وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Saturday, July 10, 2010

پروفسور کارو لوکاس - پیر فرزانه و استاد دانشکده فنی درگذشت


بسیار صبر بباید پدر پیر فلک را
تا چونان مادر گیتی چون تو فرزند بزاید

خبر درگذشت پیر فرزانه ای چون پروفسور دکتر کارو لوکاس که استاد ممتاز و چهره ماندگار .
دانشکده برق و الکترونیک پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران برایم بسیار دردناک بود
سابقه آشنایی من با ایشان به همکاری بر می گردد که این استاد گرانمایه با ما در زمینه رساله های دکتری به ویژه در زمینه پژوهشهای مرتبط با پیش بینی زلزله می کرد. او که خود بنیانگزار سامانه های هووشمند و پژوهش در این زمینه در ایران بود، در رساله دکتری یکی از دانشجویانم با تواضع سمت استاد مشاور را پذیرفت و در دو رساله دیگر نیز به عنوان داور و عضو ژوری در جلسات داوری شرکت می جست. و این در حالی بود که حداقل در یک سال اخیر همه ما از بیماری ایشان اطلاع داشتیم. در آخرین ملاقاتی که با ایشان داشتیم در 13 اردی بهشت همین
امسال به پزوهشگاه آمدند و عکس فوق را از ایشان در دفترم در همین آخرین ملاقات گرفتم.
از ویژگیهای مثبت و والای اخلاقی این مرد بزرگ که دانشمندی از تبار ارمنیان این سرزمین بود، خوش روئی و خوش اخلاقی و لبخند بر لب بود . البته همه اینها در عین تواضع و فروتنی بسیار که برای مردی با سطح دانش ایشان چنان اهمیتی به آن وجود نازنین می بخشید که کمتر می توان مشابهی برای آن یافت.
از سوی دیگر دید و بینش بالای علمی و پژوهشی و نگاه همه جانبه نگر و کامل و البته ماموریت گرا و تلاش برای توسعه دانش و حل مشکلات مختلفی در ایران که با دانش و تخصص ایشان قابل حل بود از دیگر ویژگیهایی بود که شخصا در جلساتی که جناب استاد بودند و اینجانب نیز افتخار حضور داشتم بسیار از نوع نگاه و بینش ایشان آموختم.
در نهایت آنکه همیشه سوالات و نقد جدی و بسیار صریح علمی را در جلسات داوری با دیدی مهربانانه و پدرانه و مثبت همراه می کردند که این نیز به نوبه خود نکته ای مهم و آموختنی بود.
تسلیم هستیم به رضای خدای متعال و مشیتش که بر آن قرار گرفت که این استاد خوب سرزمین ما را پیش خودش ببرد گرچه که با دید توحیدی در همین زندگی مادی نیز همه پیش خدا هستیم و در محضرش. ولی به هر حال مرگ واقعیتی است که باید بپزیریم . امیدوارم روح این بزرگمرد متواضع و خاکی در آن دنیا در جوار صالحان و بندگان نیک خدا آرام گیرد و خداوند متعال به خانواده محترمش صبر عطا فرماید.

از شمار دو چشم یک تن کم
از شمار خرد هزاران بیش
روحش شاد.

1 Comments:

Blogger Homayoun said...

من بجز یکبار در مرکز تحقیقات فیزیک نظری افتخار نداشتم حضورشان برسم ولی دورادور در پروژه دکترا و پست داکم از مقالات ایشان حدکثر استفاده ام رابردم و ایشان بمن خیلی کمک کردند. نبود ایشان ضایعه ای برای جامعه علمی پژوهشی کشور خواهد بود. روحشان شاد

6:55 PM  

Post a Comment

<< Home