وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Monday, November 28, 2005

آخرین اطلاعات زلزله شناختی مربوط به زلزله دیروز قشم-خلیج فارس

در مورد زلزله دیروز جزیره قشم-خلیج فارس - این آخرین مصاحبه من با ایسنا است که امروز بعد از ظهر روی سایت ایسنا قرار گرفت. چند اصلاح در متن ایسنا لازم بود که در زیراین مصاحبه را با چند اصلاح جزئی می آورم. ضمنا در پایان آخرین اطلاعات از وضعیت منطقه آسیب دیده ارائه شده است. تاکید بر نام زیبای " خلیج فارس" را برای یادآوری این نام صحیح(و زیبا ، و تقابل با نام جعلی "خلیج" یا هر پسوند غلط دیگری که از آوردن آن پسوند غلط شرم دارم) در پایان نام زلزله به صورت زلزله قشم-خلیج فارس- اصلاح کرده و در این متن اورده ام. توصیه می کنم تا همه از همین نام استفاده کنیم.
تازه‌ترين اطلاعات زلزله‌شناختي اززمين‌لرزه ديروز قشم رييس پژوهشكده زلزله‌شناسي در گفت‌و‌گو با ايسنا: تنگه هرمز و بندرعباس از زلزله‌خيزترين نواحي جنوب كشورست
سرويس: علمي
1384/09/07
11-28-2005
15:56:07
8409-03587: کد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: علمي
رييس پژوهشكده زلزله‌شناسي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله با اشاره به ثبت بيش از 28 پس‌لرزه با بزرگي بيش از6/2 در مقياس امواج دروني زمين پس از زمين‌لرزه ساعت 13 و 53 دقيقه روز يكشنبه قشم اظهار داشت: روند پس‌لرزه‌ها عمدتا به سمت شمال، شمال شرقي و شرق رومركز زمين‌لرزه روز گذشته بوده كه در داخل جزيره و مناطق ساحلي شمال خليج فارس به وقوع پيوسته‌اند.
دكتر مهدي زارع در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با تاكيد بر اين كه با توجه به بزرگي زمين‌لرزه روز گذشته جزيره قشم - خلیج فارس -كه - بزرگای گشتاوری 6.0 - و 5.9 در مقياس امواج دروني زمين محاسبه شده است، طي ساعات و روزهاي آينده شاهد رخداد پس‌لرزه‌هاي متعدد در اين منطقه خواهيم بود، خاطرنشان كرد: بزرگترين پس‌لرزه ثبت شده در اين منطقه در ساعت 20 و 41 ثانيه روز يكشنبه با بزرگي 5/5 در مقياس امواج دروني زمين به وقوع پيوسته و ‌آخرين پس‌لرزه با بزرگي 6/2 تا ساعت 14 روز دوشنبه در
ساعت 10 و 43 دقيقه صبح در این منطقه به وقوع پيوسته است.
وي كانون زمين‌لرزه روز يكشنبه قشم -خلیج فارس -را در نزديكي روستاي «گورزين» در غرب جزيره قشم عنوان كرد و اظهار داشت: عمق تقريبي پس‌لرزه‌ها حدود 10 تا 18 كيلومتر برآورد مي‌شود كه سازوكار فشاري وبا مولفه امتداد لغز - چپ‌گرد - دارند. طبق بررسي‌هاي اوليه با توجه به شرايط خاص منطقه زلزله زاگرس از جمله وجود گنبدهاي نمكي -دیاپیرهای سازند هرمز- انتظار گسيختگي سطحي گسله بارز در پهنه رومرکزی نداريم، و ساز وکار گسلش درلرزه اصلی نیز فشاري بوده است. این گسل همانند خود جزيره روند شمال شرقي - جنوب غربي دارد.
دكتر زارع در ادامه با اشاره به محدود شدن خسارات و تلفات اين زلزله به تعدادي از روستاهاي نزديك به رومركز زمين‌لرزه اظهار داشت: اين مساله -کاهندگی سریع جنبش- از مشخصات زمين‌لرزه‌هاي منطقه زاگرس است كه كاهندگي سريع داشته و عمده خرابي‌هاي زلزله به مناطق نزديك پهنه رومركزي محدود شده و هرچه از اين محدوده دور مي‌شويم از ميزان خسارات زلزله سریعا كاسته مي‌شود.
رييس پژوهشكده زلزله‌شناسي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي در گفت‌و‌گو با ايسنا درباره زلزله‌خيزي منطقه بندرعباس و قشم كه طي چند سال اخير زمين‌لرزه بزرگ در آن وقوع نپيوسته است، اظهار داشت: منطقه شمال تنگه هرمز، قشم و بندرعباس به دليل شرايط خاص لرزه زمینساختی از زلزله‌خيزترين نواحي جنوب كشور هستند كه در طول تاريخ بارها شاهد وقوع زمين لرزه‌هاي بزرگي بوده‌اند. از جمله آخرين زمين‌هاي بزرگ در اين منطقه، زمینلرزههای مهم دهه پنجاه یعنی زلزله 7 مارس 1975 «سرخون» بندرعباس با بزرگي 1/6 و همچنین زمینلرزه 21 مارس 1977 (اول فروردين 1356) «خورگو» بندرعباس با بزرگي 9/6 است.
دكتر زارع تصريح كرد: در اين منطقه پهنه برخورد ساختاري بسيار مهمي رخ داده است و پتانسيل لرزه‌خيزي بسيار بالايي دارد. گسل فعال شده در زمين‌لرزه روز يكشنبه روندی شمال شرق-جنوبغرب داشته و درنزدیکی روند خط عمان است كه امتداد آن شمال، شمالشرق-جنوب،جنوبغرب ودر راستاي خشكي عمان به سمت شمال (تنگه هرمز) وسپس به سوی ساحل بندرعباس، و حاشيه ارتفاعات گنو و نهايتا گسل ميناب می باشد. از سوی دیگر در شرق این ناحیه گسل میناب با روندی شمالی - جنوبی واقع است. بنابراین در ناحیه شمال ناحیه تنگه هرمز روندهای یاد شده تلاقی های مهمی ایجاد میکنند و ازاین نظر همواره انتظار لرزه خیری بالائی از این منطقه می رود.
رييس پژوهشكده زلزله‌شناسي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي در پايان درباره‌ احتمال بروز سونامي در پي زمين‌لرزه‌هاي اخير قشم به ايسنا گفت: با توجه به شرايط خاص خليج فارس كه عمق بسياركمي دارد نمي‌توان انتظار بروز سونامي را در اين منطقه داد. از طرف ديگر بزرگاي پس‌لرزه‌هاي اخير به حدي نيست كه بتواند كف دريا را تحت تاثير قرار دهد.
گفتني است، بر اساس آخرين گزارشها از زمين‌لرزه 9/5 ريشتري قشم كه ساعت 13 و ‌53 دقيقه و ‌31 ثانيه روز يكشنبه رخ داد ،10 روستاي كاروان، گورزين، كوشه، توريان،‌ خالدين، تنبان، رمكان، گياهدان، گربدان، ويرانگ در شمال و مركز اين جزيره در حالي بدليل سازه‌هاي غيرمقاوم بين 50 تا 90 درصد تخريب شدند كه تا كنون 10 كشته و 100 مجروح از حادثه نيز بر جاي مانده است.
به گزارش خبرنگار «حوادث» ايسنا همچنين حدود 700 خانوار آسيب‌ديده نيز بلافاصله پس از وقوع با كمك نيروهاي هوايي و زميني جمعيت هلال احمر استان‌هاي فارس، كرمان و بوشهر براي امداد رساني به منطقه حادثه ديده اعزام شدند.
مهندس مسعود دالمند، مدير ستاد حوادث غيرمترقبه استان هرمزگان در گفت‌وگو با ايسنا، در خصوص وضعيت امداد رساني به آسيب ديدگان اين زمين‌لرزه گفت: از صبح امروز با ورود تيم‌هاي سگ‌هاي تجسس از سازمانهاي امداد و نجات جمعيت‌هاي هلال احمر استانهاي مجاور و تهران علميات جست‌وجو جهت نجات مفقود شدگان احتمالي در زير آوارها آغاز شده است.
از سوي ديگر عالشيوندي، فرماندار قشم نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با بيان اين كه 7 كاميون حامل چادر از سوي جمعيت‌هاي هلال احمر استان‌هاي مجاور، امروز وارد فرودگاه قشم شده است، عنوان كرد: در حال حاضر تمامي مردم روستاهاي مختلف قشم به دليل ترس و وحشت از وقوع زمين‌لرزه مجددا از منازل خود بيرون آمده‌اند و اين در حاليست كه تأمين سرپناه براي اين افراد بسيار ضرروي است.
فرماندار قشم با اعلام اين كه بيشتر منازل مسكوني روستاهاي آسيب ديده در اين زمين‌لرزه از مقاومت لازم برخودار نبوده‌اند، اضافه كرد: تعدادي از روستاهايي كه پيش از اين مقاوم سازي شده بودند در اين زمين‌لرزه كمتر خسارت ديدند اما اكثر روستاها به دليل اين‌كه به طور كامل مقاوم‌سازي نشده بودند، دچار خسارتهاي جدي شدند.
عاليشوند تصريح كرد: برآوردهاي اوليه از خسارات و ناشي از زمين‌لرزه تا عصر امروز انجام خواهد شد.
انتهاي پيام

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

سلام دکتر
فکر کردم این لینک به یگی دو تا پستتون مربوط می شه
http://sharto.persianblog.com/1384_9_sharto_archive.html#4369588

3:35 AM  

Post a Comment

<< Home