وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Thursday, October 11, 2007

ارتباط بین علوم با یکدیگر

کاری که من به علاقه دارم - شاخه های مختلف زلزله شناسی و زمین شناسی مهندسی- و با توجه ویژه به بلایای طبیعی، از علوم بین رشته ای و در واقع بین علم و مهندسی است. بنابراین ابنکه چرا گاهی چشمه لرزه زا می پردازم و گاه به خرد لرزه ها، گاه به سونامی و گاه به گسلهای فعال و مدل کردن چشمه های لرزه زا، و حتی گاهی پهنه بندی خطر سیل و خطرهای زیست محیطی، همه را به دلیل یک نگاه محوری - کاربرد علوم زمین کاربردی در محیط زندگیس انسان و بررسی تاثیر متقابل این دو در یکدیگر باید بررسی نمود. حال دانشجویانی از رشته های مختلف، از عمران گرفته تا ژئوفیزیک، از محیط زیست گرفته تا معدن و زمین شناسی ممکن است در این محدوده های علاقه قرارگیرند. به هر حال موضوعات بین رشته ای را که اشاره وار در بالا آوردم، به طور اختصاصی نمی توان تحت هیچ یک از محدوده های رشته های ذکر شده رده بندی نمود. برای چنین کاری لازم است تا دانشمندان علوم بین رشته ای با تلاش بیشتر خور را به این نوع نگاه چند وجهی مسلح کنند.

1 Comments:

Blogger shafiee.n said...

سلام خسته نباشید
داشتم در اینترنت مقاله سرچ می کردم خوشبختانه اتفاقی وبلاک شما را دیدم گفتم شاید بتونم ازتون راهنمایی بخوام
من دنبال مقاله یا کتابی هستم راجع به عوامل ایجاد کننده زلزله های غیر طبیعی و تفاوتی که نگاشت زلزله های طبیعی با غیر طبیعی دارد
ممکنه منو راهنمایی کنید
شفیعی- دانشجوی زلزله شناسی

12:31 PM  

Post a Comment

<< Home