وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Tuesday, June 22, 2010

اول تير - هشت سال پس از زمينلرزه 1 تير 81 چنگوره آوج با بزرگاي 6.3

در ساعت حدود 7:30 بامداد اول تير 81 زمينلرزه اي با بزرگاي 6.3 منطقه و روستاهاي چنگوه و آبدره از شهرستان آوج در استان قزوين را به لرزه در آورد. در اثر اين رخداد كه حدود 300 كشته بر جاي گذاشت، دو روستاي ياد شده كاملا تخريب شدند، و خسارات عمده اي به شهر آوج وارد آمد. بلافاصله پس از زلزله به همراه آقاي دكتر عشقي دوست و همکار ارجمند واستاد سازه و مهندسي زلزله در پژوهشگاه عازم منطقه زلزله زده شديم و حدود هفت ساعت پس از رخداد در پهنه رو مركزي بوديم. اين زود رسيدن با مشاهده وضع اسف بار مردمي كه خود به خود امدادي پرداخته بودند و تلاش مي كردند تا عزيزان احتمالا زنده مانده - يا جنازه كشته ها - را از زير آوار بيرون بكشند، همراه شد (و بلافاصله من با حمله ميگرني مواجه شدم!). مطالعه اوليه را آغاز كرديم و همان روز اول به براورد نسبتا درستي از گستره خرابي ها در پهنه رو مركزي رسيديم و گسيختگي سطحي هم كه البته با گسترش محدوده در حد فاصل چنگوره و آبدره به سطح زمين رسيده بود هم يافته شد. البته همان روز اول تعداد زيادي لودر و بولدوزر در چنگوره مشغول آوار برداري شده بودند (و معلوم نشد چرا اين تعداد زياد خودرو سنگين به محلي آمده اند كه هنوز احتمال وجود مجروحان و زنده ها در ان وجود داشت) و در اين ميان ناله ها و فرياد هاي مردمي كه از فاجعه باز مانده بودند بسيار دلخراش شده بود. ياد جانباختگان زمينلرزه چنگوره گرامي باد.

گسل چنگوره در ادامه غربي گسل زمينلرزه اي ايپك كه جنبايي اش زمينلرزه 1341 بوئين زهرا -با بزرگاي ۷.۲-را موجب شد قرار دارد. اين سامانه اي فعال است و زمينلرزه مهم تاريخي 1170 ميلادي در نزديكي اشتهارد هم به همين روند مربوط است. ادامه شرقي اين روند به سامانه گسل شمال تهران -با زمينلرزه پيش از تاريخ حدود ۳۰۰۰ سال قبل و احتمالا زمينلرزه ۱۸۳۰- مي رسد. موضوع زمينلرزه چنگوره از ديدگاه بررسي زمينلرزه هاي متوالي در سامانه هاي گسله، از ديدگاه خطر زمينلرزه در مناطق تهران و كرج - به ويژه غرب استان تهران و منطقه تاكستان و قزوين- بسيار مهم است. مطالعه اي است كه همين امروز هم اهميت انجام آن بسيار بالاست.

Monday, June 21, 2010

بيست سال پس از زلزله منجيل- به ياد جان باختگان زمينلرزه زلزله 31 خرداد 69 منجيل

امروز بیستمین سالروز زمینلرزه ۳۱ خرداد ۶۹ منجیل است. بیش از ۱۵هزار نفر - بر اساس آمار سازمان برنامه - در این رخداد کشته شدند. البته آمار های دیگری از تلفات در این زلزله هم منتشر شد. ده ها هزار نفر نیز معلول، مصدوم و مجروح از این زلزله بر جای ماند. سه شهر منجیل، رودبار و لوشان خسارتهای عمده ای دید به نحوی که می توان گفت که شهر منجیل به طور کامل تخریب شد. البته شهرهای دیگر گنجه، آب بر، لاهیجان، کوچصفهان، رشت، منجیل، قزوین، زنجان و ده ها شهر و روستای دیگر نیز در این زلزله دچار خسارت های فراوان شدند که موجب کشته شدن هموطنانمان در این شهرها نیز شد. زلزله منجیل با بزرگای ۷.۳، و ژرفای ۱۹ کیلومتر و ایجاد گسیختگی گسل زمینلرزه ای به طور ناپیوسته و با قطعات با طولهای مختلف و در طول کلی حدود هشتاد کیلومتر ، و ساز و کار ژرفی فشاری با مولفه امتداد لغز رخ داد.

روز قبل از زمینلرزه منجیل، من در آخرین کلاس دوره لیسانس زمین شناسی دانشکده علوم دانشگاه تهران بودم و از آن روز به بعد فصل امتحانات ما آغاز شد. آن زمینلرزه فاجعه بار در واقع شوک بزرگی بود که به نسلی که من نیز عضوی از آن نسل بودم، وارد شد. بعد تر وقتی در شرکت مهاب قدس کار می کردم، شخصا پیشنهاد کردم تا مطالعات لرزه زمینساخت مربوط به بازسازی سد منجیل را- که در این زلزله آسیب دید ولی خوشبختانه گسیخته نشد، در حالی که مخزن سد لبالب پر از آب بود- بر عهد بگیرم که خوشبختانه از این پیشنهاد و داوطلبی من استقبال شد و همین آغازی بود بر حضور و بررسی ها و مطالعات - اندک و در حد توان کم و ناچیز خودم - که در پهنه زلزله زده انجام دادم. در طی یک سال پس از رخداد زلزله منجیل برای مطالعات گوناگون - گسل زمینلرزهای، اثر زمینلرزه بر ساختگاه سد منجیل و بر تاسیسات آن، براورد شدت و مطالعات زمینلغزشها- به طور ناپیوسته حدود ۴۰ روز را بر روی زمین و در منطقه زلزله زده گذراندم. از مناسبتها و بهانه های مختلف هم استفاده می کردم تا هر طور شده خودم را دوباره به همان منطقه برسانم. دیدن آنچه بر سر مردم منطقه آمده یود، نوعی شوک عاطفی بر من و افرادی چون من وارد کرده بود که اولا موجب می شد تا از نظر تخصصی بیشتر جستجو کنیم تا ببینیم دلیل این اتفاق و گستردگی خرابی ها در حد توان و از دید خودمان چه بوده و از طرف دیگر اندوهی بر دلمان ماند تا این پیوستگی عاطفی تا به امروز در من باقی بماند و همچنان و در سفرهای هر ساله با دانشجویانم - به ویژه در دانشگاه تهران، دانشکده فنی - به منطقه زلزله زده برویم و ضمن بررسی تغییرات ایجاد شده و در حال انجام در آن منطقه، مسائل این زلزله را برای دانشجویانم تشریح کنم.

از نظر تحصیلی پایان نامه کارشناسی ارشد من در مورد بررسی اثرهای ساختگاه بر جنبش شدید زمین و شتابنگاشتهای ثبت شده در زلزله منجیل بود. در تز دکتری خودم نیز بخشی از مطالعات مربوط به تز را بر زلزله منجیل و ایستگاههای شتابنگاری که این رخداد را ثبت کرده بودند مربوط بود. کارهای دیگری نیز در مورد وقوع زمینلغزش های منطقه انجام دادم که در چند مقاله منتشر شد.

زلزله منجیل در واقع اولین زمینلرزه ایران بود که به معنی واقعی کلمه در منطقه ای شهری و محدوده ای مدرن - با زیر ساختهایی از قبیل سد، نیروگاه، سد تنظیمی، کانال، بزرگراه، انواع جاده ها، کارخانه، سیلو، منبع های آب و ... - رخ داد. از این دیدگاه از نظر مهندسی زلزله این زلزله مثال بارزی از اتفاقی است که متاسفانه در بسیاری از مناطق شهری ما حتی با ابعادی بزرگتر قابل تکرار است.

زلزله منجیل درست در هنگام پخش بازی برزیل- اسکاتلند در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا از تلوزیون ما رخ داد. این اتفاق به گفته بعضی از مردم منطقه زلزله زده که از زلزله جان سالم به در بردند، موجب شد تا برخی از آنها که بیدار بودند - زلزله در ۳۶ دقیقه بامداد رخ داد - و در حال تماشای بازی از تلویزیون بودند، بتوانند زنده بمانند ، البته اگر جایی بودند که می توانستند عکس العمل فیزیکی و منطقی از خود نشان دهند.

زلزله منجیل در عرصه سینما هم محل تهیه و تصویر برداری و خلق آثاری چون زیر درختان زیتون ساخته عباس کیارستمی بود که در سال ۱۳۷۷ برنده نخل طلای جشنواره کن در فرانسه شد، تنها فیلم ایرانی که تاکنون به جایزه ای در این حد دست یافته است. ضمنا همین کارگردان فیلم خانه دوست کجاست را قبل از زلزله -۱۳۶۵- در این منطقه ساخته بود که تصاویر زیبا و منحصر به فرد از مناطق اطراف رودبار از رستم آباد و پشته که بسیار آسیب دیدند در این فیلم ثبت و ضبط شده است. باید همینجا به فیلم ای ایران ساخته ناصر تقوایی -۱۳۶۸- نیزاشاره کنم که در ماسوله ساخته شد که در این زلزله آسیب دید و فیلم مذبور تصویر منطقه و شهر زیبای ماسوله در قبل از رخداد زلزله ۱۳۶۹ منجیل ثبت کرده است.

سمینارها و کنفرانسهای مختلفی در این سالها یا به طور کامل به زلزله منجیل مربوط بوده یا مطالعات مربوط به آن در بخشی از این همایشهای علمی ارائه شده است. به هر حال به باور من جای برگزاری یک کنفرانس بین المللی به مناسبت بیستمین سالروز زلزله منجیل به ویژه در دانشگاه گیلان در همین امسال خالی بود. امیدوارم این اتفاق مهم در تاریخ معاصر ما هیچگاه فراموش نشود و متخصصان ایرانی که در زمینه های زلزله شناسی و مهندسی زلزله و شاخه ها و رشته های مرتبط تحصیل می کنند و همچنین رشته های علوم انسانی مربوط به زلزله- که در این زمینه ها همچنان ما ضعفهای فراوان داریم - با تمرکز بر زلزله منجیل و سایر زمینلرزه های اصلی و شدید ایران، مساله را تشخیص دهند. در زمینه های مربوط به زلزله می توان کارهای مختلفی انجام داد. ولی تشخیص اینکه در ایران مساله ما چیست، بسیار مهم است. زلزله منجیل نماد خوبی برای پاسخ به این سوال است که مساله ما چیست و اساسا از چه نوعی است.

زلزله منجیل اساسا مسیر زندگی مردم منطقه زلزله زده را عوض کرد. مردمی که هر کدام بر سر کار خود بودند و در اندیشه آینده خویش، ناگهان این فاجعه طبیعی طومار زندگیشان را در هم پیچید. زندگی شان به کلی تغییر کرد. بعضی از خانواده ها تمامی اعضایشان را از دست دادند و تعداد زیادی نیز معلول و مجروح شدید برایشان باقی ماند. شهر کاملا تخریب شده منجیل، با بازسازی تقریبا به طور کامل تغییر چهره داد و شهر جدیدی در منجیل ساخته شده است. این مساله با نسبتهای کمتری در رودبار، لوشان، گنجه، تارم علیا و .... نیز صادق است. البته بسیاری از مردم محل کسب و کار و اشتغال خود را نیز در این زلزله از دست دادند و بنابراین از نظر اجتماعی این اتفاق یک چرخش مهم در زندگی مردم بود. لحظه رخداد زلزله و اتفاقات پس از آن به قدری هولناک بود که همین امروز هم اگر از بازماندگان زلزله منجیل سوال شود، خاطرطات بسیار شوک آوری از آن فاجعه تعریف می کنند.

به روان تمام جان باختگان زمینلرزه ۳۱ خرداد ۶۹ منجیل درود می فرستیم و از خداوند متعال برای تمام آنها در خواست رحمت و مغفرت و آمرزش روح دارم. خوانندگان این یادداشت لطفا فاتحه ای برای کشته های زلزله منجیل بخوانند.

Wednesday, June 16, 2010

کتاب جدید من منتشر شد- : مبانی تحلیل خطر زمینلرزه


بالاخره کتاب من تحت عنوان مبانی تحلیل خطر زمینلرزه منتشر شد. از ساعاتی پیش که نسخه چاپ شده این کتاب به پژوهشگاه رسیده هجوم علاقه مندان بر خرید کتاب هم اغاز شده است. لطفا قبل از این که تمام شود بشتابید، چون خریداران صف بسته اند! و چند نفر رفتند زیر دست و پا...! . ضمنا این همان کتاب درسی من برای درس تحلیل خطر زمینلرزه است.

نامه زلزله شناسان ايتاليايي به رئيس جمهور ايتاليا در مورد پيش بيني زلزله - درسي براي ما

اخیرا دادستان لاکویلا - شهری که در ۱۶ فروردین ۸۸ زمینلرزه ای با بزرگای ۶.۳ تخریب شد و تلفات و خسارتهای زیادی به آن وارد شد - دانشمندان ؛کمیسیون ریسکهای بالای ایتالیا؛ را به دلیل اینکه به موقع - شش روز قبل از زلزله لاکویلا - هشدار لازم را نداده اند، به اتهام کشتار مردم تحت تعقیب قرارداده است. منبع این اتهام و تعقیب قضایی به ادعای جولیانی، فیزیکدانی که مدعی امکان هشدار و پیش بینی کوتاه مدت برای این زلزله بود، بر می گردد. اکنون دانشمندان زلزله شناس ایتالیایی که در میان آنها نام دانیلا پانتوستی زلزله شناس در دانشگاه رم نیز به چشم می خورد، نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهور ایتالیا تهیه کرده و از زلزله شناسان دنیا هم خواسته اند که به آنها بپیوندند. در این نامه توضیح مفصلی در مورد فعالیتهای انجام شده در این کشور برای مطالعات کاهش ریسک و تلاشهای انجام شده با روش علمی برای شناخت خطر و توسعه کدها و آئین نامه های ساختمانی در ایتالیا ارائه شده است. و در نهایت از رئیس جممهور این کشور در خواست شده تا در ایتالیا دانشمندان به دلیل عدم اعلام پیش بینی کوتاه مدت - چیزی که هنوز عملیاتی و امکان پذیر نیست - در جایگاه متهم ننشینند و محاکمه نشوند. متن نامه را عینا در زیر می آورم.

به نظرم این موضوع باید مورد توجه کسانی قرارگیرد که هر از چند گاهی از موفقیت دانشمندان ایرانی در پیش بینی کوتاه مدت، و دستیابی به فناوری منحصر به فرد در این زمینه خبر می دهند. آیا به چنین شرایطی فکر نمی کنند که فقط یک ادعای ساده و به ظاهر مهم و بزرگ - البته بی پایه و داوری نشده و بی اساس - چگونه می توانند یک جامعه علمی را با چالش مواجه کند؟ مثال آن را هم ببینید: ایتالیا کشوری لرزه خیزی است که مطالعات زلزله شناسی و مهندسی زلزله در آن در سطح بسیار پیشرفته و با کیفیت بالای بین المللی صورت می گیرد. نقشه های پهنه بندی خطر در آن تهیه شده و مدام روز آمد می شوند، زمینه های مختلف مهندسی زلزله، برآورد و کاهش ریسک و مدیریت بحران در پژوهشگاهها و دانشگاههای مختلف این کشور انجام می شود. ضمنا مطالعات پیش بینی زلزله با همکاری های بین المللی در موسسه پژوهشی فیزیک نظری عبدالسلام در تریسته و دانشگاه تریسته و دانشگاههای دیگر ایتالیا در حال انجام است. این مطالعات و پژوهشهای با کیفیت نیز هیچگاه نه اعلام عمومی شده و نه چالشی در عرصه همگانی - قبل یا بعد از رخداد یک زلزله - ایجاد نکرده است. ولی این پژوهشها همچنان به گستردگی و کیفیت بالا دنبال می شود و نتایج آن صرفا در مجلات معتبر علمی - پژوهشی یین المللی منتشر می شوند.

هیاهو کردن در عرصه علم، ممکن است به صورت کوتاه مدت و گذرا احساس پیروزی و سربلندی به ما بدهد ولی تبعات آن می تواند مشکلاتی باشد که هنگام رخداد یک زلزله مهم و به ویژه پس از ان می تواند دانمگیر شود. هوشیار باشیم.

Open letter to the President of the Republic of Italy

Two weeks ago in Italy, the L’Aquila Prosecutor’s office indicted scientists, some of them members of the “Commissione Grandi Rischi” (Commission for High Risks), and civil protection officials for manslaughter. The basis for the indictment is that these people did not provide a short-term alarm to the population after a meeting of the Commission held in L’Aquila six days before the Mw 6.3 earthquake that struck that city and the surrounding area.

The allegations against the scientists are completely unfounded. Years of research worldwide have shown that there is currently no scientifically accepted method for short-term earthquake prediction that can reliably be used by Civil Protection authorities for rapid and effective emergency actions.

The international seismological community has long recognized that the best approach to defending populations from catastrophic earthquakes is not through earthquake prediction, but through risk mitigation and the application of appropriate safety measures to prevent buildings from collapsing. In this regard, the development of seismic hazard maps, which provide estimates of the probability of occurrence of predefined values of peak ground motion in a given time period, provide the specifications required by building codes to avoid collapse of buildings and the resulting fatalities

Italy is an earthquake-prone country. An improved seismic hazard map that summarizes decades of research on earthquake occurrence and effects was completed in 2004 (see http://zonesismiche.mi.ingv.it/). It is the result of the work of many scientists, it is considered to be one of the best seismic hazard maps in Europe, and it has been used as a basis for the Italian building code beginning in 2008 (“Norme Tecniche per le Costruzioni”, GU n.29 del 04/02/2008). It should be viewed as the primary contribution of the Italian earthquake scientists to their Country.

Seismic hazard maps must also be used for conveying to the population the basic concepts of earthquake hazard, awareness, preparedness, and response. Increased consciousness of the earthquake hazard and associated risk should also foster further prevention actions by national and local authorities. Overall, earthquake preparedness and damage prevention in the form of retrofitting are not only possible but mandatory in a country affected for the most by moderate size earthquakes that often result in catastrophes for the society because of the large percentage of seismically unreinforced buildings.

Education, awareness, preparedness and retrofitting are the best tools for mitigating the impact of the catastrophic earthquakes that will inevitably affect Italy in the future.

The scientific community involved in earthquake science urges the Italian government, local authorities and decision makers in general, to be proactive in establishing and carrying out local and national programs to support earthquake preparedness and risk mitigation rather than prosecuting scientists for failing to do something they cannot do yet - predict earthquakes.


Daniela Pantosti
Alberto Michelini
Alessandro Amato
Massimo Cocco
Ingrid Hunstad
Warner Marzocchi
Claudio Chiarabba
Massimiliano Stucchi

Monday, June 14, 2010

آغاز جام جهاني فوتبال 2010- نگاهي به سه روز اول

جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی جمعه گذشته ۲۱خرداد با مراسم افتتاحیه و بازی آفریقای جنوبی - مکزیک در استادیوم ساکر سیتی ژوهانسبورگ آغاز شد. اولین بازیها خیلی شگفت انگیز نبوده است. البته مسائل شگفت انگیز در این جام جهانی وجود دارد. یکی بوق هایی است که از ابتدای بازی تا آن انتها، تماشاگران - ظاهرا از طرف هواداران هر دو طرف و حتی بی طرفها! - به صدا در می آورند و ما که از تلویزیون می شنویم برایمان خوشایند نیست، چه رسد به بازیکنان نگون بختی که از ابتدا تا انتها باید این صدا را تحمل کنند!.

ساخت ورزشگاههایی به این مدرنی و زیبایی نیز بسیار تحسین برانگیز است. زیرساختهای خوبی در آفریقای جنوبی برای جام جهانی ایجاد شده است. البته این بحث همیشه وجود داشته که بالاخره از این استادیوم ها پس از جام جهانی چه استفاده مفید و به صرفه ای می توان کرد؟ این بازیها چه تاثیر مثبتی در وضع زندگی مردم فقیر این کشور به ویژه سیاهان همچنان گرفتار در بیماری، ایدز، بیکاری و سایر آسیبهای اجتماعی دارد؟ آیا این توجه جهانی به دلیل جام جهانی، سرعت رشد را در این کشور درحال توسعه بیشتر می کند؟

اما در مورد بازیها : در بازی اول ، نحوه بازی آفریقای جنوبی خیلی جالب بود و حتی به نظرم حق میزبان در مقابل مکزیک برد بود. بازی دوم بین فرانسه و اروگوئه خیلی بی حال بود. در عین حال به نظرم هنوز با حضور هانری، آن هند معروف که به صعود فرانسه و حذف ایرلند انجامید به یاد ها می آید. ولی تیم فرانسه به طور کلی در اولین بازی اصلا خوب نبود. روز دوم با بازی خوب جمهوری کره - کره جنوبی - در مقابل یونان و برد ۲-۰ آنها آغاز شد. نکته قابل توجه در این روز بازی متوسط انگلیس و گلی بدی بود که دروازبان این تیم در مقابل آمریکا خورد، و بازی ۱-۱ مساوی شد. روز سوم هم با باخت الجزایر آغاز شد. غزال مهاجم الجزایر که نسبتا خوب بازی می کرد، با دو خطای بیهوده و پی در پی و پس از حدود ۲۰ دقیقه حضور در بازی اخراج شد و تیم خود را ده نفره کرد! اسلونی هم ده دقیقه به پایان گل برتری را زد. البته بازی مهم دیشب بین آلمان و استرالیا بود که آلمان راحت و ۴-۰ برنده شد. و داور بازی در نیمه دوم یک بازیکن استرالیا را به دلیل خطای خطرناکی که انجام داد اخراج کرد.

در سه روز اول گزارش این بازی ها از تلوزیون شبکه سه ما نسبتا مطلوب بوده است. حضور نسل جدیدتری از گزارشگران که اطلاعات در حین بازی و پس از بازی را در استودیو مطرح می کنند، نکته جالب و خوبی است. ولی همچنان گزارشگر برتر و مطلع ، عادل فردوسی پور است. او کسی است که مشخصا برای هر بازی که گزارش می کند زحمت می کشد، مطالعه می کند و با آخرین دانسته های ممکن پشت میکروفون می نشیند. بعضی از همکارانش اینگونه نیستند و یا با حماسی کردن لحن گفتار و یا با بی خاصیت ادا کرن جملات فضایی جدای از بازی در جریان را به تماشاگران منتقل می کنند!. تنها گزارشگری که نسبتا خوب و شبیه فردوسی پور است، مزدک میرزایی است. مشخص نیست که چرا هیچ کدام از این تیم گزارشگری در آفریقای جنوبی نیستند؟ به نظرم بهتر بود که گروهی اعزام می شدند و چه بسا این اتفاق در روزها و هفته های بعد بیافتد. البته یک گزارشگر صدا و سیما که از محل بازیها چند نوبت در میان اخبار به گزارش حواشی بازیها می پردازد، بسیار از اخبار عقب است! و مشخص نیست که چرا نگاهی به سایتهای خبری نمی اندازد تا پس از به روز کردن دانسته هایش همان چند جمله را جلوی دوربین بگوید. اصحاب رسانه لابد می دانند که امروزه حتی دانش آموزان مدارس نیز به اطلاعات و دانسته های خوبی در زمینه های مورد علاقه خود به صورت روزآمد مجهز هستند و هر آن که اراده کنند از طریق اینترنت این دانسته ها را می توانند از منابع معتبر خبری گوناگون کسب کرده و کنترل کنند. حضور یا عدم حضور فیزیکی در محل وقوع خبر امروزه دلیل موثری بر دانستن یا ندانستن اصل اخبار نیست.

یک نکته در مورد دکور برنامه یک جهان-یک جام که مخصوص گزارش جام جهانی است: و آن اینکه نمی دانم جرا برخلاف دو جام جهانی و دو جام ملتهای اروپای قبلی - به ویژه جام جهانی ۲۰۰۶ و جام ملتهای اروپای ۲۰۰۸- که دکور ویژه برنامه های شبکه ۳ بسیار جالب بود، دکور برنامه امسال خیلی تیره، تاریک، و سر هم بندی شده -بیشتر شبیه یک انباری!- است!؟ انتظار می رفت که روز به روز در همه زمینه ها پیشرفت حاصل شود، ولی در این زمینه به نظرم پسرفتی رخ داده است!.

در نهایت هم باید بگویم جای تیم ملی فوتبال ایران خیلی خالی است. با این نوع بازی که تیمهایی مثل استرالیا، یونان و الجزایر کردند، این سوال در ذهن می آید که تیم ما در حد این تیمها نیز نبود که بتواند در این جام باشد؟ انشاالله جام جهانی بعدی.

Wednesday, June 09, 2010

گفتگوي امروز در راديو گفتگو در مورد پيش بيني زلزله : با حضور دكتر عكاشه، دكتر فاطمي عقدا و من

امروز در راديو گفتگو به ميزباني مهندس جعفريان، سردبير برنامه پژواك شهر گفتگويي در مورد بحثهاي اخير در مورد پيش بيني زلزله بين دكتر فاطمي عقدا، دكتر عكاشه و من صورت گرفت. اين گفتگو در دو بخش ضبط شد كه بخش هاي اول
و دوم آن را از طريق سايت فورشرد مي توانيد دانلود كرده و بشنويد
.

Tuesday, June 08, 2010

هفته محيط زيست

از ديروز در ايران هفته محيط زيست آغاز شد. مساله توسعه پايدار و اهميت توجه به طبيعت و مسائل زيست محيطي در هنگام توسعه - به ويژه در جوامع در حال توسعه نظير جامعه ما - موضوع بسيار حياتي است. اين روزها افزايش غبار هوا و وجود هواي غبار آلود در بيش از ۱۸۰ روز از روزهاي سال در تهران در سال گذشته، علائم و هشدار هاي مهمي براي ماست. زندگي حداقل استاندارد در آينده براي خود ما و نسلهاي بعد از ما وابسته به برنامه ريزي و اقدامات به موقع در مورد توسعه پايدار است. تلفات ناشي از آلودگي هوا در تهران و شهر هاي بزرگ بايد با راه حل هاي علمي كنترل شده و كاهش يابد. توجه كنيم كه هواي غبار آلود علاوه بر اختلالات حمل و نقل و تردد، حيات و تنفس عادي را هم مشكل مي كند و بعضي پزشكان معتقدند كه منشا بسياري از بيماري مربوط به دستگاه تنفسي انسان هستند.

در سالهاي اخير ، خشك كردن تالابهاي اطراف ما در كشور عراق به دليل سياستهاي نظامي و تجاوز طلبانه رژيم بعث، موجب شده كه توده هاي هواي غبار آلود مدام به سوي كشور ما - به وِيژه استانهاي غربي ما - تقريبا در ماههاي مختلف سال بيايد. لازم است با همكاري هاي مختلف منطقه اي بين كشور هاي منطقه و سرمايه گذاري به جا ، معضل الودگي هوا كنترل شود.