم وقوع يك زمين لرزه از معادله رياضي و يا پديده فيزيكي ويا زمين شناسي خاصي تبعيت نمي كند و با در دست داشتن الگوئي نامطمئن ، تعيين دقيق زمان و مكان و بزرگي وقوع زمين لرزه امكان پذير نيست وبايد اطلاعات بسيار دقيق در مورد ميدان تنش و ويژگيهاي ژئوديناميكي پوسته اي زمين و...داشته باشيم و با هر تغييري در ميدان ژئومغناطيسي و ژئوالكتريكي ويا تغيير شكل پوسته و تغيير در تراز سطح دريا و.... نميتوان با اطمينان خبر از وقوع زمين لرزه اي را داد و به قول شما ممكنه موردي يكي از اين پيشگوئيها درست باشد ولي اين تغييرات ذكر شده در بالا به تنهائي تا كنون نتوانسته اند نشانه هائي قطعي از رويداد زمين لرزه ها باشند. به نظر اينجانب راههاي ديگري نيز براي جلب توجه وجود دارد و بسياري از افراد پيشگوي زمين لرزه ها بدون روشهاي صد در صد علمي بدنبال مطرح كردن خودشان

مي باشند.

با احترام

ج.ف

8:09 AM  

Post a Comment

<< Home