وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Sunday, February 05, 2006

عاشورا- سمبل مذهب و ملیت ایرانی

ماه محرم از هفته پیش آغاز شده و این شبها در شهرهای ایران و به ویژه تهران صدای عزاداری و دستهای سینه زن و زنجیر زن به گوش می رسد. برای من که اولین یادداشت خود در وب لاگم را در روز عاشورای سال قبل نوشتم عاشوراسالروز وب لاگ نویسی من نیز محسوب می شود. عکس فوق را در شهریور گذشته با دوربین موبایلم در صحن امام رضا -ع- گرفته ام. با پوزش از کیفیت بد عکس، یک نکته در ان است که به نظرم به صورت سمبلیک نمایانگر روحیه مذهبی ویژه ایرانیان است. در تصویر پرچم هیئت عزاداری مزین به سه رنگ پرچم ایران است. به نظرم این نماد مذهبی بودن ایرانی است که در نحوه عزاداری ماه محرمشان نیز هویداست. بدان گونه که نمی توان این نوع عزاداری را در جاهای دیگر دید. اسلام شیعه به شدت به فرهنگ ایرانی مرتبط است

18 Comments:

Anonymous Anonymous said...

بیشتر مشکلات فعلی ما به خاصر همین اعتقادات مذهبی است. نه فقط ما که همه مسلمانان. یک سری خرافات که همیشه جلوی منطق را گرفته.

6:30 PM  
Blogger Mehdi ZARE said...

مرسی مهندس! مثل اینکه داری به راه حلهای جالب هم نزدیک می شی
لابد در اروپای شمالی که شما هستید مردم به هیچ چیز ایمان ندارند و اصلا هویت فرهنگی مردم مهم نیست. و یا اصلا آمریکائی ها اعتقادات مذهبی ندارند

7:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

دو چیز عامل تمامی مشکالات فعلی دنیاست مذهب از هر نوعی که باشد و وجود اسراییل

در مورد ما مسلمانان مشکلمان دخالت مذهب در سیاست هم هست که در کشور های اروپایی و آمریکایی وجود ندارد

8:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

آقای مهندس خطر طبیعی
تو اصلا فراموش کردی که نامت چیست ؟ تو خودت طبیعتا خطر هستی ! تو به چه اعتقاد داری ? اگر تو بشوی رئیس دنیا بس است ؟ آنوقت فکر می کنی که مشکلات حل می شود؟ هر چه می خواهد دل تنگت بگو.
من با چند مورد مطلب که ازشما خواندم به شما توصیه میکنم در اولین فرصت به یک روانپزشک مراجع فرمائید . بخاطر خودت میگویم . چون وقتی کسی به راحتی اقرار کند که آدم می کشد. امیر کبیر را میکشد باید به نرمال بودنت شک کرد . پس ما را با تو بحثی نیست. ما اگر بحثی داریم زبانمان منطق است. تحمل انتقاد را هم داریم . ولی ظاهرا شما خیلی از قضیه پرت هستی و من اصلا در شان و شخصیت خود نمی دانم که به پاسخهای شما اعتنایی بکنم . خوب چه کنم آنقدر برای دکتر زارع حرمت قائل هستم که از ایشان واقعا" شرم دارم وگرنه بهت می گفتم که درد تو چیه . و با چی حل میشه.پس برو به کارت برس . برو که حالت خوش نیست . ما با آنهای بحث میکنیم که به یک چیزی اعتقاد دارند. من فکر کنم اون سایتی که شما دنبالش هستی اینجا نیست چون دکتر زارع خودشان از اساتیدی هستند که به آئین اسلام محکم پایبند است و به مذهب احترام میگذارد ایشان از اساتید اعتقادی و نماز خوان هستند . پس برو که روزی ات از جای دیگه حواله شده

10:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

کسی با تو حرف نزد که قاطی می کنی. دوست نداری نخون کسی هم نخواست که جواب بدی لطفا خود ت هم برو روانپزشک. خودت هم برو دنبال کار خودت اصلا تو چه کاره هستی اینجا هنوز نمی دونی وبلاگ جایی هست برای ابراز نظر و با خونه خصوصیت فرق داره برادر متعهد که از همه جملاتت نشانه تعهد می باره

11:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

اونهایی هم که کاریکاتور حضرت محمد(ص) رو کشیدن مثل تو فکر میکردند . میگفتند که آزادی بیان است ولی یادت باشه تو هم حق نداره اصل دین رو ببری زیر سئوال .هر دینی، بله اگه فکر کیکنی معنی تعهد اینه من متعهدم به همه اصول دینی و مذهبی و ملی ام .تو چی؟ تو به چی تعهد داری . به اروپای شمالی ؟

6:21 AM  
Anonymous Anonymous said...

آقای مهندس طبیعی : در ضمن یادت باشه معنی وبلاگ رو اتفاقا" تو نفهمیدی وقتی مطلبی رو مینویسی مخاطب تو همه هستند . همه یعنی هر کسی که به این وبلاگ سر می زنه . من هم نظرم رو دادم ظاهرا آقای مهندس طبیعی که غیر طبیعی است فعلا بهش برخورده است حرفی رو زدی یکی از همین ایرانیها جوابت رو داد . تحمل نداری ننویس . و برو به مسائل اروپای شمالی ات برس .

6:25 AM  
Anonymous Anonymous said...

داغ نکن درسته مخاطب من همه هستن اما کسی حق نداره به من بگه ننویس یا چی بنویس مگر صاحب وبلاگ. من اصل دین رو قبول ندارم اما یک سوال دارم . اگر دین قابلیت اینو داره که با منطق جواب بده نه با وحشی بازی و چماق چرا نمیشه اونو زیر سوال برد؟ شما متاسفانه بدون هیچ شناختی فقط تهمت میزنی. دین رو باید بشه زیر سوال برد اما هیچ کس رو نباید به علت داشتن عقیده اش مورد تمسخر قرار داد, کاری که با کشیدن کاریکاتور انجام شده و کار درستی نبوده. اگر دینت ترو درست تربیت کرده بود اینجوری بدون شناخت تهمت نمی زدی. بد نیست که با تقوایی که داری کمی به تهمت هایی که بدون دلیل زدی فکر کنی ای زاهد ریایی

به قمارخانه رفتم همه پاکبازدیدم
چو به صومعه رسیدم همه زاهد ریایی

7:22 AM  
Anonymous Anonymous said...

میگم که آقای دکتر چرا اینجا اینطوری شده؟ همش دعوا و بزن بزن و توهین به همدیگه- بین خوانندگان وبلاگ شما-؟ چقدر زیبا می شد اگه این همه اعتماد بنفس و اعتقاد به درست بودن صد درصد افکار و اندیشه های خودمون و نادرستی و ناآگاهی دیگران رو در جهت آبادی ایران ( چه فرهنگی و چه صنعتی و علمی) بکار میگرفتیم.

8:54 AM  
Blogger Mehdi ZARE said...

با نظر آرش کاملا موافقم و از مهندس خطرهای طبیعی هم می خواهم - و همچنین از منتقدانش که جانب اعتدال و منطق را رعایت کنند. ادب در گفتگو مبنای هر گفتگوی منطقی است. وقتی با هم می توانیم حرف بزنیم، چرا همدیگر را بزنیم؟

9:20 AM  
Anonymous Anonymous said...

در هر ملتی یک سری اعتقادات وجود دارد حالا درست یا نادرست بهر شکل شالوده فکری آنها را تشکیل می دهد یک اعتقاد و فکر دیگر هرگز نباید دیگری را محکم و مسخره کند چه بسا همان اعتقاد اولی درست باشد در هر صورت به بازی گرفتن دین یک امت در هر تفکری نکوهیده است و اینگونه بازی ها و کاریکاتورها منشا سیاسی داشته و اصلا اعتقادی نیست پس حمایت بی دلیل از آن خود نشانه بی اعتقادی به اصل عقل در آدمی است در خاتمه شاید گفتن این جمله از بزرگی بد نباشد تمام مذاهب بشری وقتی که به سن پیری رسیدی نتیجه خود را به شما نشان خواهد داد
شیرازیان

9:22 AM  
Anonymous Anonymous said...

سلام
تازه آقای مهندس خطرات طبیعی داری میای توی راه ، توهین رو اول تو شروع کردی من هم مثل خودت جوابت دادم تا بفهمی که توهین بده. با زبان خودت حرف زدم تا بفهمی که بد زبانی چقدر بده. آونهای که تو از اونها حمایت می کنی احساسات یک میلیارد آدم رو به بازی گرفتند و تو به اونها داری حق میدی و من که بهت میگم این کارت اشتباهه ، به تو توهین کردم ، خیلی جالبه.
سعی کن همانطور که دوستان فرمودند جانب اعتدال رو رعایت کن اگر می خواهی که با اعتدال باهات رفتار بشه.
همیشه خودت رو بشناس و حد خود رو رعایت کن. در ضمن اینجوری نیست که تو هر چی دوست داری بنویسی ، نوشته های تو باید حریم داشته باشه تا جایی که به کسی توهین نشه ، امیدورام برات خوب موضوع جا افتاده باشه . اون آقای دانمارکی هم میخواست بنویسه ، ولی حق نداشت هر چه به دستش میاد بنویسه ، بنویسه واسه خودش بنویسه خودش هم بخونه ، ولی وقتی بحث وبلاگ میاد وسط، تو باید چیزی رو بنویسی که احساس دیگر خوانندگان وبلاگ رو جریحه دار نکنی . من بهت پیشنهاد می کنم در همون اروپای شمالی که هستی فردا یک پلاکارد تهیه کن و عکس آقای بوش رو همانطور که واسه پیامبر ما (ص) کاریکاتور کردند ، تمثال آقای بوش رو کاریکاتور کن و بزن درهمون حد نه کمتر نه بیشتر و جلوی خونه ات نصب کن ببین پلیس اونجا چی بسرت میاره ، مگه نمی گی اون جا دموکراسی است، امتحان کن نتیجه رو هم در همین وبلاگ بنویس. اینجوری نسیت که تو فکر میکنی ، اونا برای کارشون حساب کتاب دارند ولی ما هستیم که اتفاقا بارای ارزشهای خودمون حساب کتاب نداریم.

11:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

آقای مهندس طبیعی یک سری به حرفهای خودت در همین وبلاگ بزن ، همه اش موجود است ببینم اصلا روت میشه بگی من دوست دارم هرچه بخوام بنویسم ، ببین از حرف حسابی هیچکس ناراحت نمیشه ولی این یک نمونه از نوشته های تو است ، خجالت نمی کشی لازم شد بقیه اشت هم برات یاد آوری میکنم:
این فقط یک نمونه از اندیشه بلند جنابعالی لسا بفرما برگرفته از همین وبلاگ:
مهندس خطرهای طبیعی said..
دکتر جون من تا به حال اروپای شرقی و غربی شنیده بودم اما برام جالب بود که از تو اروپای شمالی هم شنیدم ...
اما حیفم میاد نیام برای باد گیری ترکیبات تازه حرف نداری . .خیلی برام جالب بود راستش یه مدتی به سایتت نمی امدم 7:30PM

11:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

واقعا که باید از این آقای مهندس غیر طبیعی ادب فراگرفت با این نوشته ها یش

11:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

بابا من که هر چی میگم این دوست با منطق و با هوش متوجه نمیشه دیگه هم حوصله ندارم. من اونجوری که بخوام پیغام میزارم و تا وقتی هم صاحب وبلاگ بهم تذکر نده اینو حق خودم میدونم. ترو خدا دیگه هم داستان نباف دوست ناشناس و متعهد

موفق باشی با ارزشهایت

3:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

سلام دوست عزیز حالا که جمع ما رو دوست خطاب می کنی من هم بهت میگم ای ولا
من یک نفر نیستم ما یک جمعین هستیم یک جمعیت بزرگ.
دوست عزیز آدم از حرف حساب زدن که خسته نمیشه.
به هر جال خسته نباشی ، شاید یک روزی باهم دوست شدیم .حالا که تو دوست داری باشه ماهم مخلص همه ایرانی های عزیز هستیم . موفق باشی خدا نگهدارت

2:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

سلام دوست عزیز حالا که جمع ما رو دوست خطاب می کنی من هم بهت میگم ای ولا
من یک نفر نیستم ما یک جمعیت هستیم یک جمعیت بزرگ.
دوست عزیز آدم از حرف حساب زدن که خسته نمیشه.
به هر جال خسته نباشی ، شاید یک روزی باهم دوست شدیم .حالا که تو دوست داری باشه ماهم مخلص همه ایرانی های عزیز هستیم . موفق باشی خدا نگهدارت

2:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

سلام
فقط خواستم بگم که با مهندس خطرهای طبیعی مخالف نیستم همه حرفهایشان خواندنی بود کاملا درست است بیشتر مشکلات فعلی ما به خاطر همین اعتقادات مذهبی نادرست است من فقط یک کلمه به جمله ایشان اضافه کردم و حتم دارم منظورشون همین بوده چون اگر می خواستند از اعتقادات مذهبی انتقاد کنند نباید سراغ شما می امدند باید سراغ مذهب را از سرشت خودشان بگیرند مطمئنا شما مذهب شناس نیستید باورهایی دارین که اندکی جلوی پایمان را روشن کرده فعلا بهترین راه برای رشد همه جانبه همین است که نظریه پردازان متعهد ایرانی ارائه می دهند که بحث گفتگو با دیگر تمدنها انرا کامل می کند
مهندس جان اگر کمی تامل کنی رشد میزانی از شعور جمعی در بین مسلمانان جهان را خواهی دید حالا تا برسیم به اون تصوری که شما از یک مسلمان واقعی داری که اهل منطق و شعور بالایی باشد راه زیادی نمانده
این مشکل دانمارکی ها هم نهایتا در دادگاه یا مرجع قضایی اروپا حل نخواهد شد این تجربه نیز تاکیددیگری یر این حقیقت است که در دنیای امروز فشار اقتصادی بازویی قوی تر از منطق و استدلال است
به قمارخانه رفتم همه پاکبازدیدم
چو به صومعه رسیدم همه زاهد ریایی
این مسیر نه از قمار خانه شما می گذرد نه از صومعه انجناب
موفق باشید
دلیل اینکه خواستم بنویسم این بود کسی را دیدم که غصه مشکلات مملکت را می خوره و دغدغه جایگاه مذهب داره اینطور با اون برخورد می شه

5:00 PM  

Post a Comment

<< Home