وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Sunday, November 27, 2005

زمینلرزه در جزیره قشم

امروز بعد از ظهر زلزله ای در جزیره قشم اتفاق افتاد که تا ساعات پایانی عصر تلفات آن 8 نفر اعلام شد. گزارش این زمینلرزه را در سایت پژوهشگاه ما مطالعه فرمائید. آخرین فهرست زلزله ها و پسلرزه ها را نیز در همین سایت در این لینک ببینید. متن زیر از صاحبه ای است که خبرگزاری ایسنا امروز بعد از ظهر با من انجام داده است.
تازه‌ترين خبرها از زلزله قشم:

كانون زلزله حوالي بندر«درگهان»در شمال جزيره قشم اعلام شد خطر سونامي در پي زمين‌لرزه اخير وجود ندارد
سرويس: علمي 1384/09/06 11-27-2005
15:54:01 8409-02999: کد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: علمي
رييس پژوهشكده زلزله‌شناسي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله كانون زمين‌لرزه را حوالي بندر درگهان در شمال جزيره قشم اعلام كرد.
دكتر مهدي زارع در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمي ايسنا خاطرنشان كرد: طبق گزارش‌هاي دريافتي اين زلزله در جزيره قشم و بندرعباس با تكان‌هاي بسيار شديد همراه بوده است
وي عمق تقريبي اين زلزله راحدود 18 كيلومتر عنوان كرد و درباره‌ گسل مسبب آن گفت: معمولا درمنطقه زاگرس به دليل شرايط خاص زمين شناسي از جمله وجود گنبدهاي نمكي اثر سطحي گسل‌هاي زمين لرزه‌يي مشخص نمي‌شود. از طرف ديگر ابعاد صفحه‌ گسيختگي بايد به حدي بزرگ باشد كه خود را به سطح زمين برساند و به صورت يك جابجايي نمود يابد در حالي كه در زمين‌لرزه‌هاي متوسط (زير 6 در مقياس امواج دروني زمين) صفحات گسيختگي چندان بزرگ نيست‌ بنابراين وقتي عمق زلزله هم كم باشد - صرف نظراز اينكه در زاگرس باشد يا در منطقه اي ديگر- نمي‌تواند خود را نشان دهد.
وي همچنين درباره‌ احتمال بروز سونامي در پي زمين‌لرزه‌ امروز به ايسنا گفت: با توجه به شرايط خاص خليج فارس كه عمق بسياركمي دارد نمي‌توان انتظار بروز سونامي را در اين منطقه داد. از طرف ديگر بزرگاي اين زلزله به حدي نيست كه بتواند كف دريا را تحت تاثير قرار دهد.
دكتر زارع همچنين با تاكيد براين كه زلزله‌ 9/5 درمقياس امواج دروني زمين در قشم پس لرزه‌هايي بسياري تا بزرگاي 5 ريشتر را به همراه خواهد داشت از ثبت تعداد زيادي پس لرزه تا ساعت 20/15 امروز خبر داد كه بزرگترين آنها به بزرگي 4 در ساعت 14 و 43 دقيقه به ثبت رسيده است.
زمين‌لرزه‌اي به بزرگي تقريبي ‌9/5 در مقياس امواج دروني زمين ساعتي پيش حوالي جزيره قشم را لرزاند.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مركز لرزه‌نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك ايران در گزارش تكميلي خود بزرگي زلزله ساعتي پيش قشم را ‌9/5 در مقياس امواج دروني زمين اعلام كرد.
گفتني است، شبكه‌هاي لرزه‌نگاري وابسته به مركز لرزه‌نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران در ساعت ‌13 و ‌53 دقيقه و ‌31 ثانيه روز يكشنبه ‌6 آذرماه رخداد اين زلزله را ثبت كردند.
مختصات كانون اين زلزله ‌82/26 درجه عرض شمالي و ‌76/55 درجه طول شرقي گزارش شده است.
دكتر شهرام علمداري رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر در گفت‌و‌گو با ايسنا اظهار داشت: در حال حاضر ارزيابي‌هاي اوليه از روستاها و شهرهاي اطراف جزيره قشم در حال انجام است و طبق آخرين خبرها دو روستا در حدود 90 درصد تخريب شده‌اند.
وي تصريح كرد: در حال حاضر تمام نيروهاي امدادي در تهران در حال آماده باش هستند تا در صورت بروز تلفات احتمالي فورا وارد عمل شوند.
وي افزود: نيروهاي هوايي و زميني جمعيت هلال احمر استان‌هاي فارس، كرمان و بوشهر به منطقه اعزام شده‌اند و استانداري، فرمانداري و ستاد حوادث غير مترقبه براي ارزيابي خسارات احتمالي به منطقه اعزام شده‌اند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home