وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Monday, September 27, 2010

زلزله با بزرگاي 5.9 امروز در نزديكي كازرون - ششمين زمينلرزه در كمتر از سه ما با بزرگاي بيش از 5 در فلات ايران


امروز در ساعت ۱۴:۵۲ يه وقت محلي زمينلرزه اي با بزرگاي ۵.۹ -با برواورد همكارانم در شبكه ملي لرزه نگاري باند پهن پژوهشگاه- در نزديكي كازرون به وقوع پيوست كه تا ساعت ۹ شب يك نفر كشته - در اثر سقوط در چاه در هنگام زلزله: گزارش ساعت ۲۱ معاون عمراني استانداري فارس به خبر شبكه ۱ تلوزيون- و چند نفر مجروح به جا گذاشته است. اين زلزله با ژرفاي كم - احتمالا حدود ۱۰ كيلومتر - دو پسلرزه ، يكي در ساعت ۱۸:۳۵ با بزرگاي ۳.۸ و ديگري با بزرگاي ۳.۱ در ساعت ۱۹:۳۱ داشته است. به دليل ژرفاي كمش خسارتها بيشتر در محدوده رومركزي متمركز بوده كه با اطلاعات تاكنون موجود در پهنه كانوني شهر يا روستايي وجود نداشته و بنابراين عمدتا به خير گذشته است. پهنه گسله كازرون احتمالا مجددا با جنبايي مجدد موجب اين زلزله شده است. مهمترين زلزله قبلي در اين منطقه، زلزله ۱۶ ادي بهشت ۷۸ - ۶ مي ۱۹۹۹- كوهمره سرخي، فامور بود كه با ۲۶ نفر كشته همراه بود.

دانشجوي دكتري من، مهندس محمد پور محمد شاهوار اولين نقشه هاي لرزش زمين توليدي خود براي ايران را براي اين زلزله بلافاصله پس از رويداد آماده كرد و حدود دو ساعت بعد از رخداد لرزه اصلي بر روي وب سايت پژوهشگاه قرار داديم. موضوع تز دكتري آقاي شاهوار نيز همين تهيه نقشه هاي لرزش زمين است كه اكنون اولين محصولات كار پژوهشي كه انجام مي دهد به اين ترتيب در معرض دسترس علاقه مندان قرار گرفته. همينجا از زحمات ايشان تشكر مي كنم و خوشحالم كه اين ايده تهيه نقشه هاي نقشه لرزش زمين بالاخره براي ايران دارد صورت تحقق به خود مي گيرد.

اين زلزله هم تلفات زيادي نداشته است. البته از ۳۰ تيرماه ۸۹ كه زلزله بستك رخ داد، و پس از زلزله ۸ مرداد ۸۹ تربت حيدريه، ۹ مرداد ۸۹ لاله زار كرمان، ۵ شهريور ۸۹ ترود، دامغان و ۱۶ شهريور ۸۹ بستك اين زلزله در كازرون - ۵ مهرماه ۸۹ - ششمين زمينلرزه با بزرگاي بيشتر از ۵ و كمتر از حد بزرگاي ۶ در كمتر از سه ماه گذشته است. از تلفات و كشته شدن همين يك نفر هم بسيار متاسفيم ولي خدا را شكر كه باز زمينلرزه مهم و قابل توجهي آمد كه تلفاتي و خسارت گسترده نداشت.

ما همچنان منتظر هستيم تا محصولات فناوري جديدي كه قرار بود به هنگام و با دقت بالاي ۹۰ درصد زلزله هاي ايران را پيش بيني كند، در معرض ديد و دسترس همگان - يا حداقل متخصصان زلزله شناسي - قرار گیرد. البته همچنان اين زلزله هاي متوسط در فلات ايران رخ مي دهند ولي هنوز خبري از آنچه كه ظاهرا قرار بود به عنوان حلال مشكل عمل كند نشده است. ما كه مي دانيم هيچگاه چنين خبري نخواهد آمد، ولي اميدوارم ديگر چنين مسائل غير واقعي و خيالي -با بيشترين ارفاق: شبه علمي- در هيچ بخش رسانه اي يا اطلاع رساني ما مطرح نشود تا اذهان مردم ما هرگز مشوش نگردد و اسباب زحمت و ناراحتي دانشگران ايراني نيز مجددا فراهم نشوذ.

Thursday, September 23, 2010

آغاز سال نو تحصیلی بر دانش جویان و دانش آموزان و معلمانشان مبارک باد

امروز اول ماه مهر، و آغاز سال نو تحصیلی 89-90 است. آغاز سال تحصیلی جدید و نو شدن موسم درس و تحصیل و علم آموزی را به تمام دانشجویان، دانش آموزان و همه معلمانشان، به ویژه همه همکاران عزیز اعضای هیئت علمی در سراسر کشور تبریک و تهنیت می گویم.

امید وارم که در این سال جدید با نگاهی جدید، امید به آینده ای روشن و برنامه ای واقع بینانه و مدرن و بازنگری و نوسازی های منطقی در محتوی و نحوه ارائه دروس، بهره گیری از شیوه های آموزشی مدرن و منطبق با آخرین روشهای فناوری آموزشی و فلسفه تعلیم و تربیت برای همه معلمان امکان پذیر باشد و همکاران عضو هیئت علمی نیز امکان چنین نوسازی هایی را در برنامه های تدریس شان بیابند و دانشجویان نیز شیوه های کهنه - درس خواندن سنتی ! - را بتوانند با دانش پژوهشی نوین و یادگیری مدرن و استفاده از منابع اصلی به جای بهره گیری از جزوه، که البته از شیوه های سنتی زحمت و همت بیشتری می طلبد ، جایگزین کنند

Wednesday, September 22, 2010

سی و یکم شهریور، سی سال پس از آغاز تجاوز نظامی رژیم بعث صدام به ایران

امروز دقیقا سی سال از آغاز تجاوز نظامی رژیم بعث صدام حسین معدوم، به میهن ما می گذرد. آغاز جنگ را من در روز سی یکم شهریور 59 با دیدن عینی حمله هواپیماهای عراقی به تهران ، و شنیدن صدای انفجار و بلند شدن دود از نواححی حومه تهران، از بالکن منزلمان - با دید به سوی جنوب تهران - به یاد می آورم. صدام حسین ، دیکتاتور دیوانه ای که مسئول کشته شدن صد ها هزار تن از جوانان و دیگر شهروندان ایرانی و عراقی در دهه 1980 میلادی بود، عاقبت به دست مخالفانش و به دلیل تغییر موضع حامیان سابقش، چهار سال پیش در کشور خود اعدام شد، و متاسفانه فرصت محاکمه مناسب و مستدل و حقوقی او بدست نیامد، گرچه که به هر حال در یک فرایند محاکمه مجبور به حضور شد و تنها به دلیل یکی، دو فقره از جنایاتش معدوم شد.

در سال آغاز جنگ پدیده جدیدی که در زندگی ما در تهران - و مردم سایر نواحی و شهر های کشور- وارد شد، این بود که بعضی شب ها -اوائل: بسیاری از شبها- با اعلام آژیر خطر به رفتن به پناهگاه فراخوانده می شدیم. جمله اعلام حمله هوایی را هم که از رادیو پخش می شد، از فرط تکرار از حفظ شده بودیم (راستی گوینده آن اعلان خطر کی بود؟)، و آن جمله ها که با لحنی هشدار گونه پخش می شد این بود:( توجه!، توجه!، علامتی که هم اکنون می شنوید، اعلام خطر یا وضعیت قرمز است، و معنی و مفهوم آن این است که حمله هوایی انجام خواهد شد، محل کار خود را ترک و به پناهگاه بروید). و بعد برق قطع می شد و یا مردم خودشان چراغ ها و روشنی ها را خاموش می کردند، و البته تا چند دقیقه اگر چراغی روشن مانده بود، صدای جوانان در تاریکی به عنوان هشدار و به صورت فریاد به گوش می رسید که : (خاموش کن!) ... و بعد صدای آژیر ویژه ای پخش می شد. و بعد از حمله -یا رفع خطر- هم آژیر وضعیت سفید بود که با این عبارت مقدماتی پخش می شد (اگر جمله به خوبی به یادم مانده باشد): (توجه ، توجه، علامتی که هم اکنون می شنوید، اعلام وضع عادی یا وضعیت سفید است، و معنی و مفهوم آن این است که حمله خاتمه یافته یا احتمال آن از بین رفته است، از پناهگاه خارج شوید) و بعد صدای آژیر ممتد و بدون زیر و بمی به معنی پایان حمله پخش می شد.

یاد همه آنها که رفتند تا ایران بماند و برای دفع شر صدام و سپاهیان و حامیانش از بذل جان دریغ نکردند، از جمله، دائی عزیزم، سردار رشید اسلام شهید رجب نصیری، تا ابد در لوح خاطرات و افتخارات ملت ایران محفوظ خواهد ماند. امیدوارم هیچگاه کشور ما درگیر هيچ جنگی نشود، و بهترین آرژو ها را براي فرزندان شهدای عزیز جنگ تحمیلی نیز دارم.

Tuesday, September 07, 2010

زمینلرزه 16شهریور 89 بستک - با بزرگای گشتاوری 5.3


بامداد امروز ۱۶-۶-۸۹ در ساعت ۶:۴۱، زمینلرزه ای با بزرگای گشتاوری ۵.۳ در نزدیکی بستک - در حوالی کانون زمینلرزه ۳۰ تیرماه ۸۹ با بزرگای ۵.۸ - رخ داد. در یک ماه و ۱۷ روز گذشته این پنجمین زمینلرزه با بزرگای بیش از ۴.۵ است که در همین منطقه بستک رخ می دهد. این منطقه در جنوب زاگرس و در حد فاصل استانهای هرمزگان و فارس واقع است و کانون زمینلرزه های ۳۰ تیر تا امروز ۱۶ شهریور در راستای روندهای ساختاری شرقی-غربی قرار داشته: منطقه ای که دیاپیر ها - گنبدهای نمکی - یکی از شاخص های ویژه زمین شناختی هستند. معمولا چنین زمینلرزه هایی بدون گسیختگی سطحی هستند - به دلیل اندازه بزرگای متوسط زمینلرزه -که ابعاد صفحه گسیختگی در حدی بزرگ نیست که تظاهر سطحی پیدا کند- و همچنین وجود دیاپیرها که به صورت واحد های زمین شناختی با ویژگیهای پلاستیک - از نظر ژئو مکانیکی - عمل کرده و مانع رسیدن گسیحتگی در گسلهای پوسته به سطح زمین می شوند. معمولا سازو کار زمینلرزه های این منطقه بیشتر فشاری با مولفه امتداد لغز است. براورد های اولیه نشان از ژرفای بین ۲۵ تا ۳۰ کیلومتری این زمینلرزه دارد، به همین دلیل این زلزله در گستره جنوب استان های هرمزگان و فارس باید در شهر ها و روستاهای زیادی احساس شده باشد.

وقوع زمینلرزه ۱۶-۶-۸۹ را به عنوان زمینلرزه ای با بزرگای متوسط، نشان از توالی رخداد زمینلرزه های فوج گونه در منطقه بستک دارد و می توان انتظار داشت که این نوع زمینلرزه ها به صوزت پسلرزه های متعدد و با بزرگای کمتر در همین منطقه ادامه یابد.

ضمنا زمینلرزه امروز بستک با بزرگای ۵.۳، پس از زمینلرزه ۳۰ تیر ۸۹ بستک با بزرگای ۵.۸، زمینلرزه ۸ مرداد ۸۹ تربت حیدریه با بزرگای ۵.۵، زمینلرزه ۹ مرداد ۸۹ با بزرگای ۵.۴ لاله زار کرمان و زمینلرزه ۵ شهریور ۸۹ ترود دامغان با بزرگای ۵.۸، پنجمین زمینلرزه مهم تابستان امسال با بزرگای بیش از ۵ در فلات ایران است و البته دومین لرزه اصلی در منطقه بستک استان هرمزگان (با بزرگای بیش از ۵).