وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Thursday, August 25, 2011

زلزله در ایران پیش بینی شد



بالاخره این فرایند جدید پیش بینی زلزله این بار در کهنوج جواب داد ! و زلزله از کهنوج پیش بینی شد.
البته واقعیت آن است که منطقه کهنوج ناحیه ای در انتهای پهنه گسله جیرفت و در تلاقی ساختاری با پهنه گسلهای شرقی-غربی کهنوج واقع است، منطقه ای است که در آن زلزله های فوج گونه فراوانی رخ می دهد. این منطقه در سه ماهه گذشته محل وقوع زلزله های متعددی بوده است و عملا زلزله های کوچک تا متوسط در آن به صورت فوج گونه بسیار فراوان رخ داده است.
بنابراین حتی بدون روش علمی هم می توان گفت که در آینده نزدیک وقوع زلزله های کوچک در کهنوج همچنان محتمل است، و این پیش بینی نیست. پیش بینی زلزله هنگامی علمی است که اولا روش علمی آن قابل تبیین باشد، مخفی نباشد و با بیان فیزیکی قابل اثبات و قابل ابطال باشد - به گزاره های متافیزیکی مرتبط نشود- و ضمنا با دقت مناسب زلزله ای شدید - با بزرگای ۶ یا بیشتر - با زمان و مکان و مرتبط با گسلی قابل کنترل و قابل آزمایش میدانی پیش بینی شود.

متاسفانه این نوع ادعاها از جنس ادعای حاضر که اول اردیبهشت ماه هم در همین نشریه مطرح شد، به صورت تصویری ساده سازی شده از مساله ای پیچیده است و از سوی مطبوعاتی منتشر می شود که در زمینه کسب و کار در زمینه ساختمان و مسکن فعالند. نوع ابراز ادعا در این نوع نشریات نیز مسولانه نیست و تفاوتی بین بعضی گزاره های درست و بعضی تخیلات و در نهایت چند جمله ادعا گونه - البته بی اساس - در آنها واضح نیست

0 Comments:

Post a Comment

<< Home