وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Thursday, February 26, 2009

براي توسعه علمي-2

براي توسعه علمي نيز به دانشگراني داريم كه انگيزه كار پژوهشي داشته باشند. اگر به كار پژوهشي به عنوان يك وظيفه و كار اجباري و يا كار حداقلي، يا براي امرار معاش و يا ... نگاه شود، عملا نمي توان بهروري خاصي از اين پژوهش انتظار داشت.
در حالت ايده آل پژوهشگراني مدنظرند كه با شناخت شرايط و با به كارگيري بهترين امكانات براي خود شانس و موقعيت كار فراهم مي كنند. اين پژوهشگران بايد با يك ذهن توسعه گرا نسبت به بهتر شدن شاخصها حساس باشند. شاخصها تعريف شده اند و نمي توان به تعريفي من درآوردي از شاخصهاي توسعه بسنده كرد.

Monday, February 23, 2009

دفاع دكتري دكتر هادي قاسمي سومين دانشجوي دكتري من

امروز آقای هادی قاسمی سومین دانشجوی دکتری که با من به عنوان استاد راهنما رساله دکتری خود را انجام داده، به مرحله دفاع رسید- به ترتیب پس از آقایان دکتر فریدون سینائیان در سال ۱۳۸۵ و دکتر محمد آریامنش در سال ۱۳۸۶- امروز بعد از ظهر در سالن همایش پژوهشگاه با موفقیت از رساله خود در حضور اعضای هیئت ژوری دفاع کرد، و موفق به دریافت درجه دکتری در زلزله شناسی از پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله شد. اعضای هیئت ژوری آقایان دکتر نورزاد از دانشکده فنی دانشگاه تهران و دکتر بخشی از دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف و دکتر حق شناس و دکتر حمزلو هکازران محترم من در پژوهشگاه و خودم به عنوان استاد راهنما و آقای دکتر سینائیان به عنوان استاد مشاور، و آقای دکتر عباسی به عنوان نماینده تحصیلات تکمیلی بود. جمعبندی هیئت داوران بر موفقیت آقای قاسمی در انجام رساله دکتری صحه گذاشت. رساله دکتری دکتر هادی قاسمی در مورد مطالعه کاهندگی طیفی جنبش شدید زمین در ایران بود.
همانطور که در انتهای جلسه امروز و در جمع حاضر گفتم ، دکتر هادی قاسمی از بهترین دانشجویان پژوهشگاه بین المللی زلزله و یکی از بهترین و با کیفیت ترین دانشجویان من تا کنون بوده است. او بیشترین وقت خود را به طور متمرکز در انجام تحقیق صرف می نمود و کمترین اتلاف وقت را داشت. چهار مقاله در ژورنالهای زلزله شناسی و مهندسی زلزله نمایه شده بین المللی نیز حاصل زحمت او در زمان تهیه رساله دکتری است، که همزمان با نگارش رساله دکتری به انتشار رساند. زمانبندی کار را به طور منطقی رعایت نمود به نحوی که در مدت سه و نیم سال پس از آغاز دکتری، به مرحله دفاع رسید. برای دکتر هادی قاسمی عزیز آرزوی طول عمر، سلامت و موفقیت در پشت سر گذاشتن مراحل پیشرفت علمی در پسا دکتری و عضویت در هیئت علمی و تیم های پژوهشی و ... دارم . امروز توصیه کردم که هادی کار خود را بر روی دادها جنبش شدید زمین در ایران ادامه دهد و تلاش خود را در راه خدمت علمی به میهن خود بیشتر کند.
امیدوارم دانشجویان دیگرم نیز مثل دکتر قاسمی فعال و کوشا و متمرکز باشند.

هفتصدو پنجاهمين سال تولد خواجه نصير الدين طوسي گرامي باد

امروز هفتصد و پنجاهمين سالروز تولد حضرت خواجه نصيرالدين طوسي دانشمند ، فيلسوف، منجم، رياضي دان و سياست شناس بزرگ ايران - در دوران حساس استيلاي مغول -است. به اين مناسبت سال جهاني نجوم در سال 2009 اعلام شده و امروز نيز در تقويم ايران به عنوان روز مهندس ناميده مي شود. اين روز مناسبتي خجسته براي همه علاقه مندان و عاشقان علم و توسعه ايران است.

Sunday, February 22, 2009

برای توسعه علمی-1

براي توسعه علمي كشور كه زير بناي مناسبي براي توسعه پايدار است، چه كرده ايم؟ كارهاي خوبي نظير همگاني كردن آموزش عالي كشور انجام شده است. اين همگاني كردن موجب گسترش علم در كشور شده است. اين همگاني كردن چقدر به توسعه علمي كمك مي كند. اين موضوعي است كه در يادداشتهاي بعدي به آن خواهم پرداخت.

Saturday, February 21, 2009

بازگشت از زاهدان

ديروز از زاهدان به تهران بازگشتيم. فضاي زاهدان ، به ويژه كاركنان مهربان و خوش برخورد دانشگاه سيتان و بلوچستان چنان بود كه هنوز برنگشته دلمان براي اين شهر و دانشگاه تنگ شده است. از تمام كساني كه در برگزاري همايش معاونين پژوهشي و فناوري دانشگاهها ، پژوهشگاهها و پاركهاي علم و فناوري سراسر كشور زحمات زيادي كشيدند، به ويژه كاركنان و معاونت پژوهشي و فناوري دانشگاه سيستان و بلوچستان صميمانه سپاسگزارم. اميدوارم بحث هاي مطرح شده در اين همايش براي كشور منشا خير براي توسعه علم و فناوري در كشور باشد.

Wednesday, February 18, 2009

سی و هفتمین گردهمایی معاونین پژوهشی و فناوری دانشگاهها و پژوهشگاهها- زاهدان

امروز گردهمایی سی و هفتم معاونین پژوهشی و فناوری دانشگاهها و پژوهشگاههای سراسر کشور در دانشگاه سیستان و بلوچستان شروع شد. گزارش های مفصلی از پژوهش و توسعه فناوری در ایران در حال طرح است که به تدریج مباحث مربوط به آنها را در این صفحه در آینده خواهم آورد ولی دو نکته جالب در مورد دانشگاه سیستان و بلوچستان امروز متوجه شدم: یکی اینکه این دانشگاه بیست و یک هزار دانشجو در حال حاضر دارد و بدین ترتیب دومین جمعیت دانشجویی کشور بعد از دانشگاه تهران را در خود جا داده است، دوم آنکه سایت جدید دانشگاه وسعتی 800 هکتاری دارد! سایت قبلی هم 500 هکتار. خلاصه هرچه در تهران زمین کم داریم در زاهدان وسعت زیادی به دانشگاه اختصاص یافته که جای خوشبختی است. این موضوع می تواند نمایانگر توجه به زیر ساخت های یک جامعه شهری و آینده نگری صحیح باشد. یک نکته جالب هم اضافه کنم: دانشگاه سیستان و بلوچستان از معدود دانشگاههای کشور است که مجله ای علمی منتشر میکند که در ردیف نمایه سازی های بین المللی ISI درآمده است: از معدود مجلات پژوهشی ایران که جزو ISI است، مجله سیستم های فازی Fuzzy این دانشگاه است. البته از قبل می دانستم که مجله علوم پزشکی که دانشگاه علوم پزشکی زاهدان منتشر می کند نیز عضو نمابه بین المللی ISI است. بنابراین در این شهر شرقی ایران در حال حاضر دو مجله با نمایه سازی بین المللی ISI منتشر می شود. جالب نیست؟

Tuesday, February 17, 2009

سلام از زاهدان

امروز بعد از ظهر براي شركت در گردهمايي معاونين پژوهشي و فناوري دانشگاهها و پژوهشگاههاي سراسر كشور كه ازفردا در دانشگاه سيستان و بلوچستان در زاهدان برگزار مي شود، به زاهدان آمده ام. شهر زاهدان را بعد از زلزله اسفند 1372 سفيدابه نديده بودم. امروز دوباره ديدار تازه شد. شهر بزرگتر و به نسبت مدرن تر شده است كه البته با ايدال يك شهر ايراني در اين منطقه از كشور فاصله زيادي دارد و بايد خيلي بهتر از اينها بشود. برايم وجود دانشگاه بزرگ سيستان و بلوچستان است و گزارشهايي كه همين امروز بعد از ظهر در مورد رشد وتوسعه آن مي خواندم. معمولا براي ما كه تهران نشين هستيم باور اين همه فعاليت در اين قسمت از كشور راحت نيست ولي خوب مي بينيم كه واقعي است. تا جمعه اينجا خواهم بود. اگر فرصت شد باز هم يادداشت از زاهدان خواهم نوشت.

Monday, February 16, 2009

اربعين حسيني و ده ميليون زائر در كربلا


امروز اربعين حضرت ابي عبدالله -ع- بود. ضمن عرض تسليت به اين مناسبت به همه خوانندگان و مراجعه كننده گان به اين وب سايت، ياد آور مي شوم كه همان مساله كه در ديروز در سايتم در مورد حملات تروريستي به زائران اربعين امام حسين -ع- موجب ناراحتي و دغدغه بود، امروز نيز طي خبري از راديو گفتگو شنيدم كه باز در بازگشت از كربلا - كه ميزبان حدود ۱۰ ميليون زائر در طي هفته منتهي به اربعين بوده است - باز موجب مرگ ۱۷ نفر در حمله تروريستي انتحاري شده است.

Sunday, February 15, 2009

اصغر فرهادي برنده خرس نقره اي جشواره سينمايي برلين و سيمرغ جشنواره فجر

دیشب اضغر فرهادی در جشنواره فیلم برلین -برلیناله ۲۰۰۹- برنده خرس نقره ای برای بهترین کارگردانی شد برای فیلم درباره الی. این کارگردان برای این فیلم جمعه گذشته برنده همین جایزه از جشنواره فجر شده بود. گزارش خبرگزاری مهر در این مورد را در اینجا می توانید بخوانید. به این کارگردان ایرانی باید دست مریزاد گفت.

Saturday, February 14, 2009

حملات انتحاري به زائران كربلا كي به پايان مي رسد؟


خبر مي رسد كه در سه روز گذشته حدود پنجاه نفر در حملات انتحاري به مردم شيعه كه در جال راهپيمايي به سوي كربلا بوده اند - يك رسم قديمي مردم شيعه عراق به مناسبت فرارسيدن اربعين حضرت ابي عبدالله-ع- كشته شده اند. سوال اين است: اين حركات تروريستي و غير انساني چه زماني در عراق به پايان خواد رسيد؟ محكوم كردن اين رفتار غير انساني ظاهرا بي تاثير شده ولي واقعا به قدري تكرار شده كه اين كار به موضوعي عادي تبديل شده است. واقعا به اين فاجعه بايد توجهي جهاني و منطقه اي معطوف شود.

Friday, February 13, 2009

پرسپوليس با وينگادا خوب شروع كرد- استقلال دوباره با دفاع چند لايه موفق به مساوي شد

این بازی امروز استقلال و پرسپولیس را باید شروع خوب پرسپولیس با وینگادا نامید. گرچه نیمه اول بازی خیلی جالب نبود و به قول آقای فردوسی پور کسانی که آن را ندیدند خیلی چیزی از دست ندادند! ولی در نیمه دوم بازی بهتر شد و درست روی فشار پرسپولیس، در یک ضد حمله، هافبک استقلال مجتبی جباری پشت هجده قدم پرسپولیس صاحب توپ شد و با یک ضربه که چندان خطرناک نمی نمود پرسپولیس را غافلگیر کرد و بازی برخلاف روند حمله های پرسپولیس ۱-۰ به نفع استقلال شد. حملات پی در پی پرسپولیس با دفاع چند لایه استقلال مواجه می شد. طوری که در پایان بازی آمار کرنر ها ۹-۱ به نفع پرسپولیس بود. بالاخره در یکی از کرنر ها علیزاده توپ را بادست از جلوی علی کریمی دفع کرد که جریمه اش پنالتی بود. این پنالتی در دقیقه ۹۳ توسط مازیار زارع - که هم نام فامیل با ماست ولی نسبتی با هم نداریم!- تبدیل به گل مسلاوی شد. بازی با همین نتیجه پایان یافت تا دفاع استقلال آزمون خوبی بدهد ومشخص شود که فشارهمه جانبه پرسپولیس زلزله را توانسته تحمل کند و البته اگر توان کم آمد با دست توپ را خواهند زد -!- که کوشبختانه این بار داور دید!. امبیدوارم روند رو به رشد پرسپولیس زلزله - که محبوب هرچی دله!- به همین ترتیب ادامه یابد. به نظرم در بازیم امروزی علی کریمی، نیکبخت و مازیاز زارع از بقیه بهتر بودند.

Thursday, February 12, 2009

دو ماهواره روس و آمریکایی به هم برخورد کردند

ظاهرا مساله ترافیک در خیابانها در حال سرایت به فضا است! چرا که امروز خبرگزاری ها خبر دادند که دو ماهواره روس و آمریکایی در مداری فاصله دویست کیلومتری از زمین به هم برخورد کرده و منهدم شده اند. در گزارشی در روزنامه واشنگتن پست دیدم که ماهواره آمریکایی، مخابراتی به نام ایریدیوم در سال ۱۹۹۷ به آسمان پرتاب شده و دیگری ماهواره روس به نام کاسموس بوده و در سال ۱۹۹۳ به آسمان پرداب شده بود و از حدود ده سال قبل بالااستفاده بوده است. خداوند ماهواره امید ما را حفظ کند که در این ترافیک فضایی بتواند به سلامت به راهش ادامه دهد. ضمنا سایت اختصاصی ماهواره امید را در این لینک و ردگیری مستقیم و برخط مسیر عبور این ماهواره را در این لینک می تواند ببیند.

سالروز شهادت دائی عزیزم

امروز بیست و چهار بهمن، بیست و سومین سالروز شهادت دائی عزیزم شهید رجب نصیری است. او در عملیات والفجر هشت پس از حدود سه سال حضور متناوب در جبهه های نبرد، در چندین عملیات از جمله رمضان، بدر ، خیبر و والفجر مقدماتی، در عملیات والفجر هشت به عنوان عضو بسیج حاضر شد. او در گردان شهادت حاضر بود - گردانی که به همین نام نامیده شده بود و در چندین عملیات در جبهه های نبرد دفاع مقدس هشت ساله چندین بار تقریبا اکثر اعضایش به شهادت رسیدند و سپس بازسازی شد - و در روز سوم عملیات فتح فاو در منطقه کارخانه نمک در نزدیکی شهر فاو پس از تلاش چندین باره برای آوردن آب برای دوستانش دراثر اصابت ترکش گلوله توپی که در نزدیکی او سقوط نمود به شهادت رسید. زمان شهادتش در حدود پنج و بیست دقیقه بعد از ظهر بیست و چهارم بهمن ۶۴ بود. نکته جالب آن بود که این شهید عزیز در ماههای قبل از عملیات به سپاه پاسداران پیوسته بود و در جبهه دیگری به عنوان مسئول پرسنلی تیپ کوثر مشغول خدمت بود، ولی ظاهرا به دلیل آنکه از انجام عملیات بعدی مطلع می شود، با اخذ مرخصی از تیپ محل خدمت به گردان شهادت در جبهه ای پیوست که برای عملیات آماده می شد.
سالها قبل - فکر کنم سال ۱۳۷۲- در ستون ؛دو رکعت عشق؛ در روزنامه اطلاعات یادداشتی نوشتم و آنجا به یاد دائیم آوردم : به یاد شهیدی که برای شرکت در جبهه های نبرد حتی از سپاه هم مرخضی می گرفت!؛. در هنگام شهادت بیست ساله بود و نظیر تمام جوانانی که نسل مدافعان و جانبازان انقلاب اسلامی و میهن را تشکیل دادند، داوطلبانه به این کار پرداخت. واقعیت آن است که هنگامی که در پشت جبهه بود آرام و قرار نداشت و سختی های حضور در جبهه را به حضور در زندگی آرام در پشت جبهه ترجیح می داد. آنها نسلی طلایی از جوانان و فرزندان انقلاب اسلامی بودند که هرچه انجام دادند از روی ایمان و برای دفاع ار عقیده، آرمان و میهنشان بود. استقامت، پایداری و نترسیدن از مشکلات را باید از آن نسل طلایی آموخت.
پس از شهادتش، خیابانی در روبروی مسجد جامع فاطمیه در منطقه تسلیحات - نظام آباد - تهران، که محل حضور و اعزام های مکررش به جبهه بود به نامش نامیده شده است.
یادش بخیر که نام و یاد و خاطره اش همواره با ماست.

Tuesday, February 10, 2009

سالروز پيروزي انقلاب اسلامي


امروز دقيقا سي سال از فروپاشي نظام شاهنشاهي در ايران مي گذرد. ياد فداكاري هاي ملت ايران در راه پيروزي انقلاب اسلامي خجسته باد و به روان تمام شهداي انقلاب و جنگ تحميلي نيز درود باد. انشاالله دهه چهارم پس از انقلاب دهه حركت با عزمي جزمتر براي دستيابي به جايگاه شايسته كشور ما در صحنه امروز جهان - در گام نخست هدفهاي برنامه پنج ساله توسعه و در گامهاي بعد تلاش براي دستيابي به هدفهاي سند چشم انداز توسعه ايران- باشد.

Monday, February 09, 2009

مساله انرژي

مساله انرژي در ايران امروز اهميت خاص و فوق العاده دارد. اين موضوع موجب شده كه در سرمايه گذاري هاي سالانه بر روي مساله تامين انرژي به نكته اي مهم نزد اقتصاددانان تبديل شود. ديروز بعد از ظهر بحثي را در برنامه مساله روز راديو گفتگو شنيدم كه در آن اقتصاددانان در مورد مساله انرژي و سرمايه گذاري - يا درامد زائي- حامل هاي انرژي در ايران و نحوه برخورد لايحه بودجه سالانه با آن صحبت هاي جالبي مي كردند. اين موضوع نشان مي دهد كه مساله انرژي در آينده اقتصاد و به طور كلي زندگي روزمره در ايران بسيار مهم خواهد بود. براي ما كه در توليد دانش در علوم زمين تلاش مي كنيم توجه خاص به اين مساله لازم است.

Friday, February 06, 2009

توسعه و پیشرفت علمی و اثر در زندگی مردم

پس از هر اعلان خبر پیشرفت علمی و فنی این سوال ها به صورت تقریبا کلیشه ای مطرح می شود که :

۱-
پرتاب ماهواره و تلاش برای توسعه فناوری نانو در کشور و مثلا کوشش در راه توسعه علم نجوم چه تاثیری در
زندگی روزمره - به زبان ساده نان و آب روزمره - دارد؟

۲-
نمی توان در این راهها تلاش نکرد و تلاش را در جهتهایی سوق داد که مستقیما به کاربرد در زندگی مردم کمک کند؟

۳-
اگر تعداد انتشارات و اعتبار علمی کشور بیشتر شود آیا امکان بهره مند شدن مردم هم از این نوع پیشرفتها هست و یا فقط این افتخارات به درد معروفیت دانشمندان و کسب تشخص علمی توسط گروهی خاص می خورد؟
و ...

به هر حال از این سوالات کم نیستند. ولی در چنین مواقعی جوابهایی که من می دهم از این دست هستند:

الف: توسعه علم و دستیابی به مرزهای دانش - حتی اگر به طور همه جانبه و در همه شاخه های علوم صورت نگیرد ویا امکان پذیر نباشد - برای کسب اعتماد به نفس در سطح ملی بسیار مهم است. خود باوری ملی اصل مهمی است .

ب: دستیبابی به پیشرفتها و پیروزی های علمی اگرچه نقشی به صورت مستقیم در زندگی روزمره مردم نداشته باشند ولی محیط جامعه را در دراز مدت تحت تاثیر قرار میدهند. همین موجب می شود که علم باوری در جامعه گسترش یابد و جامعه و مسولان آن بیاموزند و امیدوار باشند که برای هر مساله و مشکل خود بلافاصله به سوی راه حل های آماده و فرهم شده از سوی دیگران نروند و تلاش کنند تا با حمایت از دانشمندان سوالات جامعه به صورت مساله تعریف شود. این مسایل را به دست دانشمندان مربوطه باید بسپارند و از آن ها توقع حل مسایل را داشته باشند.

ج: بسیاری از مسایل جامعه اگر چه نقش و ظهور عینی در مساپل روزمره ندارند ولی تلاش در راه حل آنها تلاشی راهبردی است که در کلان به نفع ملت و کشور است. اگر در این راهها تلاش نشود همواره باید در پیمودن راه به سوی آینده دچار تردید های جدی باشیم .

د: ملتها و کشور ها در دنیا به صورت اعلام شده و اعلام نشده - چه ما دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم - به صورت متن و حاشیه تعریف شده اند. ورود به بعضی از عرصه ها برای کشورهای در متن مباح و مجاز است ولی کشور های حاشیه حتی در این زمینه ها فکر هم اگر بکنند به انحای مختلف مورد تردید و سوال و گاه تهدید قرار می گیرند. چنان فضایی می سازند که کشورهایی که در حاشیه هستند حتی فکر و خیال ایده های مهم به ذهنشان نیاید. حال که چنین است خودمان هم باید به حاشیه نشینی دل خوش کنیم؟ و آن را بپذیریم و تسلیم باشیم؟ یا می توانیم به دیدی واقع بینانه به آینده چشم بدوزیم و سرنوشت خود را با به درآمدن از حاشیه خود رقم زنیم؟

ه: هر گاه اراده توسعه همه جانبه و علمی فراهم شد و جرات لازم نیز وجود داشت لازم است تا مجریان و مدیران هم به تدریج به پرداختن به این نوع مسایل - علاوه بر مسایل روزمره - عادت کنند. بالاخره ۱۰۰ سال دیگر هم نسلهای بعدی می خواهند در این کشور زندگی کنند یا نه؟ اگر آری پس راهش زمینه چینی - هر چند سخت و صعب- برای چنین آینده ای است.

و: در این مسیر البته اگر در هر بخشی حول و عجله بی مورد در اعلان های عجیب و غریب -و توخالی! -صورت گیرد که به سرعت قابل تشخیص از کارهای بنیادی و اصیل است صدمه بزرگی به کارهای اصیل خواهد خورد.

ز: با زمینه چینی درست و همه جانبه می توان سعادت و توسعه کشور را به نحوی در درازمدت تامین نمود که واقع بینانه امکان رفاه بیشتر برای مردم نیز به تدریج فراهم شود.

Thursday, February 05, 2009

پدر باستان شناسي ايران دكتر عزت الله نگهبان درگذشت

در روزنامه های امروز صبح دیدم که پدر باستان شناسی ایران پروفسور عزت الله نگهبان دیروز ۱۶ بهمن ماه در آمریکا درگذشت. پروفسور نگهبان دانش باستان شناسی را به شکل امروزینش در ایران بنیان گذاشت. او که خود فارغ التحصیل رشته باشتان شناسی در سال ۱۳۲۸ دانشگاه تهران بود، در سال ۱۳۲۹ به آمریکا رفت و در موسسه باستانشناسی معروف دانشگاه شیکاگو به ادامه تحصیل تا مقطع دکتری پرداخت. پس از بازگشت به ایران در اواخر دهه سی، باستان شناسی را در دانشگاه تهران از یک رشته ایستا و حفظی، به موضوعی دینامیک ، کاربردی و امروزی تبدیل کرد. او کسی بود که کلاس باستان شناسی را به صحرا برد و دروس عملی و دوره های کار روی زمین متعدد را در برنامه آموزشی باستانشناسی گنجاند. ضمنا بسیاری از کاوشهای باستانشناسی مهمی که در دهه های چهل و پنجاه در ایران انجام شده - از کاوشهای مارلیک گرفته تا کاوشهای قیطریه و... - همه به هدایت و حضور جدی دکتر نگهبان صورت گرفت. روحش شاد که در تولید دانش برای سرزمین کهن و باستانی ما بسیار کوشید. شخصا البته از نسلی نیستم که ایشان را دیده باشم، ولی هم به دلیل علاقه شخصی به موضوعات باستان شناسی و میراث فرهنگی و هم به دلیل ارتباط تخصصی اطلاعات باستانشناسی به موضوع تخصصی و حرفه ای من، به ویژه در مورد تمدن های کهن و کاوش در محدوده های لرزه خیز و پهنه های زمینلرزه های بزرگ ایران و اهمیت شناخت تاریخچه گذشته این نواحی و دلیل تخریب شهرهای باستانی - اینکه احتمالا به دلیل زمینلرزه ای تاریخی ویران شده اند یا خیر - انس زیادی با کتابها و مقالات دکترنگهبان و دانشجویانشان - که امروزه از استادان رشته خود در ایران هستند - داشته ام. امیدوارم توسعه علم باستان شناسی در ایران که کلید بسیاری از سوالات در مورد فلات ایران است سرعت مناسب خود را پیدا کند.

Wednesday, February 04, 2009

كشورهايي كه ماهواره ملي دارند

در سايت فضا گزارشي ديدم كه به تحليل پرتاب ماهواره اميد از سوي ايران پرداخته است. بر اساس اطلاعاتي كه در اين سايت آمده است، اولين پرتاب ماهواره به فضا با پرتاب ماهواره اسپوتنيك به فضا توسط اتحاد شوروي سابق در اول اكتبر ۱۹۵۷ - ۱۳۳۶- و دومين آن با پرتاب ماهواره كاوشگر ۱ - اكسپلورر ۱- در ژانويه ۱۹۵۸ از سوي ايالات متحده رخ داده است.
فرانسه، ژاپن، چين، انگليس ، هندوستان ورژیم اسرائيل در مرتبه هاي بعدي به پرتاب ماهواره خود پرداخته اند. آخرين كشور در اين جمع رژيم اسرائيل بوده كه در ۱۹۸۸ به پرتاب ماهواره خود پرداخته است.
اكنون ايران با پرتاب ماهواره خود به جمع كشورهاي فوق پيوسته است.

پرتاب ماهواره اميد با ماهواره بر سفير -2: فيلم و عكس


تقريباتمام سايت هاي بين المللي تصويري از پرتاب ماهواره اميد با ماهواره بر سفير -۲ به همراه خبر دارند. اعلام تاييد پرتاب و قرار گيري ماهواره اميد در مدار زمين و اعلان نگراني دولت امريكا نشان از موفقيت كامل اين برنامه دارد. ماهواره اميد از نوع ماهواره هاي سبك- با وزن بيست و پنج كيلوگرم- است و هدف اصلي از پرتاب آن اهداف مخابراتي است. ارسال پيام هاي ضبط شده براي ايستگاههاي زميني توسط اين ماهواره انجام خواهد شد. انشالله با توسعه فناوري هدف سنجش از دور و پيش بيني بلاياي طبيعي - زلزله - نيز امكان پذير شود. اين نوع ماهواره ها از نوع با عمر نسبتا كوتاه - حدود يك ماه - است كه دليل اين عمر كوتاه نيز به منبع تغذيه آن دارد. فيلمي در حدود چهار دقيقه از پرتاب اين ماهواره در اين لينك قرار داده ام كه مربوط به شبكه پرس تي وي- در سايت روزنامه ليبراسيون- است ( قابل دانلود هم هست). ضمنا گزارش روزنامه ليبراسيون فرانسه از همان لينك فوق قابل مشاهده است. اين موفقيت بر تمام ملت ايران مبارك باد.

Tuesday, February 03, 2009

يادي از مرحوم حاج حسن هنجني

در نیمه دوم دهه هفتاد، انسان شریفی در کسوت راننده در پژوهشگاه ما خدمت می نمود. حاج حسن هنجنی نه فقط راننده بلکه همراهی خوب و صمیمی در ماموریتها و سفر های پژوهشی ما بود. شخصا بیشتر سفرهای مربوط به آزمایشهای صحزایی در زمان انجام رساله دکتری خویش را به همراه حاج حسن هنجنی بودم. براوردی تقریبی نشان از حدود ده هزار کیلومتر سفر علمی برای من در اتومبیلهای پژوهشگاه به رانندگی حاج حسن هنجنی دارد. گرچه در حدود هفت سال اخیر دیگر از همراهی حاج حسن هنجنی محروم بودیم، ولی هنگامی که هفته قبل اعلامیه درگذشت او را در تابلو های پژوهشگاه دیدم تصویر او من را به همان سالها برد و انگار هیچ از زمانی که با او سفر می کردیم نگذشته است. حاج حسن هفته قبل در یکی از بیمارستانهای تهران درگذشت و امشب شب هفت اوست. خدایش بیامرزاد، که انسانی نیک و شریف بود. روحش شاد. عمیقا از درگذشتش متاثر شدم و،از همین طریق به تمام بازماندگانش تسلیت می گویم.

پرتاب نخسين ماهواره ايراني: اميد


ايران براي اولين بار ماهواره اي به آسمان پرتاب كرد كه بر اساس گزارش رويترز هر بيست و چهار ساعت ۱۴ بار دور زمين مي گردد و تا كنون به دور زمين به طور موفقيت آميز گردش كرده است. خبر ساعت هشت صبح امروز راديو گزارشي از اين پرتاب پخش نمود و نشان داد كه ايرانيان در فناوري فضا در حال پيشرفت چشمگيري هستند. اين موفقيت را به تمام دانشمدان و فناوران ايراني كه در اين پروژه همكاري كرده اند تبريك مي گويم. يادآوري مي كنم كه سه سال قبل فرانسه ماهواره اي در مدار زمين قرار داد كه يكي از اهداف مهم آن پيش بيني زمينلرزه بود. اميدوارم ماهواره ايراني اميد نيز بتواند در اين مسير كمك كند.

سالروز تاسيس دانشگاه تهران مبارك باد

امروز پانزده بهمن ماه ، هفتاد و چهارمین سالروز تاسیس دانشگاه تهران است. در روزی چون امروز، پس از تکمیل تالار تشریح دانشکده پزشکی، به همت کفیل وزارت فرهنگ و اولین رئیس دانشگاه تهران، مرحوم علی اصغر خان حکمت، دانشگاه تهران رسما افتتاح و آغاز به کار کرد. ابتدا با شش شعبه - دانشکده - کار دانشگاه تهران آغاز شد، ولی امروزی مجموعه ای وسیع آکادمیک است که از چندین پردیس دانشگاهی و بیش از چهل هزار دانشجو فعالیت می کند. به عنوان یک فارغ التحصیل دانشگاه تهران، سالروز تاسیس دانشگاه را تبریک و تهنیت می گویم.

Monday, February 02, 2009

رده بندي دانشگاههاي ايران از ديد سايت وبومتريكس

در سایت وبومتریکس رده بندی بیست و هشت دانشگاه اول ایران آمده است. طبق آخرین رده بندی در سال ۲۰۰۸ به ترتیب دانشگاههای تهران، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی تهران، شریف و پژوهشگاه دانشهای بنیادی، به ترتیب پنج مرکز آکادمیک برتر ایران رده بندی شده اند. حضور پژوهشگاه دانشهای بنیادی در رده پنجم به دلیل اهمیت آن در تولید دانش، و جایگاه بالاتر آن نسبت به دانشگاههای فردوسی، امیرکبیر (پلی تکنیک)، علم و صنعت، اصفهان و علوم پزشکی شیراز، موجب مباهات است. ضمنا دانشگاه تهران در رده ۹۹۰ دنیا واقع شده است.
از سوی دیگر
در رده بندی چهار هزار دانشگاه برتر دنیا، برترین دانشگاه دنیا، دانشگاه صنعتی ماساچوست آمریکاست و اولین دانشگاه آسیائی در رده بندی، دانشگاه توکیو ژاپن در رده ۵۲، سپس دانشگاه ملی تایوان در رده ۵۵ و دانشگاه پکن در رده ۱۱۷ دنیاست.
البته این رده بندی ها بر اساس یک سری شاخص انجام می شود. قطعا تولیدات علمی غیر انگلیسی زبان و عدم توجه به وب سایت به روز و قابلیت دسترسی به قسمتهای مختلف سایت اینترنتی دانشگاههای ما، از عواملی است که رده مراکز آکادمیک ما را در رده بندی های جهانی پائین می برد. ولی به هر حال توجه ما به وضع مان در رده بندی جهانی، تلاشی را برای استاندارد سازی توسعه علم است.

Sunday, February 01, 2009

پژوهش در ايران پس از انقلاب اسلامي

يكي از شاخص ترين زير ساختهاي ايجاد شده پس از انقلاب اسلامي در ايران - كه البته تاسيس آنها به دليل وقوع جنگ تحميلي حدود يك دهه پس از پيروزي انقلاب به تعويق افتاد - پژوهشگاه ها و مراكز پژوهشي است. تعداد بيست و نه پژوهشگاه هم اكنون زير نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري فعاليت مي كنند. تعداد كل مراكز پژوهشي در ايران - زير نظر ساير وازتخانه ها و هم چنين اعم از خصوصي و دولتي - بالغ بر سيصد مركز است. ايجاد اين زير ساختها به خودي خود يك اتفاق مهم پس از رخداد انقلاب است. اين زير ساختها در كشور ما براي ساختن آينده كشور از نيازهاي بنيادي است. از سوي ديگر، وجود اين پژوهشگاهها نمايانگر ايجاد نياز در كشور براي توليد دانش فني است. ساختن كشور هنگامي ممكن است كه فرايند توليد دانش فني در كشور ما سرعت بگيرد. اينكه ادامه راه چگونه بايد باشد، هم نيازمند نقشه راه است و هم مستلزم نقد راهي كه تاكنون رفته ايم.