وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Friday, February 03, 2006

بازی جدید با مسلمانان در اروپا

این ماجرای انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام -ص- در یک روزنامه دانمارکی بیش از هر چیز یک بازی جدید برای برخوردهای بعدی با اقلیت های مسلمانان در اروپا و احتمالا قطبی کردن فضا در جاهای دیگر به نظر می آید. بازی را هم خیلی ساده شروع کرده اند. کاریکاتور توهین آمیر نسبت به رسول خاتم چاپ می شود و سپس گروه های اسلامی در اروپاو خاورمیانه و سایر نقاط اعتراض می کنند. یک طرف در اروپا شروع میکند به دفاع از آزادی بیان. البته بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز چنین کاری محکوم است. حد اقل چنین است که به اعتقادات میلیونها نفر در جهان توهین می شود ولی در مقابل یک طرف در غرب می شود مدافع رادیکال آزادی بیان و منتظر می شود تا از این طرف نیز مدافعین رادیکال اسلام مواضع تند بگیرند و مثلا جائی را آتش بزنندو آشوبی در اروپا ایجاد کنند. سپس دولتهای اروپائی شروع می کنند به مقابله با تروریسم . و مثلا یک عده را بیرون می کنند. به نظرم این وسط باید روشنفکران و افراد معقول از هر دو طرف - هم مسلمان و هم غیر مسلمان - ضمن محکوم کردن کل حرکت، از این قطبی شدن فضا و درگیری احتمالی جلوگیری کنند. این نوع توهین کردن اصلا با معیارهای آزای بیان قابل توجیح نیست. وانها که از موضعی رادیکال از چنین آزادی بیانی دفاع می کنند می دانند که بر اساس معیارهای دنیای مدرن نیز چنین رفتاری محکوم است. به هر حال من طرفدار تئوری توطعه نیستم ولی این موضوع را یک توطئه می بینم و یا حداقل اگر اتفاقی نیز شروع شده، در ادامه با چاپ مجدد این کارکاتورها در نشریات دیگر اروپائی، عده ای قطعا دنبال بهره برداری از این ماجرا هستند. کشور های اسلامی نیز اگر درغالب سازمان کنفرانس اسلامی موضعی واحد بگیرند بسیار بهتر و سازمان یافته تر است.

10 Comments:

Anonymous Anonymous said...

آنهایی که به تحلیل رئیس جمهور کشورمان راجع به هولوکاست اعتراض کردند کجایند؟؟؟؟؟؟؟/
همه می دانیم که نه در امریکا ونه در اروپا دموکراسی وجود دارد . دولتهای اروپایی و امریکا دولتهای مستبدی هستند که متاسفانه در حال برگشت به قرون وسطی هستند. بزودی شاهد شکستن استخوانهای اروپا و آمریکا خواهیم بود. دیر یا زود آنان نیز همچون روسها از هم خواهد پاشید . آمریکا و اروپا در اوج هستند و بیش از نمی توانند تاب بیاورند . آنها حرکت در سرازیری را شروع کردند و هیچ قلدری در دنیا برای ابد نمانده است.
چطور میشود وقتی رئیس جمهور کشورمان یک داستان دست ساخته همین اروپائیان به نام هولوکاست فقط نقد میشود همین دولتها هیاهو بپا می کنند ولی وقتی به ساحت مقدس پیامبری که بیش از یک میلیارد پیرو دارد همین دولتهای زورگو دهانشان قفل میشود. بخدا قسم اگر امریکا درگیر پرونده اتمی ایران نبود همین اطلاعیه و محکوم کردن این جریان را هم نمیداد. همه این توطئه ها زیر سر خودشان است.
ولی افسوس که مسلمانان فقط در برخی موارد مثل این جریان و جریان سلمان رشدی ، برخی حرکتهای احساسی از خود نشان نمی دهند ودولتهای اسلامی هنوز به یک اتحد همه جانبه نرسیده اند. چند کشور اسلامی در پرونده هسته ای ایران ، ایران را حمایت کردند؟ چرا هنوز کشورهای مسلمان پول واحد ندارند؟ بسیاری از کشورهای اسلامی که داعیه ام القرای اسلام را دارند خودشان عامل همین استعمارگران هستند و متاسفانه اگر آنها هم از مردمشان نترسند آنها هم خود فقط فکر کردن بیش از حرمسراهایشان را ندارند.

10:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

سلام دکتر عزیز
شما که آدم معتدلی هستین تعجب می کنم
فقط جواب یک گروه خاص رو میدین و او نارو توصیه به میانه روی می کنین ولی مقابل آدم های تندرو و بی منطق هیچ جوابی نمی دهید شما را به عدالت فرا می خونم و منطق

8:26 AM  
Blogger Mehdi ZARE said...

من همچنان معتدلم. در یادداشت خودم هم نوشتم که آزادی بیان ربطی به توهین به اعتقادات مذهبی ندارد و البته کل ماجرا را توطئه آمیز می بینم گرچه طرفدار تئوری توطئه نیستم. هم در مورداین برنامه جدیدی که شروع کرده اند - به عنوان کاریکاتور- و هم در مورد مساله هسته ای معتقد به استفاده از دیپلماسی قوی هستم.
در مورد این کاریکاتور های جدید هم من در روز جمعه پیش بینی کردم که ماجرا با آتش کشیده شدن چند محل از سوی مسلمانان بالا می گیرد و دیدیم که در روز شنبه این اتفاق مثلا در سوریه افتاد. در این مورد اگر سازمان کنفرانس اسلامی زودتر وارد شود بهتر است

9:22 AM  
Anonymous Anonymous said...

آقای دکتر عزیز
فکر نمی کنید که جور دیگری هم می شود به این مطلب نگاه کرد؟ چرا این مساله که مربوط به 4 ماه پیش است درست چند روز قبل از رای گیری قطعنامه اروپاییان راجع به پرونده هسته ای ایران بالا می گیرد و چنین ابعاد گسترده ای می یابد. آیا این کار نمی تواند فقط یک بازی سیاسی ساده از جانب بعضی ها برای شلوغ کردن اوضاع در این زمان حساس باشد؟

4:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

سلام بر همه ایرانیانی که دلشان برای ایران می طپد:
منظور از وطن پرستی و وطن فروشی این نیست که هر کس در داخل است وطن پرست است و هر کس در خارج از وطن فروش ، نه جان برادر اشتباه نکن . اگر مسائل سیاسی کشورت را بخوبی پی گیری کرده باشی حتما خوب می فهمی که منظور من چیست. یادت هست در مجلس ششم وقتی صلاحیت چند نفر به هر دلیلی که نمی خواهم در باره درست و غلط بودنش حرفی بزنم رد شد ، عده ای از همین آقایانی که به عنوان نماینده در مجلس بودند علنا اعلام کردند که اگر صلاحیت رفقای ما را اعلام نکنند ما اطلاعاتی که از مسائل هسته ای ایران داریم لو خواهیم داد. کجای دنیای سابقه دارد که گروهی نماینده مجلس علیه منافع ملی آن کشور تشکیل اپوسیزیون بدهند. بخدا این مسئله اگر در همان آمریکا هم اتفاق بیفتد پدر آن نماینده را در می آورند . امنیت ملی یک کشور شوخی بردار نیست . آن نماینده هم وطن فروش است. اگر اینجانب با حرارت می نویسم قصدم تفسیر و تعبیر واژه وطن فروشی نیست . این واژه نیازی به تفسیر و تعبیر ندارد . بله در داخل ایران مشکلات عدیده ای است که باید حل شود. از بیکاری گرفته تا سوئ استفاده های آقا زاده ها و بد بختی و بیچاره گی های دیگری که باز هم توسط برخی افراد وطن فروش و فرصت طلب در داخل و با همدستی عواملشان در خارج رقم می خورد . من جانبازی هستم که لحظه لحظه های جنگ را بیاد دارم . برادر عزیز تو فکر نکنی هرکس ریش گذاشت و تسبیح برداشت شد وطن پرست و اگر خلاف آن شد وطن فروش نه عزیزم اشتباه برداشت نکن زبانم لال اگر هدف و غرض من این باشد. تو فکر نکنی که من هم کم بدبختی و بیچارگی دارم . به ولله بیشتر از توست. ولی چه کسی باید این مملکت را درست کند . امروز کشور ما دچار بحرانی شده است که باید با تدبیر و وحدت آن را حل کرد موضوع بعدی که کمتر از موضوع هسته ای نیست . بحثهای داخلی است و باید به سراغ کسانی رفت که چه در لباس دوست و یا در لباس دشمن به ایران و ایرانی خیانت می کنند. در هر پستی که باشند . من رزمنده هم آرزو می کنم که روزی فرا برسد که ایران مکانی امن برای همه ایرانیان با هر گرایشی باشد . اشتباه برداشت نکن مخاطب من کسانی هستند که به هر دلیلی در این شرایط حساس آب به آسیاب دشمن می ریزند . بخدا باور کن اگر امریکائیها بیاند اوضاع از این بدتر میشود. فکر نکنی امریکا حالا حالاها از عراق و افغانستان خواهد رفت . آنها قضیه 11 سپتامبر را بوجود آوردند تا به اهداف خود برسند . ما نباید ساده اندیش باشیم . بله کارشکنی ، فساد اداری و دهها موضوع دیگر هست که در ایران دل هر ایرانی و وطن پرستی را بدرد می آورد ولی آیا با همدست شدن با دشمن کار درست می شود ؟؟؟
اگر من در سایت آقای دکتر زارع مطلبی را نوشتم نه ایشان را دیده ام و نه از شناختی دارم کاملا" اتفاقی آشنا شدم و فقط و فقط یک موضوع باعث سد تا من هر از چند گاهی سری به این استاد وطن دوست بزنم وان شعری بود که این بزرگوار در ابتدای سایت خود آورده اند: چو ایران نباشد تن من مباد.
بعدها از نوشته های ایشان به ایشان ارادت پیدا کردم.
ایران با همکاری و هم فکری همه ایرانیان آباد خواهد شد .

5:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

*نظرخواهي از مردم در مورد برنامه هسته‌اي
خبرنگاري در خصوص باز كردن حساب روي چين و روسيه از آصفي پرسيد كه وي نيز پاسخ داد: ما روي هيچ كس حساب نكرديم؛ بلكه روي ظرفيت‌هاي داخلي خود حساب كرده و مي‌كنيم.
وي با بيان اين كه ما بر حق خود ايستاده و باز هم مي‌ايستيم ، خاطر نشان كرد: اين فضا سازي‌ها و جو سازي‌ها در عزم مردم و دولت براي پيشرفت و توسعه و داشتن فناوري صلح‌آميز هسته‌اي هيچ خللي وارد نمي‌كند.

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: همچنان بر عزم خود پا برجا هستيم.
وي در ادامه از مردم كشورمان خواست تا در مورد مواضع وزارت امور خارجه در زمينه‌ برنامه هسته‌اي در سايت‌ اينترنتي اين وزارت‌خانه نظر بدهند.

آصفي در پاسخ به سؤالي در خصوص ارزيابي از رويكرد غير متعهدها و همچنين اقدامات ايران تا ماه مارس با بيان اين كه هر گروه و دسته‌‌اي وزن خودشان را دارند، گفت: در غير متعهدها سه كشور به نفع ما و چند كشوري هم ممتنع راي دادند و اين گونه نيست كه وزن نداشته باشند.

آصفي با شاره به اين كه ما براساس وزن و جايگاه هر كشور دسته، گروه و بلوك براي آنها حساب باز مي‌كنيم، خاطرنشان كرد: فعاليتهايمان را متوقف نمي‌كنيم و تا ماه مارس تلاش خودمان را انجام مي‌دهيم.
وي تصريح كرد:براي رسيدن به حقوق خود از هيچ ثانيه و دقيقه‌اي غفلت نخواهد كرد.

6:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

قطعنامه شورای حکام عليه ايران را در کنار چاپ کاريکاتورهای جنجال برانگيزی از پيامبر اسلام در نشريات اروپايی، ناشی از تمايل غرب برای تحقير مسلمانان می باشد. اروپا از يک سو با انتشار کاريکاتور پيامبر اسلام که مورد احترام يک ميليارد و چند صد ميليون مسلمان است اهانت می کند و از سوی ديگر آژانس بين المللی انرژی اتمی تحت تاثير آمريکا و غرب، ايران را به بهانه استفاده غير صلح آميز از انرژی هسته ای محکوم می کند و پرونده ايران را به شورای امنيت گزارش می کند.حقيقت اين است که اين دو پديده از يک ريشه آب می خورند و آن اينکه اروپا و آمريکا عزتمندی مسلمانان را نمی خواهند و در صدد تحقير مسلمانان هستند. همه اينها ناشی از اين است که جهان اسلام بيدار شده است و نمی تواند در برابر زورگويی های غرب ساکت بنشينند

6:33 AM  
Anonymous Anonymous said...

دکتر چی آتشی روشن کردی
مشکل اصلی همین 100 درصدحق با من است، است.

12:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

با سلام خدمت همه دوستان
خداوند متعال به صراحت در قرآن اشاره کرده است که به جز عده خاصی از اهل کتاب، اغلب آنان با مسلمانان دشمنی دارند حتی اگر مسلمانان در حق آنان خوبی بکنند. ما نباید خیلی انتظار داشته باشیم که غربی ها علیه ما توطئه نکنند. اینها دشمنان خارجی هستند. ما دشمن داخلی هم داریم که خداوند به آنها می گوید منافق. در این دوره هم منافق زیاد است.

8:12 PM  
Anonymous Anonymous said...

یک روز تیم آرژانتین با تیم یکی از شهرهای ما ( البته بخشید این جک است) مسابقه داشت ، سر مربی تیم فلان شهر به اعضای تیم گفته بود که مارادونا را محاصره کنید و بقه را بی خیال از قضا کاپیتان تیم فلان شهر نامش مراد علی بود ، در همین احوال مرادعلی گلهای پی در پی به دروازه خودی میزد ناگهان سرمربی صدا زد ماراونا را ول مرادعلی را بچسبید ، حالا همینطور که این دوست عزیز فرمودند ما از دشمن که توقع نداریم ولی وقتی بعضی از خودی ها علف اینجا را می خورند و شیرشان را جای دیگر پس میدهند واقعا جای تامل دارد. اصلا بحث بحث تحمل و غیره نیست ، اگر روزی کسی به حضرا مسیح (ع) توهین کند به خدا اگر همین غربی ها یک مسلمان زنده بگذارند نباید ساده اندیش بود ، تاریخ ثابت کرده که هیچوقت غربی ها با ما روراست نبودند از آنها انتظاری هم نیست ولی ما نباید زود باور باشیم ، توهین کردند تاوانش را هم باید پس بدهند ، این توهین ها همه اش بازی است تا ببینند حساسیت مسلمانان چقدر است اگر حساسیتی نشان ندادند فردا موارد دیگر را هم زیر سئوال می برند . باید حساس بود و با جدیت هم به این وحشی گری اروپائیان و هر کسی که از آن به هر عنوانی حتی لفظا" حمایت کند بشدت برخورد نمود.

10:50 PM  

Post a Comment

<< Home