وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Friday, April 22, 2011

داستان علمی - تخلیلی و ای میلهای سریالی شبه علمی ، به جای خبر علمی

در سالهای اخیر با رواج استفاده از ای-میل واینترنت در ایران، هر روز تعداد زیادی ای-میل دریافت می کنیم با مضمون و مضوعات جالب، شامل عکس و بعضا شبه دانسته ها و مطالبی که منبع و مرجع آنها نامشخص است ولی در میان آنها در صورت کنترل ، می توان به وجود مطالب علمی، مستند و البته همزمان شبه علمی و خیالی و ادعاهای بی اساس - به صورت مخلوط - پی برد. از سوی دیگر با گسترش اینترنت و بیشتر شدن تعداد خبرگزاری و سایتهای خبری و افزایش تعداد برنامه های علمی رادیو و تلوزیون، می توان به پخش مطالب گوناگونی از این رسانه ها برخورد که گاه به دلیل ضرورت سرعت در تهیه و اجرای برنامه و رقابت در سرعت انتشار مطلب نسبت به رسانه رقیب، پرداخت که در آنها عملا مطالبی خیالی/خرافی و شبه علمی در لا به لای مطالب علمی ، با ترجمه های ناقص، به مخاطبان ایرانی تحویل داده می شود.

ارجاع اخبار علمی به مستندات و لزوم کنترل صحت از حداقل سه منبع از اصول خبر نویسی به طور عام و البته روزنامه نگاری علمی به طور خاص است. در حدود چهار دهه پیش رواج داستان های علمی -تخلیلی موجب رشد ساخت سریالهای تلوزیونی با مضمون علمی تخلیلی - نظیر وجود یو.فو.، بشقاب پرنده، انسانهای فضایی و... - شد. بعضی معتقد بودند که این نوع داستانهای بیشتر خیالی - و کمتر علمی - می تواند موجب علاقه و کنجکاوی مخاطبان - بیشتر جوانان - به علم و فناوری و درس و تحصیل شود. گسترش و رواج این موضوعات از مسیر های دیگر - نظیر چاپ کتاب، و بعدا انتشار این نوع مطالب بر روی وب سایتها و و بلاگها نشان داد که این نوع موضوعات گذشته از جنبه سرگرمی صرف خود می تواند موجب رواج شبه علم و خرافات علمی و باور به مطالب غیر مستند و خیالی نیز بشود. با رواج این نوع مطالب، مرز علم از شبه علم شناخته نمی شود و هر گاه مطلب مستند علمی نیز عرضه شود، مخاطبان به مصداق داستان قدیمی چوپان دروغ گو، حرفهای دانشگران و متخصصان را نیز در ردیف خرافات و پرت و پلاهای خیال انگیز خواهند انگاشت! .

اکنون با گسترش دسترسی به منابع برخط - آن لاین - و دسترسی به سایت های خارجی - و لابد به مصابه اینکه هر مطلبی در یک سایت خارجی یا انگلیسی زبان با ظاهر علمی منتشر شود، لابد مهم است و مستند! - و نظیر جنس خارجی می توان آن را به مخاطبان ایرانی راحتتر فروخت! - رواج این نوع مطالب در وب سایتها، وب لاگها، و بعضا روزنامه ها و سایت خبرگزاری ها و در ای-میل های سریالی نیز گسترش یافته و موجب شده تا به سرعت در صفحه های دیگر یا وبلاگهای فارسی لینک داده شود. به نظر می رسد که دو دلیل ساده این گسترش و ترویج مطالب خیالی و علمی/تخیلی اولا ظاهر جالب آنها و در ثانی نوشته شدن آنها به زبان فارسی است. در کشور ما نیز همه مخاطبان اینترنت و روزنامه ها - و بیشتر دانشجویان و علاقه مندان احتمالی این نوع مطالب - تسلط زیادی به زبان خارجی ندارند و اساسا لزوم و حوصله ای نیز برای کنترل صحت مطالب نمی بینند! به این ترتیب با گسترش سرعت دسترسی به رسانه، موضوع خطر توسعه شبه علم و باور خرافی به مطالب علمی تخلیلی از چهار دهه پیش بسیار بیشتر شده است. -

گاهی از قول دانشمندان اروپایی - کدام دانشمند؟ از کدام کشور؟ چه سنی دارند؟ در کدام دانشگاه یا پژوهشگاه یا موسسه معتر کار میکنند؟ مشخص نیست !- گزارش می شود که منبع و منشا زلزله های بزرگ با بزرگای بیش از هفت یا هشت، انسانی است و این مساله اثبات هم شده است! -کجا و کی؟ هم خیلی مشخص نیست!- و بعدا گزارشی می آید که سایتهای کانادایی معتقدا که متوسط هوش ایرانی ها یازده برابر هوش جهانی است! هیچ وقت هم نه آدرسی از سایتهای کانادایی مذکور منتشر می شود و نه استنادات این مطالب مشخص می شود. اخیرا هم یکی از سایتها از کشف جسد بیگانه فضایی که کاربران اینترنت را شگفت زده کرده-!- خبر میدهد و مرجع را هم سایتی روسی و عکس هایی نامشخص را نیز به عنوان مستندات ادعا منتشر می کند:
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1293794
و این ادعا نیز در قالب خبر علمی منتشر می شود! ای کاش مطلب را در صفحات علمی تخیلی منتشر می کردند.
شخصا به دلیل علاقه و ارتباط تخصصی، موضوع ادعای منشا غیر طبیعی - انسانی - برای زلزله های با بزرگای بیش از هفت یا هشت را که در بعضی از سایتهای فارسی منتشر شده بود با صرف وقت دنبال کردم و در نهایت به دو وبلاگ مربوط به دو جوان مهاجر - عرب تبار، مغربی ، با سواد معمولی ، به احتمال زیاد در حد دبیرستان، که در حومه پاریس زندگی میکنند - رسیدم! البته نه عرب تبار بودن و نه مغربی بودن و نه زندگی درحومه یا نزدیکی پاریس و نه سواد در حد دبیرستان اصلا عیب نیست. ولی مسال آن است که این نوع مطالب به عنوان ادعای دانشمندان اروپایی به خورد مخاطب فارسی زبان داده می شود!

به نظرم رشد استفاده از فناوری اطلاعات اتفاق خجسته ای است ولی اگر ما ایرانیان و فارسی زبانان، به ویژه در موقعیتهایی که مسئولیت داریم و مطالبمان می تواند مورد ارجاع هم واقع شود دقت نکنیم، چه بسا شبه علم، خرافات و اطلاعات غلط را در صفحه های وب سایتهای فارسی و در ای-میلهای سریالی میان هموطنان خود، لابه لای مطالب واقعا مستند علمی، گسترش دهیم که کاری غلط است. داستانهای علمی - تخلیلی هر چه هستند، علم نیستند. حداقل آن را به عنوان خبر علمی منتشر نکنیم!

زلزله تقريبا هر سال در همين فصل بهار در ايران قابل پيش بيني مي شود



زلزله هر سال - تقريبا در همين فصل بهار! - در ايران قابل پيش بيني مي شود! احتمالا مساله به آب و هوا يا آلرژي يا چيزي در همين رديف مربوط است! متاسفانه مساله توهم، شبه علم يا هر علت ديگري كه منشا اين نوع ادعاها باشد، شبه اطلاعاتي است كه به صورت هيجاني از سوي بعضي رسانه ها به مردم داده مي شود. اين نوع اطلاع رساني هم معمولا در غالب و پوشش مظلوميت، ناديده گرفته شدن، عدم توجه به نيروهاي داخلي و توان ملي و... زير شعار هاي خوب، مقدس و ... انجام مي شود، لابد به خاطر اينكه كسي جرات نكند اين نوع اظهارات را نقد يا رد كند. اينكه مساله داد و ستد ، تجارت، بيزينس يا هر عنواني از اين دست در دنياي امروز خيلي مهم شده را تا حدي مي توانم درك كنم ولي متاسفانه بعضي متوجه نيستند كه اولا عرصه علم جايگاه اين نوع مراودات نيست و در ثاني اين شبه اطلاعات و شبه دانسته ها - در يك كلام شبه علم - مي تواند فضاي بي اعتمادي را نزد مخاطبان اين اظهارات بيشتر كند. خدا آخر و عاقبت همه ما را ختم به خير فرمايد.

Tuesday, April 19, 2011

وقوع زلزله‌ با بزرگي9در«سنداي»ژاپن دورازپيش‌بيني بود/ فاجعه ژاپن بزرگترين سانحه هسته‌يي ناشي اززلزله درتاريخ است

/درسهاي زلزله وسونامي ژاپن براي ايران/
زارع: وقوع زلزله‌ با بزرگي‌٩در«سنداي» ژاپن دورازپيش‌بيني بود فاجعه ژاپن بزرگترين سانحه هسته‌يي ناشي اززلزله درتاريخ است
سرويس: علمي - فناوري 1390/01/30 04-19-2011 16:04:40 9001-13810:

كد خبر خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران

سرويس: علمي - فناوري

معاون پژوهشي پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله با اشاره به نزديكي نيروگاه‌هاي هسته‌يي برخي كشورهاي همسايه به مرزهاي ايران بر ضرورت درس گرفتن از تجربه سونامي و بحران هسته‌يي اخير ژاپن و مطالعه جامع ايمني نيروگاه‌ها در برابر زلزله و سونامي تاكيد كرد.

به گزارش سرويس فناوري ايسنا، دكتر مهدي زارع كه در نشست تخصصي «تجربه سونامي ژاپن، آمادگي براي سونامي مكران» در محل موسسه ملي اقيانوس شناسي سخن مي گفت با اشاره به بزرگاي 9 ريشتري و عمق 25 كيلومتري زلزله مسبب سونامي اخير ژاپن گفت: اين زلزله در پهنه فرورانش و در فاصله 130 كيلومتري ساحل سنداي در شمال ژاپن رخ داده است كه امواج ناشي از سونامي با سرعتي حدود 900 كيلومتر در ساعت پس از 20 دقيقه به اولين نقطه ساحلي رسيده و در اين فاصله 20 دقيقه اي فرصت براي هشدارهاي ساحلي در اختيار ژاپني ها بوده است. وي با بيان اين كه زلزله هاي زيادي در ژاپن رخ داده است اظهار كرد: زمين شناسان و تمام كساني كه در پيش بيني زلزله فعاليت دارند احتمال رخداد زلزله تا بزرگاي 8 را در اين محدوده داده بودند اما زلزله اي با بزرگاي حدود 9 در اين منطقه از ژاپن انتظار نمي رفت.

زارع با اشاره به اين كه 172 ثانيه براي گسيختگي كامل گسل زمين لرزه‌اي در ژاپن به طول انجاميد در خصوص بررسي وضعيت زمين شناسي ژاپن گفت: ساز و كار زمين لرزه ژاپن از نوع فشاري و صفحه قائم بوده است. وي در رابطه با بحران هاي عمده ناشي از اين زلزله در ژاپن تصريح كرد: ويراني شهرهاي ساحلي و نجات قربانيان و انفجار نيروگاه هاي هسته‌يي و خطر تشععات راديو اكتيو، خرابي سدها، كمبود دسترسي به آب سالم، قطعي برق و خطوط تلفن بحران هاي اقتصادي و تاثير بر اقتصاد جهاني از بحران هاي عمده ناشي از اين سونامي در ژاپن بوده است به گونه‌اي كه تخريب نيروگاه شماره يك فوكوشيما دايچي كه در اثر عمل نكردن سيستم خنك كننده پس از برقراري حالت خاموش ايمن در هنگام زلزله رخ داد بزرگترين سانحه نيروگاه هسته‌يي در تاريخ به دليل رخداد يك زمين لرزه را رقم زد و از نظر سطح خرابي در سطح نيروگاه چرنوبيل (7 از 7) قرار داشت. معاون پژوهشي پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله در پايان با ابراز نگراني از نزديكي نيروگاه‌هاي هسته اي برخي كشورهاي همسايه به مرزهاي كشور گفت: نيروگاه هسته‌يي كراچي پاكستان (در حدود 600 كيلومتري خاك ايران) و نيروگاه هسته‌يي متسامور ارمنستان(در حدود 50 كيلومتري خاك ايران) و در نزديكي كانون زلزله اسپيتك در صورت وقوع زلزله‌هاي مهيب مي تواند خطرات و آسيب هاي جبران ناپذيري براي ايران داشته باشد و خصوصا از آنجا كه نيروگاه هسته‌يي متسامور سابقا از رده خارج و دوباره به دليل كمبود انرژي راه اندازي شده است پيشنهاد مي شود دولت با يك مطالعه جامع و تعيين ميزان خطر و با برقراري همكاري منطقه‌اي از ايمني اين نيروگاه‌ها اطمينان حاصل كند. انتهاي پيام

Wednesday, April 13, 2011

بحث لرزه خيزي تهران مهم و جدي است

ران - معاون پژوهشي پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله گفت: بحث لرزه خيزي تهران مهم و جدي است و بايد باجديت به آن پرداخته شود.

" مهدي زارع " روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: وقوع زلزله هايي در اطراف تهران ربط مستقيم به زلزله تهران ندارد اما اين به آن معنا نيست که مشکلات تهران حل و تهران امن شده است.
زلزله اي به بزرگاي 3/9دهم در مقياس ريشتر ساعت چهار و سه دقيقه بامداد امروز - دوشنبه - در عمق 15 کيلومتري منطقه کهک در جنوب قم را لرزاند.
وي اظهار داشت: مسئله لرزه خيزي تهران چيز جديدي نيست و از حدود 40 سال پيش اين مسئله در حال بررسي است و 25 سال پيش گزارش هاي مشخصي در اين خصوص تهيه شده است.
عضو هيات علمي پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله افزود: بعد از آن موسسات مرتبط از جمله موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران و پژوهشگاه زلزله شناسي کارهاي خود را آغاز کردند و در حال حاضر بيش از 10 گزارش پژوهشي در خصوص زلزله تهران در پژوهشگاه زلزله شناسي موجود است.
وي ادامه داد: همه مي دانند که گسل هاي مهمي در تهران وجود دارند اما مسئله نحوه برخورد با اين گسل ها است. اگر تهران پايتخت هم نبود اما مشکلش همچنان پا برجا بود زيرا با اين تراکم جمعيت ، ساختمان ها و موقعيت اجتماعي و اقتصادي اين کلان شهر بايد به فکر چاره اساسي براي مقابله با زلزله احتمالي در اين شهر بود .
وي افزود: اگر پايتخت از تهران خارج شود به اين معنا نيست که مشکلات تهران حل شده است زيرا مسئله تهران يک مسئله ملي براي کشور است بنابراين بايد مسايل ايمني تهران مورد توجه مسوولان قرار گيرد.
علمي **9014** 1581
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 1005390