وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Wednesday, August 24, 2011

گفتگوي ايسنا با من در مورد زلزله ۱-۶-۹۰ ويرجينيا- آمريكا با بزرگاي ۵.۸

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي در پي زلزله 5.9 ريشتري روز سه شنبه ويرجينياي آمريكا كه از سوي برخي زلزله شناسان وقوع لرزه‌اي با چنين بزرگي در اين ايالت نامعمول و دور از انتظار عنوان شده، معاون پژوهشي پژوهشگاه زلزله شناسي و مهندسي زلزله با اشاره به تاريخچه لرزه خيزي منطقه، رخداد زلزله‌اي با چنين بزرگي را در اين منطقه طي هر سده، طبيعي و مورد انتظار خواند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، برخي زلزله شناسان خارجي شدت زمين‌لرزه روز سه‌شنبه منطقه شرق آمريكا را با توجه به مركزيت آن در بخشي از ويرجينيا كه به زمين‌لرزه‌هاي كوچك شناخته‌ شده، نامعمول خوانده‌اند. زمين‌لرزه 5.9 ريشتري از منطقه كاروليناس تا نيوانگلند احساس شد.

در گزارش‌هاي برخي منابع خبري به نقل از برخي زلزله شناسان علاوه‌بر غيرمعمول بودن بزرگي اين زمين‌لرزه، انتشار گسترده امواج لرزشي آن در تمام ساحل شرقي آمريكا نيز نامعمول و شگفت‌انگيز خوانده شده است. مساله عجيب ديگر وقوع زلزله در سواحل شرقي آمريكاست كه وقوع زمين‌لرزه در آن نادرتر است.

دكتر مهدي زارع، معاون پژوهشي پژوهشگاه زلزله شناسي و مهندسي زلزله در گفت‌وگو با خبرنگار علمي ايسنا با تاكيد بر اين كه زمين لرزه شامگاه سه شنبه ويرجينيا كه در حدود ساعت 22 و 21 دقيقه به وقت ايران رخ داده، مشخصات يك زلزله تكتونيكي كامل را دارد، خاطرنشان كرد: زمين لرزه ويرجينيا زلزله اي كم ژرفا - به عمق حدود 6 كيلومتر - با سازوكار فشاري و روند شمالي جنوبي با تمايل به شمال شرق به جنوب غرب بوده است.

وي با اشاره به اين كه با توجه به وقوع اين زلزله در آمريكا و احساس شدن آن در تعدادي از شهرهاي بسيار آن كشور، حجم اطلاعات و گزارش هاي منتشره در مورد آن بسيار بالاست، خاطرنشان كرد: شرق آمريكا معمولا كمتر لرزه خيز است و بيشتر توجهات به منطقه كاليفرنيا معطوف است. زلزله بزرگ قبلي در اين منطقه، زمين لرزه 4.8 ريشتري سال 1875 است و در 135 سال اخير زلزله مهم ديگري نداشته ايم و زلزله روز سه شنبه از لحاظ لرزه خيزي ماكزيمم زلزله اي است كه در هر سده قابل انتظار است.

وي با اشاره به اين كه اين زلزله تا فواصل دور از جمله در تورنتوي كانادا احساس شده علت اين امر را پديده تشديد امواج سطحي زلزله به دليل اثر خاك عنوان كرد و گفت: گاهي در مناطقي دور از كانون زلزله به دليل نرم بودن خاك، امواج زلزله تشديد مي شود كه علاوه بر اين كه باعث احساس زلزله مي شود مي تواند خساراتي را نيز به بار بياورد. نمونه شاخص اين پديده در زلزله 21 سپتامبر 1985 مكزيك بود كه باعث بروز خساراتي در شهر مكزيكوسيتي در 320 كيلومتري كانون زلزله شد كه علت آن قرار داشتن اين شهر روي خاك نرم بود. زارع تصريح كرد: مشابه اين پديده در كشور ما در زلزله منجيل در شهر تنكابن در فاطمه 170، 180 كيلومتري كانون زلزله رخ داد كه در مناطقي از اين شهر كه روي خاك دستي بنا شده، تكان‌هاي شديدي احساس شد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home