وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Thursday, December 31, 2009

مراسم شب عاشورا در نارمك - همراه عكس

از مراسم شب عاشورا در منطقه نارمك، خيابانهاي دردشت، مهر، رضوان، مدائن، ميدان نبوت - هفت حوض - و عزاداري مردم منطقه عكسهايي گرفته ام كه در سه بخش در اين لينك هاي زير قرار دادم:

بخش اول
http://www.photoblog.com/mehdizare/2009/12/25/shab-e-ashura-88-narmak-tehran-part-1-26-12-209.html
بخش دوم
http://www.photoblog.com/mehdizare/2009/12/23/shab-e-ashura-88-narmak-tehran-part-2.html
بخش سوم
http://www.photoblog.com/mehdizare/2009/12/22/shabe-ashura-88-narmak-tehran-part-3.html

Saturday, December 26, 2009

عزاداري شب عاشورا در مسجد امام - دردشت - نارمك - به همراه فايل صوتي

امشب عزاداری شب عاشورای حسینی در مسجد امام دردشت با حضور مردم منطقه برگزار شد. مراسم مسجد امام معمولا از همه برنامه هیئات دیگر زودتر آغاز می شود و زودتر هم به پایان می رسد. به نحوی که حدود هفت بعداز ظهر شروع برنامه است و قبل از نه شب هم به پایان می رسد. جالب است که هیئات و تکایای دیگر در منطقه ما حدود ۹ شب عزاداری را آغاز و گاه تا حدود دوازده شب ادامه می دهند. ضمنا امسال برایم جالب بود که حمل علامت در جلوی دسته ها بعد از چند سال دوباره انجام می شود. به نظرم چند سالی بود که این کار با ایرادی که بعضی از بزرگان روحانی اعلام کرده بودند، انجام نمی شد.

فایل صوتی حدود ده دقیقه آخر برنامه عزاداری مسجد امام خیابان دردشت - نارمک - در تهران را برای آنها که علاقه دارند در این آدرس قرارداده ام :


https://secure.filesanywhere.com/Player/VideoViewer.aspx?&NAME=shab_e_Ashura_88_Majed_e_Emam_Dardasht_5_10_88.WAV&PATH=%5CMEHDIZARE%5C

اگر در دانلود یا گوش دادن به آن مشکلی بود لطفا به من اطلاع دهید.

به هر حال این گزارشی بود از پرشورترین برنامه مذهبی-ملی ما ایرانیان شیعه در گوشه ای از شهر تهران. این شب عاشورا را بر تمام علاقه مندان سرور آزادگان جهان، تسلیت می گویم.

عزاداري شب و روز تاسوعا در نارمك - به همراه عكس

ديشب و امروز هم مطابق هر سال عزاداري شب تاسوعا و ظهر تاسوعا در منطقه و محله ما در خيابان دردشت نارمك تهران برگزار شد. عكسهاي اين مراسم را را در فوتو بلاگ - كه امروز ياد گرفتم مي توان براي انتشار عكس از آن هم استفاده كرد!- در لينك هاي زير آورده ام.

شب تاسوعا

http://www.photoblog.com/mehdizare/2009/12/27/moharram-88-narmak-tehran-sahb-e-tasoua.html

ظهر تاسوعا
http://www.photoblog.com/mehdizare/2009/12/24/rooz-e-tasoua-moharram-88-narmak-tehran.html
از همه عزاداران سرور آزادگان جهان، حضرت ابي عبدالله التماس دعا دارم.

عكسهاي عزاداري شب هشتم محرم در نارمك

با عرض تسليت تاسوعاي حسيني
عكسهايي را كه شب هشتم محرم در منطقه خودمان - نارمك تهران - گرفته ام در اين آدرس قرار دادم . لطفا اگر اشكالي در ديدن عكسها بود و يا نظري داشتيد به من اطلاع دهيد يا اي -ميل
بزنيد

ضمنا اشکالی در این صفحه وجود داشت که به نظرم برطرف شده. اگر خواستید می توانید مجددا امتحان کنید. .
http://www.photoblog.com/mehdizare/2009/12/26/moharram-1388-tehran-narmak.html

سالروز زلزله بم

امروز ششمین سالروز زلزله پنجم دیماه هشتاد و دو بم است . فاجعه ای که با تلفات بیش از 33000 نفر یکی از تلخ ترین سوانح تاریخ معاصر ما شد. شهر بم یه صورت تقریبا کامل تخریب شد. تبعات زلزله بم همچنان و امروز هم بازماندگان این فاجعه را آزار می دهد. مردم بم هنوز از این حادثه و دنباله های آن - به دلیل نارسایی های فراوانی که دیده اند - رنج می برند. بر همه ماست که اجازه ندهیم که خاطره زلزله بم فراموش شود و در تمامی جنبه ها ارزیابی و بازنگری در چرخه مدیریت بحران اتفاق بیافتد. این زلزله سانحه ای بود که در بسیاری از نقاط کشور به دلیل وضعیت مشابه از نظر لرزه خیزی ، قابل تکرار است و به همین سبب لازم است تا سناریوی رخداد زلزله بم هم در خود شهر بم و هم در تمامی شهرهای ایران با خطر لرزه خیزی بالا و بسیار بالا هر ساله مرور شود. امروز به همین مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله است ، و البته امسال به دلیل تلاقی با تاسوعای حسینی و تعطیل عمومی، برنامه کارگاه تخصصی به همین مناسبت در پژوهشگاه در تاریخ یکشنبه 13/10/88 برگزار خواهد شد.

Tuesday, December 22, 2009

پژوهش بر روی گار زادن در دانشگاه امیرکبیر

سرویس علمی ایسنا امروز گزارشی از پژوهش دکتر پرویز پروین در دانشکده مهندسی هسته ای دانشگاه امیرکبیر در مورد تغییرات گار رادن و استفاده احتمالی آن برای پیش بینی زلزله داده بود که به نظرم جالب بود و آدرس آن را در اینجا می آورم
http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1461321

البته امشب اخبار ساعت ۲۱:۳۰ رادیو جوان برای انعکاس این پژوهش باز از عبارت عجیب و غریب {برای اولین بار در جهان}! استفاده کرد که امیدوارم سر دبیران خبر رادیو - به ویژه رادیو جوان که به چنین مواردی بیشتر توجه می کند - در نوشتن متن خیر بیشتر دقت کنند. اصل انعکاس چنین پژوهشهایی حرکت مثبتی است. ولی انتخاب چنین تیترهایی برای خبر هیچ کمکی نه برای نمایاندن اهمیت کار و زحمت کشیده شده و نه برای اول شدن ما در جهان -!- نمی کند.

Friday, December 18, 2009

دهمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهش و فناوري

دیروز بعد از ظهر در محل مصلای تهران ، دهمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهش و فناوری پایان یافت. این نمایشگاه از روز یکشنبه در این محل آغاز به کار کرد و در آن دانشگاهها و پژوهشگاههای وزارت علوم و موسسات پژوهشی وزارتخانه های مختلف و همچنین شرکت های فراهم کننده تجهیزات پژوهشی و موسسات خصوصی پژوهشی حضور داشتند. پژوهشگاه ما نیز با غرفه ای در نمایشگاه شرکت کرد که در آن علاوه بر چند مدل و فیلم و مواد آموزشی و کاتالوگهای پژوهشگاه، تابلوهایی - به صورت استند - تهیه شده بود که به معرفی پژوهشکده ها و مرکز های پژوهشگاه می پرداخت.

البته همواره مخاطب چنین نمایشگاههایی مخاطب خاص هستند ولی در جامعه ای آمار کل دانشجویان به بیش از ۳ و نیم میلیون نفر می رسد، انتظار می رود که افراد بیشتری به بازدید چنین نمایشگاههایی - به ویژه از دانشجو یان- بیایند.

از غرفه های بسیار فعال در این نمایشگاه باید به غرفه های دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام نور اشاره کنم. ضمنا ارائه نمایش ماهواره بر سفیر امید در این نمایشگاه جالب بود. حضور بعضی موسسات و مرکز های پژوهشی بخش خصوصی نیز امسال بر غنای نمایشگاه افزود. بعضی از این مراکز از بعضی موسسات پژوهشی بخش دولتی پرشور تر و قوی تر شرکت کرده بودند!

به هر حال داشتن رویدادی نظیر نمایشگاه پژوهش و فناوری در کشور ما که تعداد این رویداد ها متاسفانه زیاد نیست، به شکل گیری یک سنت علمی و عادت به اخبار علمی و پژوهشی می تواند در سطح اجتماع کمک خوبی کند.

ضمنا از زحمات همکارانم در مدیریت پژوهشی پژوهشگاه به ویژه دکتر حق شناس و آقایان مهندس قاضی نژاد و مهندس غنی زاده و همچنین مهندس اسلامی و مهندس قاسمی و سایر همکارانی که در برپایی غرفه پژوهشگاه در نمایشگاه زحمات زیادی کشیدند، بسیار سپاسگذارم.

Thursday, December 17, 2009

مصاحبه در حاشيه مراسم بيستمين سال تاسيس پژوهشگاه

چهارشنبه صبح با ايسنا در حاشيه مراسم بيستمين سال تاسيس پژوهشگاه گفتگويي داشتم كه در زير متن آن را - با كمي ويراش - مي آورم:


معاون پژوهشي پژوهشگاه زلزله‌شناسي خبر داد:
پوشش كامل لرزه‌يي فلات ايران با شبكه لرزه‌نگاري پژوهشگاه
استفاده ازاطلاعات ماهواره‌ دررصدفعاليت‌هاي لرزه‌يي ايران سرويس: علمي
1388/09/25
12-16-2009
18:53:03
8809-06440: كد خبر



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي


معاون پژوهشي پژوهشگاه بين المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله گفت: دستگاه لرزه‌نگاري در ايران ساخته شده اما استاندارد و كيفيت شبكه‌هاي لرزه‌نگاري هم از اهميت بالايي برخوردار است كه حسگر هاي دستگاههاي ساخته شده در ايران هنوز به استاندارد مطلوب در سطح بين المللي نرسيده‌اند.


به گزارش خبرنگار « پژوهشي » خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر مهدي زارع كه در حاشيه مراسم بيستمين سالگرد تاسيس پژوهشگاه با خبرنگاران سخن مي‌گفت در عين حال تصريح كرد: پژوهشگاه با بهره‌گيري از 24 ايستگاه لرزه‌نگاري كل سطح فلات ايران را به صورت online و زنده رصد مي‌كند و اين خود نيز نشان مي‌دهد كه ايران در سطح خوبي نسبت به ديگر كشورهاي منطقه قرار دارد.


وي درخصوص فن‌آوري‌هاي نوين مورد استفاده در مهندسي زلزله خاطرنشان كرد: كشور ما در وضعيت نسبتا مناسبي قرار دارد اما در استفاده از برخي فناوري هاي پيشرفته كه ايجاد كننده آنها نيستيم، با توجه به تحريم ها محدوديت داريم. البته با استفاده و رصد تمام اطلاعات و داده‌هاي ماهواره‌يي براي برنامه هاي پژوهشي كاهش ريسك هستيم.


معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله در رابطه با فعاليت‌هاي پژوهشي انجام شده در رابطه با زلزله اظهار كرد: مساله مهمي كه در توسعه شهري وجود دارد كه در حال حاضر بيشتر به افزايش خطرپذيري و ريسك در شهرها مي انجامد. در توسعه شهري عوامل مختلف اقتصادي، سياسي و اجتماعي وجود دارد كه ريسك و خطرپذيري هم يكي از اين عوامل است كه بايد در راس اين معيارها براي توسعه شهرها قرار گيرد.


وي در پايان گفت: نتايج فعاليت‌هاي پژوهشي ما در آيين‌نامه‌هايي چون آيين‌نامه 2800 ايران كه هر پنج ساله اصلاح مي‌شود به كار گرفته مي‌شود. عملياتي و اجرايي كردن چنين دستورالعملهايي در سطح ملي در دراز مدت امكان پذير است.

Wednesday, December 16, 2009

بيستمين سالروز تاسيس پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله

امروز در مراسم جالبی بیستمین سالروز تاسیس پژوهشگاه که از چند ماه قبل تصمیم گیری و برنامه ریزی شده بود در سالن همایش پژوهشگاه برگزار شد. در این برنامه که با حضور میهمانانی از خارج پژوهشگاه برگزار شد، ابتدا دکتر تسنیمی در سخنانی ضمن قدردانی از زحمات بنیانگزاران پژوهشگاه، به اهمیت توجه به برنامه های راهبردی برای آینده پژوهشگاه پرداختند. سپس روسای پژوهشکده ها از چهار پژوهشکده زلزله شناسی، ژئوتکنیک، سازه و مدیریت خطرپذیری پژوهشگاه گزارشی از فعالیتهای پژوهشکده های پژوهشگاه در طی سالهای گذشته ارائه دادند.

سپس خود من پشت تریبون رفتم و پژوهشگر نمونه سال ۸۸ و مدیر نمونه امسال را معرفی کردم - به ترتیب آقایان دکتر بهرخ حسینی هاشمی و دکتر حق شناس- که از سوی هیئت رئیسه پژوهشگاه لوح تقدیر و جایزه به ایشان اهدا شد. در نهایت از روابط عمومی پژوهشگاه، همکار ما اقای کلوایی عکسهای قدیمی ترین و جدید ترین همکاران پژوهشگاه و همچنین همکاران درگذشته : آقایان والی، هنجنی، سید صادق، خوشوقت و حسنی و مرحومه خانم خاتمی که در دهه های هفتاد و هشتاد به رحمت ایزدی پیوستند، نمایش داده شد، که یاد این همکاران مرحوم گرامی داشته شد. همچنین عکسهای مختلفی از سالهای اولیه فعالیت پژوهشگاه از اتاقهای کار مختلف وهمکاران سابق پژوهشگاه - آنها که همچنان با پژوهشگاه همکاری می کنند و آنها که اکنون در میان همکاران ما نیستند - نشان داده شد که بسیار جالب بود ، از جمله یک عکس از حدود ۱۶ سال قبل از خود من در اتاق کامپیوتر پژوهشگاه، که البته قیافه مرا در دوران جوانی نشان می داد!.

در نهایت با بریدن کیکی که به همین مناسبت تهیه شده بود، و گرفتن عکس یادگاری با حضور همه حضار مراسم به پایان رسید. مراسم بسیار جالب و به یاد ماندنی و پر شور بود که به نظرم در خاطره همکاران و دوستان پژوهشگاه خواهد ماند.

در همیجا لازم می دانم که از زحمات همکارانم در معاونت برنامه ریزی و پشتیبانی، دکتر امینی حسینی و به ویژه آقایان زنگانه و طیوری و گروهی که با ایشان کار کردند و حتی دیشب تا حدود ۱۱ شب مقدمات مراسم امروز را آماده می کردند، صمیمانه قدردانی کنم.

سخنرانی های هفته پژوهش در پژوهشگاه

روز دوشنبه ۲۳-۹-۸۸ دو سخنراني در پژوهشگاه به مناسبت هفته پزوهش برگزار شد. اولين سخنراني توسط آقاي دكتر شاهين روحاني استاد فيزيك دانشگاه صنعتي شريف و پژوهشگر ارشد پژوهشگاه دانشهاي بنيادي تحت عنوان معرفي گريد و اي-ساينس به معرفي اين فناوري جديد اختصاص داشت. در اين سخنراني بعضي كاربرد هاي اين فناوري جديد - از جمله در زلزله شناسي و به ويژه در پيش بيني زلزله - مورد بحث واقع شد. اين موضوع تخصصي از راههاي توسعه دانش حل مشكلات مختلف بشر در آينده است و به باور من از فناوري هاي مفيدي است كه در زمينه پيش بيني زلزله مي تواند در دهه هاي بعدي مورد استفاده بشر واقع شود.

در سخنراني دوم آقاي دكتر شاپور اعتماد به علم سنجي در ايران و نگاي به دستاوردهاي توليد علم در پژوهشگاه پرداخت. ايشان به نقد سياست علم و سياست فناوري پرداختند و تاريخچه اي از مشكلات توسعه علم در دنياي جديد ارائه دادند. در اين مورد به تاريخچه علم سنجي در ايران و اهميت فناوري و مشكلات توجه صرف به فناوري براي توسعه علمي كشور - بدون توجه همه جانبه به علم - اشاره كردند.

Thursday, December 10, 2009

پرسپولیس در این روزها

این روزها پرسپولیس در لیگ برتر ایران اوضاع خیلی ثابتی ندارد. پنج شنبه بعد از ظهر در اهواز و در مقابل استقلال اهواز در حالی که در نیمه اول برتری نسبی داشت - نیمه ای که من آن را از تلوزیون تماشا کردم - ولی در نهایت، در دقیقه 92، با گلی که از ضربه کاشته و فاصله زیاد و جاگیری نامناسب حقیقی دروازبان پرسپولیس به دست آمد، بازی را 1-0 به میزبان واگذار کرد. البته این طور گل خوردن نشان از بدشانسی زیاد دارد ولی به هر حال می توان آن را به عدم ثبات پرسپولیس و حفظ نکردن روندی مثبت در نتیجه گیری در این هفته های لیگ برتر هم ربط داد. امیدوارم کادر فنی پرسپولیس موضوع را به صورت جدی بررسی کند تا وضع تغییرکند.

Sunday, December 06, 2009

عيد سعيد غدير مبارك باد

امروز عيد سعيد غدير است. اين عيد مبارك را بر تمام شيعيان و پيروان امام علي -ع- و موحدان و پيروان حق و حقيقت، به ويژه خوانندگان سايت خودم، تبريك و تهنيت مي گويم.

Friday, December 04, 2009

پيش بيني زلزله : لزوم همگرايي و عزم جدي

در بررسي هاي پيش بيني زلزله نكته حساس آن است كه چگونه براي مساله اي كاملا پيچيده، كه همانا براورد احتمالي رخداد يك زلزله در آينده اي حتي الامكان نزديك از نظر زماني است، راه حلي پيدا كنيم بر اساس رخداد زلزله هاي گذشته و رصد ساير شواهد زميني كه ممكن است پيش از زلزله از خود شواهدي قابل دنبال كردن و تغييراتي معني دار نشان دهند. البته چنين روالي از زلزله هاي گذشته كه الزاما رابطه معني دار براي رخداد زلزله بعدي نشان بدهند تا كنون و بر اساس قانونمندي هاي ياقته شده در زمين حتي براي همه زلزله ها شديد نيز قابل دنبال كردن نبوده است. در عين حال در بعضي زلزله ها امكان مشاهده تغييراتي معني دار قبل از وقوع يك زلزله موجود بوده و بنابراين خوشبيني براي پيش بيني زلزله هاي بعدي وجود دارد.


از سوي ديگر تمامي گروههاي كه كار پژوهشي جدي در زمينه پيش بيني زلزله مي كنند، متوجه شده اند كه بدون همكاري گروههاي مختلف و تلفيق و تركيب داده هاي گوناگون ، امكان پيش بيني زلزله عملا بسيار كم، و در واقع غير ممكن، است، بنابراين هيچ گروه منفردي بر اساس يك نوع داده خاص نخواهد توانست به راه حل نهايي براي پيش بيني زلزله برسد.



به همين دليل است كه در مركز ملي پيش بيني زلزله تلاش كرده ايم تا هم در داخل مركز و هم در تعامل با گروههاي پژوهشي در بيرون پژوهشگاه، روشي تعاملي و شبكه اي براي هماهنگ كردن و مرتبط كردن داده ها و مطالعات گوناگون با هم برگزينيم. به همين دليل در 5 كارگاه تخصصي و يك همايش عمومي در 13 ماه گذشته به بررسي و تبادل نظر در مورد آخرين برنامه هاي پيش بيني زلزله پرداخته ايم.

از سوي ديگر براي آنكه نقشه راه براي ادامه فعاليت فراهم شود، يك برنامه راهبردي با همكاري مشاوران مركز ملي پيش بيني زلزله پژوهشگاه كه همگي از استادان صاحب نام پژوهشگاهها و دانشگاههاي كشور هستند تهيه كنيم. اين برنامه راهبردي به صورت شفاف بر هدف اين مركز مبني بر تمركز بر پيش بيني كوتاه مدت و تلاش براي پيش بيني زلزله هاي شديد – با بزرگاي 6 يا بيشتر- تاكيد دارد.


ادامه برنامه هاي مركز ملي پيش بيني زلزله بر اساس همين برنامه راهبردي و بر مبناي تعريف پروژه هاي پژوهشي دنبال مي شود. در اين ميان اهميت زيادي براي همكاري هاي بين المللي قائل هستيم و تلاش مي كنيم تا با گروههاي تخصصي كه در اين زمينه صاحب نظر و سابقه مثبت علمي هستند كارهاي مشترك تعريف كنيم.

پيش بيني زلزله در ايران : چالش هاي يك شاخه علمي

در ايران همواره در نياز به آگاهي و پيش آگاهي از رخداد زمينلرزه – در صورت امكان – از آرزو هاي مهم است. البته در بسياري از زلزله ها كه در تاريخ رخ داده اند چنين اتفاقي به ندرت رخ داده كه انسانها پيشاپيش در يك منطقه شهري يا روستايي به وسيله اي از رخداد زلزله خبر شوند. در زلزله 1875 ميلادي كوهبنان، زرند كرمان پيش از زلزله جانواران شكاري از كوههاي اطراف كوهبنان به داخل شهر آمدند و مردم كه براي بيرون كردن حيوانان از روستا بيرون رفتند، از ويراني هاي در اثر زلزله 1875 به ويژه در روستاي جور در امان ماندند! هميشه چنين نيست كه حيوانات مردم را زودتر خبر كنند ولي در زلزله 1875 چنين اتفاق خوبي رخ داده است.